Mange københavnere har lyst til at være en større del af deres lokalsamfund, føle sig mere hjemme i deres boligområde og have et tættere forhold til deres naboer. Men det er svært at finde ud af, hvordan man tager det første skridt i en by, hvor man ikke sludrer over hækken og hvor der aldrig er brug for at låne en kop sukker, fordi der altid er et døgnåbent supermarked i nærheden.
For at gøre det første skridt mod ens naboer lettere og for at bidrage til en by, hvor flere kender hinanden, og hvor vi i fællesskab er med til at kæmpe mod ensomhed og marginalisering, bør Københavns Kommune udvikle en digital platform, hvor alle borgere får mulighed for at oprette en profil, så man let kan komme i kontakt med sine naboer, så man kan låne og dele hinandens værktøj, køkkenudstyr, legetøj og alt det, som vi kæmper med at få plads til selvom vi bruger det sjældent. En digital platform kan tjene som det forum, hvor man inviterer til fællesspisning, gør opmærksom på, at man rejser på ferie eller spørger, hvem man kan låne en Christianiacykel af. Der er masser af potentiale ved at give borgerne i København en sådan mulighed.
Kan denne platform noget, de mange lokale Facebook-grupper ikke kan? Det ville være alletiders, hvis det virker, men man kan frygte at det vil blive dyrt at lave og have meget beskeden effekt.