Forslagets tekst
Danmark er et lille land og kan ikke klare sig med engelsk som fremmedsprog alene!
Derfor skal Danmark for at sikre det nødvendige antal kandidater med stærke kompetencer i ikke-engelske fremmedsprog (især fransk, tysk, spansk, kinesisk, russisk og arabisk) ved massiv finansiering opprioritere fremmedsprog i hele uddannelsessystemet, herunder ikke mindst på universiteterne og andre videregående uddannelsesinstitutioner, hvor uddannelser i og med ikke-engelske fremmedsprog helt skal fritages for dimensionering - også på kandidatuddannelserne (!) - og sikres langt bedre finansiering.
Regeringens nye sprogstrategi stopper ikke sprogdøden, da regeringen ikke vil afsætte de penge, der er nødvendige til sproguddannelserne. Hvis finansieringen og rekrutteringen til uddannelserne ikke bliver bedre, hænger uddannelserne i en tynd tråd.
Politikerne skal give uddannelsesinstitutionerne og deres uddannelser i og med ikke-engelske fremmedsprog langt bedre rammevilkår, herunder ikke mindst ved afskaffelse af dimensioneringsplanen, der på baggrund af diskutable arbejdsløshedstal har høvlet 30 % af optaget på kandidatuddannelserne i fremmedsprog.
Derudover skal finansieringen af sproguddannelserne ske ved at hæve taxametertilskuddet til uddannelserne betragteligt, og endelig skal kravene om fortsatte besparelser, der fjerner midlerne til at opretholde den fornødne forskningsbaserede undervisning og vejledning af høj faglig kvalitet, helt fjernes.
Sprog er nøglen til verden. Sprog åbner døre til verden og fremmer fredelig sameksistens og forståelse for andre kulturer og levemåder.
Udfordring forslaget skal løse
Sikre produktionen af færdiguddannede kandidater i ikke-engelske fremmedsprog samt forhindre sproguddannelsernes død, således at universiteterne m.v. også i fremtiden er i stand til at uddanne kandidater med stærke kompetencer i fremmedsprog.
Potentielle ulemper ved forslaget
Det er indlysende, at investering i kvalitet - og navnlig høj faglig kvalitet - i fremmedsprogskompetencer - koster (jf. Regeringens nye sprogstrategi stopper ikke sprogdøden).
Men investeringerne i indlæring, uddannelse og anvendelse af ikke-engelske fremmedsprog på højt niveau er afgørende, hvis Danmark skal bidrage til verdensfreden og klodens overlevelse og sikre sig vigtige handelsaftaler uden misforståelser, indflydelse i EU og internationalt samt korrekt forståelse for og nødvendigt samarbejde med andre lande, hvor modersmålet ikke er engelsk.
På den korte bane vil forslaget således koste en del (dog langt fra så meget, som fx uddannelse i medicin koster - og langt fra så meget, som militær oprustning koster), men på den lange bane har Danmark slet ikke råd til ikke at investere i indlæring, uddannelse og anvendelse af ikke-engelske fremmedsprog og deres kulturer.
(NB!
På Sprogstrategi - Økonomisk opprioritering af ikke-engelske fremmedsprog & afskaffelse af dimensionering på samme - #41 af LisbethRaun kan der nu ses en samling af relevante links samt et indlæg, hvor jeg argumenterer for, at også de danske medier (tv og radio) bør orientere sig langt mere mod ikke-engelsksprogede udsendelser, programmer, serier og musik, ikke mindst fordi det ensidige fokus på det engelsksprogede område indsnævrer befolkningens, navnlig ungdommens, forståelse for og accept af ikke-engelske sprogområder og kulturer.)
Hvordan forslaget er udarbejdet
Jeg har selv oplevet de voldsomme besparelser på universiteternes sproguddannelser og besparelsernes katastrofale konsekvenser i form af stærkt faldende fagligt niveau, faglukninger, fyring af forskere, manglende specialevejledning, utilstrækkeligt antal kandidater med stærke kompetencer i fremmedsprog samt udsmidning af studerende med funktionsnedsættelser trods deres høje faglige niveau i fremmedsprog (se https://alleos.alternativet.dk/catalog/proposal/view/238)
og er som tidligere oversætter i Europa-Parlamentet opmærksom på, at
Danmark har et påtrængende behov for at opprioritere indlæring og brug af fremmedsprog på alle niveauer, fra grundskole til universitet, i EU-institutionerne og i international sammenhæng.
