Forslagets tekst
Der skal i universitetsloven indføres lovpligtig handicapkompenserende tilpasning, herunder fritagelse fra studietidsmodellen, UDEN AT universiteterne straffes økonomisk for dette. Tilpasningen skal - for at hjælpe studerende, der er kommet i klemme pga. funktionsnedsættelser - have tilbagevirkende retsvirkning, dvs. til 2009, da Danmark ratificerede FN’s Handicapkonvention.
De nuværende »kan«-bestemmelser om handicapkompenserende tilpasning i Uddannelses- og Eksamensbekendtgørelsen skal ændres til »skal«-bestemmelser, således at universiteterne ikke længere kan nægte eller undlade den fornødne handicapkompenserende tilpasning til studerende med funktionsnedsættelser.
Fremover skal funktionsnedsatte studerende ikke indgive dispensationsansøgninger og konstant dokumentere funktionsnedsættelsen for at opnå en reel mulighed for studiegennemførelse. Dokumentation navnlig for førtidspension bevilget under uddannelsen (og for SU-handicaptillæg, specialpædagogisk støtte og revalidering) skal være nok til at dokumentere den studerendes funktionsnedsættelse.
Reglerne for (gen-)indskrivning er i strid med konventionen, da reglerne muliggør tvangsudmeldelse pga. funktionsnedsættelser samt nægtelse af genindskrivning pga. funktionsnedsættelser.
Reglerne for Vejledning af studerende og afleveringsfrist for speciale er i strid med konventionen, da reglerne (Lov nr. 570) ikke indeholder krav om specialekontrakter på handicapkompenserende vilkår.
Uddannelses-, Eksamens- og Kandidatadgangsbekendtgørelsen samt Lov nr. 570 af 06/06/2007 ændres i overensstemmelse hermed.
Udfordring forslaget skal løse
Sikring af tilstrækkelig handicapkompenserende tilpasning i universitetslovgivningen (også ved specialeskrivning og -vejledning) og dermed afhjælpning af manglerne i universitetslovgivningen i forhold til studerende med funktionsnedsættelser.
Potentielle ulemper ved forslaget
Lov nr. 570 af 06/06/2007 om Vejledning af studerende og afleveringsfrist for speciale skal ændres - også med tilbagevirkende kraft, så det bliver obligatorisk for universiteterne at tilbyde og udarbejde specialekontrakter på de nødvendige handicapkompenserende vilkår. Specialekontrakter uden den nødvendige handicapkompenserende tilpasning indskrevet i specialekontrakten ved datoen for kontraktens indgåelse skal kunne annulleres og erklæres ugyldige, og den studerende skal have sine specialeforsøg tilbage og tilbydes en specialekontrakt på handicapkompenserende vilkår.
Den øgede administration i forbindelse hermed vil af nogle kunne ses som en ulempe, men udgifterne til varig forsørgelse af de funktionsnedsatte studerende, der ikke gennemfører uddannelsen pga. undladelse (nægtelse) af den nødvendige handicapkompenserende tilpasning, vil langt overstige udgifterne til denne administration, der vil være kortvarig og begrænset.
Samlet set vil forslaget - ud over at styrke de mest funktionsnedsatte studerendes retssikkerhed og sikre reelle muligheder for studiegennemførelse - mindske bureaukratiet og spare universiteterne for meget administrationsarbejde.
Dokumentation for den menneskelige og samfundsøkonomiske gevinst ved forslaget:
Jeg vil gerne understrege, at Danske Universiteter, Danske Rektorer og Danske Handicaporganisationer har anbefalet, at studerende med svære funktionsnedsættelser skal fritages for studietidsmodellen, uden at universiteterne straffes økonomisk for dette.
Hvordan forslaget er udarbejdet
Egne og andres erfaringer med systemet.
Jeg har skrevet flere indlæg om dette emne til Uddannelses- og Forskningsudvalget (UFU) i Folketinget. Se især mit indlæg om specialekontrakter på handicapkompenserende vilkår (http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/ufu/bilag/51/index.htm) og mit indlæg om nødvendigheden af mere rummelige universitetsudddannelser (http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/fiv/bilag/187/index.htm).
