Jeg synes, at Alternativet skal arbejde for en tydelig opprioritering af fremmedsprog i hele uddannelsessystemet, herunder ikke mindst på universiteterne, hvor uddannelser i fremmedsprog som fransk og tysk helt skal fritages for dimensionering og sikres langt bedre finansiering (se henvisninger).
Jeg vil meget gerne have jeres input, så vi kan stille et egentligt politisk forslag herom.
Se fx følgende links:
http://magisterbladet.dk/blogogdebat/henrik-halkier/meresprogfraordtilhandling
Fremmedsprog spiller en vigtig rolle i forbindelse med kulturen, udenrigspolitikken og integrationen. Derfor er det en fejl, når man overvejende har fokus på sproget i uddannelsessystemet, siger Hanne Leth Andersen og Lisbeth Verstraete-Hansen.
http://hum.ku.dk/presserum/opinion/2017/sprogfagene-skal-ud-af-dimensioneringen-nu
http://www.forskeren.dk/regeringen-har-syltet-sprogstrategi/
Sprogfagene er under pres. Flere er blevet nedlagt de seneste år. Vi ønsker ikke en tilbagevenden til små lukkede sprogenklaver, men store, åbne, tværinstitutionelle og tværsproglige sprogmiljøer. Det er afgørende, hvis vi danskere skal forstå os...
http://magisterbladet.dk/news/2017/august/debatbogdoerenetilverdenlukkersig ?
Se ligeledes dette forslag:
Forslagets tekst
Der skal i universitetsloven indføres lovpligtig handicapkompenserende tilpasning, herunder fritagelse fra studietidsmodellen, UDEN AT universiteterne straffes økonomisk for dette. Tilpasningen skal — for at hjælpe studerende, der er kommet i klemme pga. funktionsnedsættelser — have tilbagevirkende retsvirkning, dvs. til 2009, da Danmark ratificerede FN’s Handicapkonvention.
De nuværende »kan«-bestemmelser om handicapkompenserende tilpasning i
Uddannelses- og Eksamensbekend…
samt
Jeg synes, at Alternativet skal arbejde for, at uddannelsessystemet - og herunder ikke mindst universiteterne - skal tilbage til at satse på høj faglig kvalitet, faglig stolthed og tilfredshed, tilegnelse af viden samt formidling, nyskabelse og videreudvikling af viden og gode idéer.
Vi skal satse massivt på langsigtede investeringer i uddannelsessystemet, herunder navnlig de videregående uddannelser, og vi skal fjerne de hovedløse besparelser på området.
Vi skal have fagligheden tilbage og de…