AlternativetGlobalPolitik_kort.pdf (152.8 KB)
Global_POLA_kommentarer.pdf (170.1 KB)
Vision for Alternativets globale politik.pdf (179.3 KB)
I foråret blev den globale politikudvikling skudt i gang af Rasmus Nordqvist. Det var et uhyre vigtigt projekt, idet de vigtigste politiske udfordringer vi står overfor helt eller delvist skyldes globale forhold, uden for vores direkte kontrol. Når der er så meget på spil er der god grund til at tage en grundig debat om politik udviklingen. Af denne grund blev der også sat ikke mindre end 10 POLA’er i værk over hele landet. Ud af disse, og gennem debatten på nettet blev formuleret en lang række idéer til Alternativets politik.
MEN… når man kigger på det output som skrivegruppen er kommet med bliver man slået over hvor FÅ af de idéer som er blevet foreslået faktisk er INKLUDERET i visionsoplægget. Vedhæftet til dette opslag er en oversigt over de idéer jeg har kunnet uddrage af referater som ligger i FB gruppen “Global Politik”: Alternativet Global Politik | Facebook
Dertil kommer at oplægget er meget langt (16.800 tegn uden mellemrum) og savner substans. Der er mange fine tanker, men også mange gentagelser og vage udsagn som mest udtrykker hensigter om en bedre verden, men ikke siger noget konkret om hvordan vi ser vejen derhen (altså politiske initiativer).
Endelig har processen omkring Global Politik på mange måder har været problematisk.
Blandt vigtige faktorer kan nævnes:
- Tovholderen (Laila Stockmar) har (så vidt jeg er orienteret) i perioden været ansat på den Grønne gang, og kan således ikke siges at være uvildig.
- Politisk sekretariat (ved Mikkel Nørskov) har blandet sig i en række detaljer og personsager omkring afvikling af POLA’er (som burde været et medlemsanliggende).
- Processen omkring POLA’er har været karakteriseret af manglende referater, og i skrivegruppen: en lang række uløste konflikter og en stor mangel på gennemsigtighed.
Samlet set betyder det at det forslag som ligger fra skrivegruppen i alt væsentligt må betragtes som Rasmus Nordqvists forslag, og IKKE et forslag som er født igennem en åben og gennemsigtig medlemsindragende proces. Derfor mener jeg at vi som medlemmer bør tage fat i de mange gode idéer som POLA’er og medlemmer har bidraget med, og insistere på at disse kommer med i vores fælles vision.
I stedet for at gå i detaljer med manglerne i skrivegruppens forslag har jeg forsøgt at lave et forkortet visionsoplæg, som bevarer den samme struktur men integrerer en række af de konkrete forslag fra POLA’erne som ikke er taget med.
Jeg synes vi har brug for en debat om SUBSTANSEN i vores globale politik, og hvis du vil have indflydelse på retningen er det nu du skal gøre din stemme gældene.
NB:
“AlternativetGlobalPolitik_kort.pdf” er mit forsøg på at kondensere visionen (se nedenfor) og skrive resultater fra POLA’er ind.
“Global_POLA_kommentarer” er en opsamling på idéer der er kommet fra POLA’erne.
“Vision for Alternativets globale politik.pdf” er det oprindelige udkast fra Rasmus og skrivegruppen, blot samlet i ET dokument så man kan læse det i sin helhed.