[Danmarks IT-Politik] DR-Licens

DR Licens
Som udgangspunkt går DR licens og ‘public service’ ikke ind under IT Politik, dog er det problematisk at licensen udbedes ved adgang til internet, og derfor bliver til en slags ‘Internet-skat’.

Indholdsfortegnelse:

1 Synes om

Det er da også et problem at public service bliver brugt som dække til at producere og vise undeholdning som egentlig ikke kan betragtes som public service. begrebet er blevet for bredt til at dække alt hvad DR eventuelt måtte syntes skulle ind under det begreb. pga dette er DR licensen jo også blevet brugt til at retfærdigøre at alle med internet adgang skal betale for DR har jo en online tilstedeværelse.

DR Licens er problematisk på mange områder IT området er desværre kun En ud af mange indgange til denne problematik.

1 Synes om

Et af problemerne med DR er den manglende bruger indragelse og medbestemmelse. Pt så er medlemmerne af DR’s bestyrelse valgt af politiske partier og DR’s medarbejder

DRs bestyrelse for perioden 2015-2018 er
Michael Christiansen (formand – udpeget af kulturministeren)
Nanna Kalinka Bjerke (udpeget af kulturministeren)
Dan Boyter (udpeget af kulturministeren)
Trine Gregorius (udpeget af Socialdemokraterne, næstformand)
Lars L. Nielsen (udpeget af Radikale Venstre)
Line Barfod (udpeget af Enhedslisten)
Torben Dalby Larsen (udpeget af Venstre)
Ole Hyltoft (udpeget af Dansk Folkeparti)
Dennis Nørmark (udpeget af Liberal Alliance)
Stig Paulsen (udpeget af DRs fastansatte medarbejdere)
Hanne Ried Larsen (udpeget af DRs fastansatte medarbejdere)

Hvorfor er der ikke et medlem som er stemt ind af dem som betaler Licens? Man kun evt. bruge licens nr. kombineret med Nem-ID

mvh
Claus

3 Synes om

Det at der er muligt at have reklamefrit tv, har en stor værdi, for os som børnefamilie. Vi ser som udgangspunkt kun børneTV fra DR.
Jeg møder mange der er utilfredses med, at de skal betale til DR. Men jeg tror at det er vigtigt at have Danmarks Radio. Men jeg kunne godt være enig i, at det kunne være en god ide, at se på, hvem der sidder i bestyrelsen og hvordan de bliver valgt ind. Da vi nu alle mere eller mindre er tvunget til at være medlemmer af foreningen DR, er det vel kun rimeligt at vi har lidt medbestemmelse i forhold til indhold mv.

Reklamefrit TV kan du få overalt… DR har ikke eneret på dette koncept. Netflix ViaPlay HBO osv har alle reklamefrit og fuldstændig brugerbestemmelse uden Licens penge.

jeg er ikke utilfreds med licens hvis de kunne holde det til En Radio kanal og En TV kanal og en hjemmeside hvor dem der vælger at betale licens har et slags login eller ligne for at få adgang til deres betalte goder, det er teknisk muligt. samt holde det til Public Service og ikke undeholdning…
og så en pris der selvfølgelig matcher det udbud samt at det ikke er en internet skat…
underholdning kan vi hver i sær selv vælge til eller fra på det private market.

1 Synes om

Jeg er ret enig i, at der er en del udfordringer i forhold til licens. Det kom mest med i politikken fordi det blev arbejdet med og som udgangspunkt ville vi ikke forkaste noget. Derfor blev vinklen ‘internetskat’, fordi det dybest set hører til kultur-området. I hvert fald mere end IT.

Personligt har jeg mest noget imod at licens rammer singler og personer med laveste indkomster uhensigsmæssigt meget, men om licens skal være en ting eller ej er dog noget af en monster diskussion at have, som jeg tænker ikke har frygtelig meget relevans i forhold til en samlet IT-politik.

Men hvis folk er uenige med det, så hører jeg gerne på argumenter :smile:

4 Synes om

Mere indragelse. Thumbs up

DR bør ikke kunne kræve andet en radio licens ved en internet forbindelse, da deres web-TV ikke kan bruges hvis man vil bevare ejerskabet over sin computer.

DR’s web-tv kræver det lukkede software ‘Flash Player’ fra Adobe Systems.

I det øjeblik der installeres lukket software på en computer (eller telefon) er det ikke længere muligt at vide hvad ens computer foretager. Dette syntes jeg er et principelt privacy problem.

Jeg kan personlig ikke bruge DR’s web-tv på noget af mit ejet udstyr da jeg benytter fri (ikke gratis) software.

3 Synes om

Det hører vel under digitale frihedsrettigheder, at diskutere DR-licensen, da det jo f.eks ikke er muligt at læse sin e-post (hvor der kommer mere og mere post fra offentlige myndigheder fra) - Uden at betale medie-licensen.

Derudover er det jo grotesk at generaldirektøren lige forhøjede sin årsløn med 700.000,-kr så den landede på 3.5 million sidste år… Det er da noget der virkelig betyder noget for “de svageste i samfundet” at skulle betale så mange penge for at kunne komme på Internettet oveni hvad de ellers betaler ISP & indkøb af hard/software osv…

3 Synes om

Ja, det hører under IT-politikken, da man med medie-licensen har udvidet licensen fra at være en licens på at have fjernsyn til at være en generel afgift på kommunikation.

Det er interressant at se den politiske baggrund for medie-licensen: DR og TV2 klagede deres nød til politikerne fordi de sagde de var nødt til at udvikle deres platform på internettet. Og så fik de hver 100 mio. kr. om året i fire år. Og da de penge var ved at slutte, indførte politikerne medielicensen, så selv den fattige studerende uden fjernsyn (men med en internet-forbindelse nødvendig af hensyn til studierne) blev nødt til at betale licens.

