Her kommer Østjyllands indlæg til visionen.
Vi har haft en proces over en uge, hvor Jon og Sarah (de to POFO’er fra Østjyllands Storkreds) har indbudt alle medlemmer til at skrive til os med deres tanker om visionen. Her er, hvad der kom ud af det:
Kort oprids af de forskellige inputs fra Østjylland:
-Visionen or tam/vitaminfattig - mangler bedre konkrete initiativer.
-Indlicitering er en spændende ide.
-Mere fokus på infrastruktur i landdistrikter, hvis de skal overleve.
-Erhvervslivet med i iværksætterhusene?
-Vigtigt at se visioner som langsigtede mål og ikke noget, der kan eller skal nås indenfor en kort årrække.
-Små lokalsamfunds overlevelse vil afhænge af ildsjæle og beliggenhed. Måske kan nogle lokalsamfund nedlægges med fordel nedlægges?
-Lokalsamfund dør pga. af tre hovedfaktorer: Skolelukning, lukning af lokale butikker og manglende offentlig transport/ infrastruktur.
-Større fokus på, hvad byerne kan få ud af at binde sig tættere til landet.
-Bankernes rolle i, at folk ikke kan få lov at bosætte sig i landdistrikterne.
Uddybninger:
Mads Ole Dall:
Den vision der ligger nu – er i mine øjne slet ikke en vision, men nogle løse tanker som kun de færreste kan være imod. Men der er ingen kraft eller ambition iden – og derfor vil den i sin nuværende for lide en stille død. Og rigtig slemt bliver det med de 3 konkrete initiativer som er så vitamin fattige at de som minimum skal i akut kuvøse…… og få lov at vokse sig store og stærke i helt nye former. …….f.eks. har jeg altså svært ved at få øje på det revolutionerende i at kommuner får lov til at uddele legater……… øh hvad??? Det har kommuner da måtter og gjort i mange år til særligt lovende et eller andet……
Forslag: Lad denne vision gå i dvale og lad den opstår når den har fået sul nok på kroppen.
Mogens Højgaard Larsen:
For så vidt nogle fine tekster, men som Rolf skriver, er der meget lidt “krudt i kanonen”;.
Indlicitering, som Ivan skriver om, kunne være et markant tiltag, der giver både umiddelbar sproglig,
samfundskonstruktiv og politisk mening.
Et andet forhold, som kun strejfes let i visionsteksten er (den hastigt reducerede) infrastruktur. Hvorfor
forholder vi os ikke mere konstruktivt til den amputerede offentlige transportservice, der i realiteten
betyder, at børnefamilier ikke længere kan bosætte sig udenfor storbyerne? I dag vil en families udflytning
til en oplandskommune i realiteten betyde, at der skal være økonomi til 2 biler - med deraf følgende 2
fuldtidsjobs, som så igen resulterer i tab af lokal tilknytning, tab af lokal handel samt øget miljøbelastning!
En række teknologiske løsninger med (selvkørende) delebiler og samkørselsordninger er på trapperne, så
ville det ikke være relevant, om vi som parti var de første til at komme med konkrete tiltag på området?
Peter Hahn:
Visionerne ser meget gennemarbejdede ud, så der er ikke det store at bidrage med
Jeg har dog et par enkelte bemærkninger, som jeg har skrevet ind med kursiv i teksten.
Jeg håber I kan bruge det.
Bemærkning: Bør erhvervsdrivende inviteres med i iværksætterhusene? Det kunne skabe en direkte kontakt mellem erhvervet og iværksættere så der kan skabes en synergi mellem det kreative, innovative element og erhvervets konkrete (og måske ukendte) behov. Det kan do konflikte med den socialøkonomiske virksomhedsidé.
Den socialøkonomiske virksomhedstanke er super god og der findes allerede i dag kommuner som har en del erfaring med at drive den form for virksomhed. Men bør iværksætterhusene KUN være baseret på den socialøkonomiske virksomhedstanke? Mit billede af en socialøkonomisk virksomhed er en virksomhed, som ser socialt udsatte som en ressource, der kan bidrage aktivt til samfundet. Der findes mange andre kreative og innovative miljøer, som sagtens kan blomstre op uden for de større byer, hvis bare rammerne sættes. Godsbanen i Aarhus er et eksempel på et kreativt og innovativt miljø, som får plads. Den model håber jeg meget på kunne udbredes til andre dele af landet uden for de større byer.
Tre ulemper
Det at skulle beregne eller medtage konsekvenserne for en given lovgivnings påvirkning af landdistrikterne og øerne kræver en prioritering af vilje, tid og ressourcer.
