Visionstekst
I Alternativet tror vi på, at det gode liv kan leves overalt i Danmark. Vi skal derfor tænke Danmark som ét land, der geografisk bidrager med forskellige kvaliteter, og hvor forskelle betragtes som fordele og inspiration.
Vi skal udfordre og nytænke måden, hvorpå borgere, myndigheder, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og civilsamfund spiller sammen på.
Landdistrikter og øer er i lige så høj grad som byerne en del af løsningen, og vi bør lade os inspirere af den ukuelige kreativitet, som mange lokalsamfund udviser.
Friere rammer og offentlig opbakning
Den lokale autonomi er blevet udhulet med økonomiske rationaler om effektivisering og centralisering. Vi har tradition for kollektiv selvorganisering og -forvaltning. Hvis vi vil bevare stærke lokalsamfund i hele Danmark, skal kommuner og lokalsamfund have større spillerum for selvbestemmelse. Sideløbende skal vi arbejde for skabelse af eksperimentalzoner og decentralisering i alle led.
Ildsjæle, iværksættere og socialt entreprenørskab
Vi ønsker flere muligheder for grønne og sociale iværksættere. Udvikling af lokalsamfundene er afhængige af de lokales engagement og tilstedeværelsen af ildsjæle.
Vi skal fremme entreprenørskab, hvor forskellige aktøres samskabelse løser lokale udfordringer, og hvor overskuddet reinvesteres i udvikling af det lokale og fællesskaber.
Viden skal blomstre i hele landet
Adgang og mulighed for uddannelse uden for de større byer er centralt for at sikre fastholdelse af de unge og for at skabe adgang til kvalificeret arbejdskraft. Derfor skal vi sikre et geografisk udbud af kvalificerede uddannelsesmuligheder, som også er forankret i lokale særpræg. Adgang til uddannelse og en geografisk dækning af uddannelsestilbud er vigtigere end udflytning af arbejdspladser.
En sammenhængende infrastruktur
Infrastruktur er essentiel for sammenhængskraften, og kan være afgørende for udviklingen og opretholdelsen af sociale relationer og adgangen til services. Vi skal fremme den kollektive transport, samkørsel og digital opkobling med fokus på udviklingen af regionale og lokale løsninger.
Grønt håb og sundt landbrug
Vi vil fremme en cirkulær fødevareproduktion og omstille til 100 pct. økologisk produktion.
Omstillingen mod vedvarende energikilder tildeler vores landområder en nøglerolle. Hvis vi udnytter dette, kan den grønne omstilling virke som en løftestang for mange lokalsamfund.
Vild natur og turisme
Vi vil fremme en mere vild og mangfoldig natur og starte en udvikling, der skaber nye oplevelsesmuligheder ud fra bæredygtige principper og lokale kvaliteter.
Tre konkrete forslag
- Indlicitering. Indlicitering er, når et lokalsamfund påtager sig ansvaret for løsningen af en veldefineret opgave – fx en serviceopgave, en miljøopgave, lokal energiforsyning, omsorgsopgave eller noget helt femte. Opgaven løses i form af 4. sektor organisering (samarbejde mellem aktører i den offentlige, private og frivillige sektor.) Økonomien der følger med opgaveløsningen, kan være det beløb, der i forvejen er afsat på det kommunale budget til opgaven. Der etableres et nationalt indliciteringsråd som er forankret under et ministerium. Rådets opgave er at promovere muligheden for indlicitering og yde assistance angående de lovgivningsmæssige rammer. Indliciteringsrådet undersøger forskellige former for organisering og finansiering af indliciteringen. Rådet skal endvidere udbrede kendskabet om indliciteringsmuligheden blandt landets kommuner og lokalsamfund samt foreslå konkrete eksperimenter.
- Der skal sikres nationale rammevilkår, men der skal ligeledes være respekt for det lokale selvstyre under hensyntagen til natur og miljø. Alle ministre skal være ministre for yderområderne, således at geografiske problemstillinger, konsekvenser, vidensdeling og bestpractice medtages og indregnes i politikdannelsen.
