Digitale Frihedsrettigheder
Vi skal genoprette den grundlæggende retssikkerhed på internettet, stoppe den ineffektive, grundlovs-krænkende masseovervågning, samt implementere ‘privacy by design’, hvilket sikrer at det ikke er muligt at registrere data, der ikke er nødvendigt.
Retssikkerhed
For at genoprette retssikkerheden skal offentlighedsloven, cybersikkerhedsloven og terrorlovgivningen ændres, så de overholder de basale demokratiske frihedsrettigheder.
Derudover skal udbydere af offentlige accesspunkter (fx. åbne WiFi-netværk) aldrig kunne straffes for misbrug af deres netværk. Bevisbyrden for sin uskyld skal ikke ligge hos borgeren.
Persondata
Data må som udgangspunkt kun gemmes, hvis der foreligger en specifik årsag til indsamlingen. Det være sig medicinske (fx blodtype), skattemæssige (fx SU-klip), eller lignende formål. Det skal altid være muligt for en privatperson at få overblik over offentligt indsamlet data om personen, samt hvilke personer og/eller myndigheder der har tilgået disse.
For at indsamle data om en person, uden at personen bliver informeret, bør en dommerkendelse være nødvendig, medmindre den indsamlende myndighed specifikt har lovhjemmel til indsamlingen. Det skal også foreligge en dommerkendelse, for at myndighederne kan tilgå den allerede indsamlede data. Dette kan fx løses med en 3-lags kryptering, hvor de 3 nøgler besiddes af dommeren, anklagemyndigheden og en borgerrepræsentant for at minimere mulighederne for misbrug.
Det skal være forbudt at sammenkøre registre, medmindre der vedtages en eksplicit undtagelse, og det tjener et ‘lødigt formål’. Register-oplysninger må aldrig sælges eller overdrages uden samtykke fra de pågældende personer.
Der skal være en betydelig bødestraf ved lemfældig og uansvarlig omgang med privatpersoners data, med datatyveri eller datatab til følge. Lemfældig og uansvarlig skal defineres eller vurderes fra gang til gang af IT-havarikommissionen, som både offentlige og private organer forventes at samarbejde med.
Masseovervågning
Som udgangspunkt skal masseovervågning gennem internettet ikke finde sted. Det bliver også gjort betydeligt sværere, hvis man implementerer ‘privacy by design’. Al data-logging som udføres på et kollektivt plan, altså systematisk på en mere eller mindre specifik gruppe mennesker, skal udføres og lagres anonymt. Eksempelvis burde Københavns Kommune have mulighed for at optimere flowet i trafikken på vejene ved at registrere bilisters færdsel via MAC-adresser, så længe kommunen ikke kan samle enkelte personers færdsel over længere perioder.
Derudover skal personfølsomme data indenfor det offentlige regi opbevares i Danmark, for at undgå at fremmede statsmagter og kommercielle virksomheder har eller får adgang til data.
CPR-numre og NemID
Som det er nu, bliver CPR-numre brugt som både identifikation og autentifikation. Dette er et problem, da vi har set utallige lækager, og vores CPR-numre er håbløst uddaterede. Der er alt for stort potentiale for identitetstyveri. Derfor skal CPR-numrene offentliggøres og udelukkende benyttes som identifikation af privatpersoner, akkurat som CVR-numre er det for virksomheder. Et andet system skal herefter varetage CPR-nummerets nuværende rolle.
NemID skal erstattes eller suppleres med en løsning som giver borgeren mulighed for at opbevare sin egen private og offentlige nøgle, hvis borgeren ønsker dette. Derudover skal der eksistere flere virksomheder, der udbyder en digital signatur, således at et nedbrud ikke lammer hele Danmarks infrastruktur, og så borgerne selv kan vælge hvilken udbyder, de vil benytte.[7]
Det offentlige skal tilbyde at sende krypteret kommunikation direkte til en e-mail-adresse, som borgeren selv har udvalgt, krypteret med borgerens offentlige nøgle, i stedet for at benytte e-boks.
Indholdsfortegnelse:
-
IT-havarikommission
-
Open Source Software
-
Teleinfrastruktur
-
Retssikkerhed
-
Persondata
-
Masseovervågning
-
CPR-numre og NemID
-
Brugervenlighed
-
Indholdsfiltre