KV17 politisk program - Idékatalog som alle medlemmer kan kommentere på

Her ligger de politiske ordføreres første udkast til politiske forslag for Alternativet i København, som de har udviklet sammen med en masse borgere og interessenter. Du er velkommen til at kommentere på det enkelte forslag.

Forslagene er ordnet under kategorierne fra Alternativets nationale program. Derfor er nogle af overskrifterne udvidet og tilpasset til en kommunal virkelighed. Det er ikke optimalt i alle sammenhænge, nogle forslag ligger lidt ‘skævt’ i kategorierne, men det giver dog en genkendelig struktur

Vi udvikler vores politik i tæt samspil med vores medlemmer og resten af borgerne i København. Derfor vil nogle af de forslag, som ligger her nu, ikke komme med videre i det politiske arbejde, og der vil komme andre forslag til, efterhånden som vi bliver klogere.
Vi glæder os til at sætte gang i den grønne revolution i København sammen med dig :smiley:

  1. Ny Politisk Kultur, lokalsamfund og kommunal praksis
    Mere mangfoldige lokaludvalg - flere skal have mulighed for at stille op
    Bylivshuse - Menneskets liv sætter rammen for den kommunale velfærdspraksis
    Lokalområdet løfter sig selv – med lidt hjælp fra kommunen
    Synliggørelse af kommunens tilbud - bedre brug af kommunikationsbudgettet
    Fra borgerinddragelse til kvalificeret borgerindflydelse - Københavnernes dagsorden
    Fra borgerinddragelse til kvalificeret borgerindflydelse - Københavnernes forums
    Fra borgerinddragelse til kvalificeret borgerindflydelse - Københavnernes Valgdag
    Fra borgerinddragelse til kvalificeret borgerindflydelse - Årlig demokratisk omsorgsdag
    Fra borgerinddragelse til kvalificeret borgerindflydelse - Social design. Involver brugeren i definition og løsning af problemer E
    Bydelens hjerte - Et lokaldemokratisk forum
    Fremtidens administration og forvaltning Københavnernes strukturreform
    Borgerrepræsentationsmøderne skal ud i København
    Fællesskabspuljen: Naturlige mødesteder
    Identitets beskyttet Trådløst Super hurtigt Internet Til alle, Som grøn vækstmotor

  1. Miljømæssig bæredygtighed og natur
    Plantebaseret kost i alle daginstitutioner og skoler
    Flere Byhaver med flere funktioner.
    Bylandbrug
    10 lokale Erhvervs PhD’er årligt, til forskning i miljøvenlig energi
    Parkering for elbiler gøres gratis, +gratis offentlig transport, herunder ved road pricing i byen
    El-bud-bycykler til Københavns erhvervsdrivende
    Værn om havnen og havet, mindre forurening
    Mere (VILD) bynatur
    Bevar Amager Fælled
    Grønt på toppen – sol på gaden (Natur/bolig/byrum)
    Fossilfri by – København på grønne køretøjer
    Omstilling til 100% bæredygtig energi
    Flere ambassadører og kampagner for en bæredygtig omstilling
    København som foregangkommune for klimavenligt og bæredygtigt forbrug
    Øget fokus på energieffektiviseringer og -besparelser
    Favorisering af grønne og sociale køretøjer
    Fuld fart på solenergi
    Grøn kollektiv transport
    Grønne obligationer
    Ambitiøs klimatilpasning
    København skal have Verdens første smart grid
    København som frontløber for nye grønne løsninger
    Parkeringsfri bydele
    Ren luft
    Pilotprojekt: Københavns Kommune – en bæredygtig kommune. Danmarks Designskole + City Campus