- Oprettelse af kommunale iværksætterhuse (mikropoler), som både fungerer som udviklingsværksted, arbejdsfællesskab og supportcenter, hvor der er adgang til eksperthjælp, ideudvikling og markedsføring. Der er kommunalt ansatte tilknyttet, som kan yde den rette rådgivning og støtte. Iværksætterhuset fungerer som en socialøkonomisk virksomhed. Disse huse skal sætte arbejdspladsen fri af tid og sted, således, at det er muligt eksempelvis at søge et job i København men varetage det fra Sønderjylland. Endvidere skal husene kunne fungere som satellitenheder for landets erhvervsuddannelser og andre uddannelsesinstitutioner, således at husene hjælper til at sikre en geografisk spredning af uddannelser og samtidigt bidrager til vidensdeling af lokale uddannelsesbehov.
Tre ulemper
- Det at skulle beregne eller medtage konsekvenserne for en given lovgivnings påvirkning af landdistrikterne og øerne kræver en prioritering af vilje, tid og ressourcer.
- Visionen kan ikke gennemføres inden for en kort årrække. Visionen lægger op til ændringer som kræver indsatser og samarbejder fra mange forskellige aktører og på tværs af mange sektorer; myndigheder, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og civilsamfund.
- Visionen kræver en stor indsats fra borgerne. Således er gennemførelse af visionen kun mulig, hvis danske borgere i et større omfang er villige til at bidrage og tage deres demokratiske autoritet på sig.
Baggrund for visionen
De sidste mange års urbanisering og centralisering har bidraget til et tab af demokrati for borgerne i vores tyndtbefolkede områder - på flere niveauer. Med kommunesammenlægningerne skete der en dobbelt centralisering, hvor mange landsbylaug og andre lokale, borgerdrevene initiativer blev afviklet. Den direkte adgang til kommunen blev herved kappet og den værdifulde dialog mellem borgerne og kommunen omkring de tyndtbefolkede områders udfordringer blev vanskeliggjort.
Vores fællesskaber og vores sociale sammenhængskraft er under kraftig påvirkning. Sidste årtis flyttemønster har sat både livet i vores lokalområder og livet i byerne under pres. Men vi ser et opbrud i urbaniseringen, og vi oplever et behov for at definere nye måder at leve livet på, et behov for at redefinere og stille spørgsmålstegn ved, hvad det meningsfulde liv består af. Denne udvikling giver os en mulighed for at forstærke og genetablere demokratiet i hele Danmark.
Hvordan er visionen udarbejdet
Processen har været den mest omfattende politikudvikling i Alternativets historie til dato. Vi startede med en turne i hele landet i efteråret 2015 og generede viden og visioner. I politikudviklingen er denne viden inddraget i 10 enkelstående politiske laboratorier over hele landet i løbet af 2016. Vi har herudover inddraget visioner og forslag fra 10 andre politiske laboratorier. Herefter har vi afholdt et fagpolitisk laboratorie for den samlede pakke af visioner og ideer. Deltagernes ekspertise har strakt sig udover alle de berørte områder og sektorer i den endelige vision. Visionen er lavet på baggrund heraf, hvor alle visioner og forslag genereret igennem ovenstående proces er inddraget.
Hvem har været inddraget
Borgere rundt omkring i det meste af landet, medlemmer rundt omkring i det meste af landet. Alternativets politiske sekretariat. Alternativets landssekretariat. Fagrelevante eksperter både med og uden tilknytning til Alternativet.
Visionsstillere
- Roger Courage Matthisen
- Bo Astrup Kristensen
- Carolina Magdalene Maier
- Jacob Fuglsang Mikkelsen
- Jacob Gramm Gren
- Kåre Wangel
- Mathias Magnussen Thorsson
- Michael Plauborg
- Nikolaj Amstrup
- Tina Kjær
- Uffe Elbæk
Status på visionen
Status: Politisk program
Visionen er vedtaget og er derfor en del af Alternativets politiske program.