Fattige savner økonomisk kapital, men rammes ofte samtidig af mangel på social og kulturel kapital. Deres sociale netværk skrumper og deres deltagelse i samfundets kulturelle liv begrænses. Det stiller dem ringere på mange måder – også til at blive selvforsørgende. Det skyldes måske i højere grad end mange tror, at vi som samfund ser ned på fattige. Derfor foreslår Alternativet at Københavns kommune udvikler en to-strenget indsats og kampagne, der kunne hedde “Længe leve de fattige”.
Det ene fokus er holdnings- og norm-bearbejdende overfor alle kommunens borgere, hvor det ambitiøse sigte kunne være, at forandre normen til, at det ses som beundringsværdigt at klare sig som fattig.
Det andet fokus er at arbejde med konkrete tiltag, der gør det federe og mere fornøjeligt at være fattig i København. Der gør det nemmere at deltage i byens sociale og kulturelle liv.
De to spor i kampagnen kan have oplagte overlap, som f.eks. en årlig fejring af fattigdom, måske som en ny karnevalstradition?
Kampagnen forankres hos et selvstændigt projektkontor, der koordinerer egen indsats med byens andre projekter for udsatte grupper. Årligt budget i nabolaget af 20 mio.kr.