1.2 Fremme af demokratisk medborgerskab
Det er afgørende for integrationen, at nye borgere hurtigst muligt modtager envelkomstpakke, der giver en dem en grundig indføring i medborgerskabets pligter.Denne pakke skal indgå i diverse undervisningsforløb, hvor etniske minoriteter kan få den indsigt, at der kan være elementer i deres medbragte kultur, fx normer, vaner og værdier, som er uforenelige med det demokratiske medborgerskabs pligter.
Samtidig er det vigtigt, at der investeres i integrationsaktiviteter, der kan fremmeherboende etniske minoriteters tilknytning til fællesskabet i bred forstand. Bådeinddragelsen af ledende repræsentanter for de etniske minoriteter, fx moderateimamer og bydelsmødre, samt uddannelsen af lærere og pædagoger i demokratiske medborgerskab spiller i den forbindelse en vigtig rolle.
Forslag 2: Medborgerskab på sprogskoler og i lærer- ogpædagoguddannelsen.
Alternativet ønsker at sætte tidligt ind med undervisning, der hurtigt givernytilkomne en nuanceret introduktion til medborgerskabets pligter. Derfor skalsprogskolelærerne efteruddannes til undervisning i medborgerskabets pligter,ligesom Undervisningsministeriet skal udvikle et jordnært og praksisorienteretundervisningsmodul, som sprogskolerne kan benytte i indsatsen for at indføre nye borgere heri. Derudover skal undervisning og uddannelse i medborgerskab indgå som en integreret del af lærer- og pædagoguddannelsen, ligesom træner- og lederuddannelser inden for de store idrætsorganisationer skal indeholde enobligatorisk del om medborgerskab.
Forslag 3: Inddrag og uddan ledende minoritetspersoner
Ikke alle etniske minoriteter har på nuværende tidspunkt forudsætningerne for atindgå i fællesskabet på lige vilkår med etniske danskere. Dette betyder dels, at deres
muligheder for at interagere med det omkringliggende samfund reduceres, dels at de ikke opnår en praktisk forståelse for medborgerskabets pligter og rettigheder. Alternativet ser det som en del af løsningen på dette problem at enkeltpersoner, der har en formel eller uformel leder- eller meningsdannerrolle blandt de etniske minoriteter, i større omfang inddrages i det offentliges indsats for at udbrede værdier, rettigheder og principper om demokrati og medborgerskab. En særlig målgruppe for denne indsats er de moderate imamer.
Forslag til ændringer
1)Hele afsnitt 1.2 (med undtagelse af ‘forslag3’) udgår
2)‘Forslag 3’ flyttes til ‘1.3 Styrk den lokale og frivillige integrationsindsats’ (som herefter ophøjes til ‘Mærkesag 1’)
3) Forslag 3: sidste linje “En særlig målgruppe for denne indsats er de moderate imamer.” Slettes
AFSTEMNING Et Nyt Vi - 1.2 Fremme af demokratisk medborgerskab
Læs hele integrationsudspillet her:
Alternativets Integrationsudspil.pdf
Indledning
Eller læs de enkelte del-forslag herunder:
Et Nyt Vi - 1.Styrkelse af det demokratiske medborgerskab
Et Nyt Vi - 1.1 Demokratisk medborgerskab nøglen til “et nyt vi”
Et Nyt Vi - 1.2 Fremme af demokratisk medborgerskab
Et Nyt Vi - 1.3 Styrk den lokale og frivillige integrationsindsats
Et Nyt Vi - 2. Bedre retssikkerhed for etniske minoriteter
Et Nyt Vi - 2.1 Racisme, hadforbrydelser og diskrimination
Et Nyt Vi - 2.2 Indsats mod vold og tvang overfor kvinder
Et Nyt Vi - 3. Ligestilling er en forudsætning for social bæredygtighed
Et Nyt Vi - 3.1 Loven skal justeres
Et Nyt Vi - 3.2 Øget ligestilling i samfundet
Et Nyt Vi - 4. Inviter indvandrere ind på arbejdsmarkedet
Et Nyt Vi - 4.1 Bekæmpelse af diskrimination på arbejdsmarkedet