  1. Social bæredygtighed, bolig, fællesskaber og ligestilling
    Værtsfamilier til flygtninge
    Integration via interaktion
    Udsat fra jobcenteret
    Det faglige relationelle anker - den kontinuerlige og kompetente relation i socialsystemet
    Flere generationsmøder i København
    Bolig back up - pop Up Folkerum
    Bolig back up - Socialboliger
    Bolig back up - Basis boliger
    Investeringer i mennesker
    Omsorgsfulde fællesskaber og lokalsamfund
    Menneskelig og mere individuel indsats til stofbrugere og hjemløse
    Kommunen som bedre arbejdsgiver
    Værdighed og personligt engagement i sociale indsatser
    Personlige sociale indsatser - tæt på borgeren
    Tilskud til foreningskontingent for udsatte borgere
    Digital naboskabsplatform
    Fleksibel brug af kommunens rum
    Federe, fornøjelig fattigdom
    Det glade jobcenter
    Er frihedens gave gratis?
    Kooperationer skal styrke lediges vej til iværksætteri
    En kommunal strategi for lighed – lige resultater, fremfor lige muligheder
    Ansæt på kvalifikationer – ikke fordomme
    Ligestilling i børnehøjde - retten til at være barn og ikke kun dreng eller pige
    Det gamle København – Gammel i København
    Kvaliteten tilbage i daginstitutionen - bedre normeringer nu
    Mindre enheder på børneområdet - væk fra megainstitutioner og klyngeledelse
    Sæt daginstitutionerne fri - en ny form for daginstitution
    Styrk dagplejen og sæt den fri
    Tilskud til pasning f eget barn tilbage på budgettet
    Familieplejersken - sundhedsplejerskens rolle udvides og styrkes
    Fædregrupper og familiegrupper - en udvidet mødregruppeordning
    Ligestillet barsel - en udvidet barsel for kommunalt ansatte
    Sikret deltid til kommunalt ansatte småbørnsforældre
    København uden sexmobning og sexkrænkelser!
    Bedre mulighed for rådgivning, hjælp og støtte
    Mere støtte til unge frirum og åndehuller
    Flere natcafeer for unge udsatte og hjemløse – mere hjælp og støtte
    Flere jobs til unge.
    Flere billige ungdoms- og studieboliger i København

  1. Økonomisk bæredygtighed, budgetter og erhverv

Københavns erhvervsservice – en indgang – én kontakt
Københavns Kommune som politisk forbruger – værdibaserede indkøb
Pensionsselskaber og fonde skal kunne investere i bedre velfærd til borgerne
Velfærdsbudgetter på tværs – interne udbud af samfundsudfordringer
København som pioner-by for grønne indkøb
Fremtidssikret budgetstrategi på idrætområet
Københavns budget er Københavnernes budget


  1. Uddannelse og livslang nysgerrighed
    Efterskolen – vejen til bedre integration
    Havnerundfart for alle børn, en del af det historiske og fremtidige København
    Natur i børnhøjde
    Styrk biodiversiteten – opret biodiversitet råd i København
    Folkeskolen tilføres 100 mio. kr. årligt i fire år til løft af kvalitet og udviklingsarbejde
    En folkeskole uden karakterer!
    Mere tid til forberedelse på de københavnske skoler
    Flere ressourcer til udsatte børn i folkeskolen
    Københavnske skoler skal være UNICEF rettighedsskoler
    Styringen af Københavns folkeskoler skal reformeres.
    Decentralisering af kommunens pædagogiske og faglige udviklingskonsulenter.
    Udstrakt selvstyre til de københavnske folkeskoler
    Krav til formulering af værdigrundlag og til evaluering af egen praksis
    Udsættelse af skolestart
    Folkeskolens samarbejde med det lokale erhvervs- og foreningsliv skal styrkes
    Hvordan gør vi den københavnske folkeskole til en skole for fremtiden?
    Flere lærer, elev- og praktikpladser
    Bæredygtig ungdom
    Flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse – mere vejledning

  1. Kunst og kultur, idræt og fritid
    Kulturens Hovedstad: Københavns Åbne Scener
    Øremærket kultur
    Kulturprojekter, der fremmer generationsmøder
    Kulturbudgetter skal følge befolkningsudviklingen
    Fri adgang til havnen – for alle
    Demokratiets motor: Biblioteker
    Mere, bedre og nemmere mulighed for at søge støtte – tillidsbaseret støtteordning
    Mere gadeidræt og streetsport.
    Flere faciliteter til sport, motion og idræt!
    Bonuspuljer til sports -og idrætsforeninger, som påtager sig et ekstra stort ”socialt bæredygtigt ansvar”.
    Udarbejdelse af en visionær og langsigtet udviklingsplan for sport, motion og idrætskultur.
    Mere involvering og inddragelse af sports- og idrætsforeninger
    Udvikling af ny bemandingsplan – Eksperiment ”sportsravnene”.
    Mere skolesamarbejde om brug af sportsfaciliteter.
    Styrkelse af og mere tillid til eliteidrætten og Team Copenhagen
    Øg støtten til Copenhagen film fund og gør den permanent
    Arkitekturbyggeplads: En byggelegeplads for voksne