Dansk Industri har råbt vagt i gevær over manglen på kandidater med stærke fremmedsprogskompetencer i bl.a. tysk og fransk. CBS har - samtidig med at der i EU-institutionerne mangler dansksprogede tolke - lukket sine tolkeuddannelser.
Uden stærke ikke-engelske fremmedsprogskompetencer mister Danmark vigtig forståelse for den ikke-engelske omverden, vigtige handelsaftaler og indflydelse i EU og internationalt.
Danmark er medlem af EU, og med det forestående Brexit går der rygter om, at engelsk som officielt EU-sprog er på vej ud. Tyskland og Frankrig vil med Brexit få endnu større indflydelse på EU-samarbejdet, og det vil kræve flere danskere med stærke kompetencer i bl.a. fransk og tysk.
Globalt set er kendskab til ikke-engelske fremmedsprog og deres kulturer en berigelse og afgørende for at fremme og bevare freden og for at undgå krige og konflikter.
Hvem har været inddraget
Jeg har kontakt til bl.a. Dansk Magisterforening, Dansk Industri samt flere fremtrædende sprogforskere med vigtig viden på området, herunder Hanne Leth Andersen, rektor for Roskilde Universitet, Lisbeth Verstraete-Hansen, lektor i fransk ved KU, Sebastien Doubinsky, lektor i fransk ved AU, og Jens Erik Mogensen, lektor i tysk og prodekan for KU’s humanistiske fakultet.
Se også:
https://www.fla.de/wp/dailys/dansk-industri-slaar-alarm-alt-faa-kan-tale-tysk/
På Sprogstrategi - Økonomisk opprioritering af ikke-engelske fremmedsprog & afskaffelse af dimensionering på samme kan ses flere links.
Hvad der er sket efter høring
Listen over ikke-engelske fremmedsprog er IKKE udtømmende!
Vi har udvalgt nogle af de ikke-engelske fremmedsprog (fransk, tysk, spansk, kinesisk, russisk og arabisk), hvor det i første omgang er afgørende, at Danmark investerer massivt i indlæring, uddannelse og anvendelse af ikke-engelske fremmedsprog. Listen kan efter behov udvides til at omfatte andre sprog, herunder fx italiensk, portugisisk, hindi, japansk, polsk, tyrkisk og kasakhisk…
Massive investeringer i indlæring (og herunder i kandidatuddannelser uden dimensionering (!) i ikke-engelske fremmedsprog) og brug af ikke-engelske fremmedsprog er nødvendig af flere årsager:
*Indflydelse
I EU-regi er stærke kompetencer i navnlig fransk og tysk afgørende for at sikre Danmark indflydelse. Frankrig og Tyskland er stadig primus motorer i EU, ikke mindst efter Brexit.
*Handel
Både i EU og internationalt er stærke kompetencer i ikke-engelske fremmedsprog afgørende, hvis Danmark skal sikre sig indflydelse og vigtige handelsaftaler.
At kunne begå sig flydende på det modersmål, der tales i et land, som Danmark vil handle med, er afgørende for at undgå misforståelser og sikre sig vigtige handelsaftaler.
*Fredsprojekt (tolerance, åbenhed og fredelig sameksistens)
Sidst, men ikke mindst, er stærke kompetencer i ikke-engelske fremmedsprog vigtige, hvis Danmark ikke skal lukke sig om sig selv og helt miste forståelsen for og tolerancen over for lande og kulturer, hvor modersmålet ikke er engelsk.
#sprog #kultur #sprogstrategi #SprogÅbnerVerden #SprogErNøglenTilVerden
#indflydelse #handel #EU #fred
Forslagsstillere
- Lisbeth Søndergaard Raun
- Anne-Marie Gertsen
- Charlotte Torp Møller
- Gitte Rasmussen
- Kenneth Degnbol
- Kirsten Refsing
- Lars Frisdahl
- Niels Christiansen
- Nina Svane-Mikkelsen
- Poul Brandrup
Status på forslaget
Status: Politisk Katalog
Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.
Du kan vurdere forslaget på AlleOs