Links til Lov nr. 570 af 06/06/2007 (lov om Vejledning af studerende og afleveringsfrist for speciale):
Torsten Gejl har sørget for, at der fra den 18.1.2018 nu foreligger dokumentation for frafaldet blandt studerende på førtidspension set i forhold til studerende, der modtager anden økonomisk støtte under uddannelsen. Dokumentationen tyder på alt for utilstrækkelig handicapkompenserende tilpasning til akademisk egnede studerende på førtidspension, der har de allersværeste funktionsnedsættelser, og som har allermest brug for hjælp.
Se http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/SOU/spm/136/index.htm
På Forbud mod diskrimination pga. handicap, sygdom og funktionsnedsættelser i universitetslovgivningen - #18 af LisbethRaun er der en samling af flere relevante links og indlæg.
Se også AlleOs // Alternativet samt Fuld inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk lov og ret - #30 af LisbethRaun
Hvem har været inddraget
Egne erfaringer med systemet, Danske Handicaporganisationer, Institut for Menneskerettigheder og professor Kirsten Ketscher. Se også mit forslag om fuld inkorporering af FN’s Handicapkonvention i dansk lov og ret (AlleOs // Alternativet).
Se dokumentation (på nedenstående link) for helt utilstrækkelig handicapkompenserende tilpasning til akademisk egnede studerende på førtidspension, dvs. til de studerende, der har de allersværeste funktionsnedsættelser, og som har allermest brug for handicapkompenserende tilpasning: http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/SOU/spm/136/index.htm
Dokumentation for den menneskelige og samfundsøkonomiske gevinst ved forslaget:
I aftalen om et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser tages der ikke hensyn til studerende på førtidspension (eller revalidering), dvs. til de studerende, der har de allersværeste funktionsnedsættelser, og som har allermest brug for hjælp, støtte, skånehensyn og handicapkompenserende tilpasning.
Se http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/ufu/bilag/50/index.htm
Forslaget vil - ud over at styrke de mest funktionsnedsatte studerendes retssikkerhed og sikre reelle muligheder for studiegennemførelse - også mindske bureaukratiet og spare universiteterne for meget administrationsarbejde, som universiteterne i forvejen er voldsomt tynget af, og som bl.a. har betydet, at ikke alle dispensationsansøgninger er blevet eller bliver behandlet, til stor skade for de funktionsnedsatte studerende.
Hvad der er sket efter høring
Professor Kirsten Ketscher har i et svar den 13.2.2018 beklaget, at FN’s Handicapkonvention endnu ikke er blevet inkorporeret i dansk lovgivning og herunder i det danske uddannelsessystem og i universitetslovgivningen.
Universitetsstuderende kan i ganske få tilfælde klage over diskrimination pga. handicap til Ligebehandlingsnævnet, men det er en langsommelig affære, der kræver yderligere kræfter af de studerende, som i forvejen har de færreste kræfter og ressourcer, og det er langt fra givet, at Ligebehandlingsnævnet med de gældende regler kan give den studerende medhold. Et medhold vil i øvrigt kun betyde, at den studerende får en økonomisk kompensation, ikke at den studerende får sin uddannelse tilbage - og på handicapkompenserende vilkår.
Ligebehandlingsnævnet kan først behandle en klage fra en studerende, når klagen er blevet sendt til rektor (i praksis universitetets rektorsekretariat) og derefter til ministeriet.
Min egen erfaring er, at ministeriet (i praksis embedsmænd) ikke behandler klager over dispensationsansøgninger/ ansøgninger om handicapkompenserende tilpasning, der aldrig er blevet behandlet af universitetet.
Med de nuværende regler kan et universitet således helt ustraffet slippe af sted med at undlade at behandle vigtige dispensationsansøgninger og dermed undlade, dvs. nægte, handicapkompenserende tilpasning, hvilket er i strid med konventionen.
Professor Kirsten Ketscher beklager også, at der i praksis ikke er lighed for loven, da det for de svageste og fattigste grupper er nærmest umuligt at at anlægge og vinde en retssag, der er meget dyr.
Forslagsstillere
- Lisbeth Søndergaard Raun
- Birgitte Kehler Holst
- Christine Madsen
- Inge Connie Wilhelm
- Juma Nellemann Kruse
- Niels Christiansen
- Nina Svane-Mikkelsen
- Poul Brandrup
- Ruth Johnsen
- Thomas Huulbæk Titanium
Status på forslaget
Status: Politisk Katalog
Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.
Du kan vurdere forslaget på AlleOs