  1. Iværksætteri og social opfindsomhed
    Flydende studieboliger og Iværksætterhusbåde
    National iværksætter – nu lokalt!
    Iværksætterhuse i København, for de sociale og de grønne
    Sociale entreprenører er medskabere af fremtidens velfærd
    Iværksætterrugekasser – mere ungt iværksætteri
    Københavns strategi for de unges indtræden i kreative erhverv - Inkubator + FabLab + kreative vækstlag
    Mangfoldighedspuljen: Flere Nye fortællinger
    København som produktionsby
    Dyrk potentialet i spilbranchen

  1. Helbred og helhed, fysisk og mentalt
    Folkesundhed for alle.
    Garanteret varieret og velsmagende vegansk tilbud i den kommunale forplejning.
    Kultur på recept
    Naboskab mod ensomhed
    Helhed i sundhed - pilotindsats indenfor psykiatrien
    Tillid også til mennesker med handicap
    Ultra kort ventetid for børn med handicap
    Tegnsprog som modersmål – alle har ret til et sprog
    Al magt til hjemmeplejen – forsøg med selvorganiserede teams

2 Synes om

Jeg opdager at nedenstående kommentar er lagt op af København. Det er ikke helt rigtigt. Forslaget er lagt op af mig, Palle Skov (der tilfældigvis var logget ind som 'Storkreds København)


Jeg er imponeret. Det er sørme godt begyndt :green_heart::green_heart:

Jeg er også lidt forvirret. Jeg har endnu ikke læst alle forslagene. Det skal der sættes tid at til, og det vil jeg gøre.

Jeg vil dele hvad der forvirrer mig. Det forvirrer mig, at Stine og Niko har udviklet alle politikforslagene, til det går op for mig, at jeg nok skal læse Stines indledning en gang til. Og der står det jo, at udkastene er udarbejdet af de politiske ordførere. Stine og Niko har blot lagt dem op - med den tilføjelse, at Stine og Niko selvfølgelig er forfattere til nogle af dem, men hvilke?
Fint nok, tænker jeg; men er det for meget at ønske sig, at navnet på forfatteren af det enkelte politikudkast fremgår af forslaget.

Det forvirrer mig at jeg ikke kan springe direkte til f.eks.vores søndagsordførers forslag, og læse dem i sammenhæng, eller til vores folkeskoleordførers eller til ordføreren for singlelivs forslag
.
Jeg savner visionsudkastet, som det konkrete politikforslag er hægtet op på. Det er svært, synes jeg, at forholde sig til forslagene uden at kende den overordnede eller bagvedliggende vision.

Min kommentar er at betragte som en metakommentar til præsentationen - ikke på det enkelte forslag. Kommentarer på de enkelte forslag ville dog fremstå lidt tydeligere, hvis forslagene blev lagt op enkeltvist eller grupperet under ordførerskaber. Lidt som de nationale forslag lægges op. Sker det kan vi hver især skrive vores kommentarer under relevant ordførerskab/forslag.

Men endnu engang. Det er sørme godt begyndt, hvilket som bekendt er halvt fuldendt. :green_heart: og pøj pøj.
kh Palle

2 Synes om

Så er jeg på tråden som mig selv

1 Synes om

Kære Palle
Tak for din kommentar - og glad for at du selv fandt ud af det med, at det ikke er Niko og jeg, som er forfattere til alle forslag. Vi er blot uploaderne.
Med hensyn til din anden kommentar, har vi helt bevidst valgt at gruppere forslagene under overskrifterne fra det nationale program, tilføjet lidt kommunale detaljer, af den grund, at vi ikke ønsker at fokusere på det enkelte af de 48 (!) ordførerskaber, men på det samlede billede, som forslagene giver. Det er vores fælles forslagskatalog.
Med hensyn til visionsudkastet, eller hvad vi nu kalder det, så kommer det senere. Det kan virke lidt spøjst, men vi har valgt at arbejde videre fra det sted, hvor politikudvikligsgrupperne vat, da vi tog over i marts. Det vil også sige, at vi hvor muligt står på de visioner, som disse grupper lavede i vinter, og er gået videre derfra. Det overordnede vision for vores valgkamp og arbejde i BR skal nok komme senere, som en del af det valgprogram, som vi præsenterer i juni. Se nærmere herom i mail fra bestyrelsen i dag eller i morgen.
Kh Stine

3 Synes om