El-bils salget nationalt er stagneret efter afgiftsforhøjelsen sidste år. Derfor bør der skabes incitament for såvel private som for erhvervsdrivende, til trods for de højere udgifter til mijørigtige fartøjer.
Forureningen i København er høj og den skal ned.
Derfor foreslår Alternativet følgende som et supplement til bycyklen:
Forsøgsordning med meget billige ladcykler til erhvervslivet. F.eks. til transport af varer til butikker mv. Miljøvenlig transportløsning, for de små erhvervsdrivende.
Dette er også en slags forløber til delekøretøjer og at man vænner borgerne til at man ikke nødvendigvis skal eje sin egen bil. Man kan deles efter behov.
Forslaget skal fremme konverteringen til el-fartøjer og delekøretøjer, herunder også fremme brugen af cykel i den udstrækning det fysisk kan lade sig gøre. Nogen varer fylder jo for meget og skal fragtes med lastbil.
Denne løsning er ikke for-evig-sikret. Nye tider skaber ny teknologi og dermed nye tiltag. Dette er venlig nudging.
Umiddelbart tror jeg det har større gang på jord at søge en løsning med afgiftsnedsættelse for miljørigtige biler, men det er selvfølgelig et problemstilling, der skal løses i folketinget.
Selv ved de små erhvervsdrivende vil de oftest i tilfælde af, at de sælger fysiske produkter have behov for store leveringer, nok større end der kan være på en ladcykel. Det vil nok gøre det urentabelt at få det bragt via cykel.
Derudover vil det nok betyde at der kommer endnu mere pres på de københavnske cykelstier, samtidig med at den nye trafik vil være en del tungere og større end, hvad der tilfældet er, hvilket kan være til ugunst for de svagere og mindre sikre cyklister som børn.