Man kan diskutere længe frem og tilbage om, hvorvidt man mener een eller flere TV stationer skal have penge der tvangsindrives til dels fra folk der ikke ser dem. Selv mener jeg der skal være offentlige penge til public service, men at de penge skal gives til dem der leverer det, og ikke bare til een eller to TV-stationer.

Vi skal også huske på, at Licenskontoret under DR bruger over 50 mio. kr. om året på at opkræve licenspengene. Det er rigtigt mange penge, når man tænker på, at manglende betaling bare sendes videre til den offentlige indkrævning, på samme måde som ubetalte skatter.

De etablerede politikere holder fast i medie-licensen fordi de siger der ikke skal være politisk indflydelse. Men det argument holder efter min mening ikke.

Efter min mening bør medie-licensen afskaffes, og erstattes af et tilsvarende beløb indkrævet over skatten. Det vil være mere socialt lige end den nuværende licens, og så ville vi med det samme spare de over 50 mio. som licenskontoret bruger hvert år. I stedet for at bare give pengene til een TV-station, kunne det så være en ide at nedsætte en kommission der fordelte pengene til alle TV-stationer der lavede public service, i forhold til hvor meget de lavede og hvor mange mennesker der så det.

.

1 Synes om

Internetskat giver mening hvis staten leverede en internet forbindelse - hvilket jeg mener den skulle pga digitaliseringen. Login til DR’S hjemmeside forbeholdt licens betalere giver mening. Den der medielicens er fuldstændig fejl adresseret. Det var bare en hurtig måde at få nogle flere penge til DR. Det at det kom igennem er et klart symptom på at de ikke har begreb om hvad internettet er. Det ikke en vej som kun benyttes til transportmidler i DK og som slides ved brug.

2 Synes om

Der er mange interessante betragtninger omkring Licensen. Jeg for syntes dog vi kan beholde den i dens nuværende form. Man kan diskutere rimeligheden i, at en familie på 5 betaler det samme som en enlig. Vi skal se på, det rimelige i, at direktøren for DR få en løn på 3,5 mil. Kr det syntes en kende i overkanten. Men jeg mener det er vigtigt at vi har DR, og at det forbliver reklamefrit. Og ja der er andre reklamefri muligheder. Men tegnefilm på netfliks, Viasplay er bare ikke det samme som “skæg med ord” og rigtig mange af de andre DR produktioner til børn og voksne. Mener vi skal se på bestyrelsensens sammensætning og hvad og hvordan vi betaler licens, men er klart for at bevare DR.

1 Synes om

Selvom jeg ikke har TV, og derfor ikke ser DR, synes jeg de laver en del god public service TV. De bør have en rimelig betaling for det public service de laver. Det samme bør andre TV stationer der laver god public service også have.

Jeg ser to store problemer med medie-licensen, som den er i dag: For det første rammer den socialt skævt, når en familie på fem skal betale det samme som hver af to fattige studerende der har fravalgt TV og deler en lejlighed for at holde omkostningerne nede. Og for det andet synes jeg det er mange penge man kan spare ved at nedlægge licenskontoret og i stedet indkræve de penge via skatten.

Jeg arbejder med IT-systemer, som kræver periodiske betalinger fra folk der har valgt at abonnere på services de skal betale for. Og de omkostninger der er til licenskontoret er efter min mening helt ude af proportioner: En mere rimelig pris for det arbejde de leverer er efter min mening mindre end 15 procent af licenskontorets nuværende budget. Typisk for ineffektiv offentlig service, og noget der bør rettes op på.

Det er mindst 40 millioner vi bør kunne spare om året ved at lade licens-pengene inddrive over skatten. Og samtidig bliver vi fri for det store kontrol-apparat de opretholder.

2 Synes om

Vi elsker ramasjang der hjemme - DR laver rigtig godt børne-TV. Det skal bevares!

Jeg mener dog det er et problem at det ikke er muligt at vælge TV/DR fra uden også at skære internet i eget hjem væk. I princippet kunne en fattig studerende godt vælge TV og internet fra og så benytte skolens/biblioteket/arbejdets internet forbindelse til at se DR fra. “Alle” andre tjenester kræver login for at benytte dem. Det er billigere og lettere at vedligeholde et stor kontrol apparat. Der til kommer at DR i selv tage initiativet seriøst for så åbnet så alle platforme kan bruge det OG anvender åbne standarder. At de tillader sig at sig - “du har internet - du betaler lige til os!” når det ikke er sikkert jeg rent teknik overhovet kan bruge det!.

Selv folkekirken kan vælges fra - rimeligt let endda. Vægtafgift kan vælges fra - tag cyklen. Hvorfor skulle det ikke også være gældende for DR?

For den pris de betaler for kontrolsystemet på et år kunne de sende dekoderbokse ud til dem der betale licens. Så spare de en del penge og de har sikret sig deres produkt bliver betalt.

MEN Ole_Husgaard har ret - hvorfor ikke bare give det frit væk - som i den gave-økonomi Olse_Husgaard også omtaler i De gode idéers platform ?

1 Synes om

Jeg er enig i at licens er for dyr for folk med lave indkomster og at lønningerne til topledelse er alt for høj. Derudover så bliver jeg ofte frustreret over, hvor lidt DR kommer uden for København. Med alle de penge der bliver betalt i licens fra by og landområderne, så kunne jeg godt tænke mig at DR var bedre tilgængelig for hele landet. Jeg tænker tit at DR er underholdning lavet af Københavnerne til Københaverne.

1 Synes om