Visionen kan ikke gennemføres inden for en kort årrække. Visionen lægger op til ændringer som kræver indsatser og samarbejder fra mange forskellige aktører og på tværs af mange sektorer; myndigheder, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og civilsamfund. Er det ikke netop sådan med visioner, at de ikke er håndterbare indenfor en kort tidshorisont men synlige i horisonten? Det skal derfor ikke forventes, at visionerne realiseres indenfor en kort årrække, men at de agerer retningspil for en række initiativer a la forslagene herover?
Visionen kræver en stor indsats fra borgerne. Således er gennemførelse af visionen kun mulig, hvis danske borgere i et større omfang er villige til at bidrage og tage deres demokratiske autoritet på sig. Tænkes der her på borgernes engagement i lokalforeninger? Punktet virker lidt uklart.
Steffen Røhl:
Jeg har respekt for det store arbejde, som er gået forud for den første deltekst om “…et sammenhængende Danmark” og synes den er en både visionær og konkret.
Jeg har derfor kun følgende korte forslag til supplement til “Visionstekst for et sammenhængende Danmark”:
til indsættelse i indledningen (afsnittet der starter med "I Alternativet tror vi på, …):
I respekt for og anerkendelse af lokale skikke og kulturer fremme en bæredygtig selvberoenhed og selvforsyning.
Uddybning:
Jeg tror at en vigtig faktor i bevarelsen af et menneskeværdigt samfund er balance imellem borgernes dueligheder og livsudfoldelsesmuligheder.
I denne balance spiller nærhed, såvel menneskelig som praktisk, og mulighed for indflydelse på egne levevilkår, en stor rolle, hvad der også omtales i visionsteksten.
Men jeg synes det kan skærpe argumentationen ved eksplicit at omtale “respekt og anerkendelse af lokale…”, særligt i den aktuelle globaliseringsbefængte tid.
Jens CHr. Weidanz:
Jeg har med interesse gennemlæst visionen.
Den kan jeg bestemt ikke være uenig i - men det er jo som nævnt en vision.
Jeg (og min familie incl. 4 børn) boede indtil 2011 først i en landsby og senest på en gård midt i en skov. Jeg ville bestemt ikke have undværet den oplevelse, men valgte alligevel i 2011, at flytte ind til byen (Randers).
Vi har på nært hold oplevet hvordan landsbyer/lokalsamfund krakelerer/smuldrer og kan ud fra vores egne erfaringer ikke overraskende konstatere, at der er tre hovedårsager. Lukning af skoler i yderområderne, lukning af lokale butikker, nedlægning/manglende opgradering af den offentlige transport.
Tilbage ligger mere eller mindre dysfunktionelle lokalsamfund. Vi kan så forsøge at stimulere dem med mere eller mindre kunstige tiltag, som oftest vil stå eller falde med om der er lokale ildsjæle.
Med mindre vi kan/har råd til og vil ændre de kommunale prioriteringer, vil lokalsamfundenes fremtid, efter min overbevisning afhænge af lokale ildsjæle samt deres beliggenhed. Mange lokalsamfund vil givetvis også i fremtiden kunne tiltrække og fastholde beboere alene ud fra deres naturmæssige værdier. Andre er vi efter min bedste overbevisning bedst tjent med at afvikle. Og det mener jeg også, der kan komme noget positivt ud af - når den ubehagelige beslutning først er taget.
Sarah Roued Thomsen (POFO-medlem for Storkredsbestyrelsen Østjylland)
Først og fremmest kan jeg godt lide visionen, og at den er åben og bred. Det skal visioner være, som jeg ser det, for at kunne arbejdes med på mange plan og af mange mennesker.
Jeg kan rigtig godt lide ideerne om eksperimentalzoner og indlicitering. Jeg bor på Friland i Feldballe som er nuværende eksempler på begge dele. Jeg er dog helt med på, at det er konkreter, der ikke nødvendigvis behøver indgå i selve visionen, som Roger også nævner det.
Jeg har nogle fokuspunkter, jeg kunne tænke mig at nævne:
- Visionen lægger på til at nytænke samspillet i landet. Jeg kunne godt tænke mig et større fokus på “byfolkets” samspil med landdistrikterne, og ikke kun et overvejende fokus på, hvordan landet bliver bundet tættere til byerne. Jeg tror, at et godt samspil kræver syn for, hvordan by også kan gavne af land.
-Jeg forstår ikke helt, præcist HVAD det er ved omstillingen til vedvarende energikilder, der i sig selv gør, at landområderne vil få en nøglerolle, der vil virke som løftestang for lokalsamfundene. Vindmøller eller solcelleanlæg et sted gør vel ikke sådan uden videre et lokalsamfund stærkere. Det er uklart for mig, hvad der menes her.
-Jeg savner et fokus på, at økonomi og bankerne, som det er i dag, kan virke som en bremseklods for det at forsøge at skabe et meningsfuldt og lokalt liv i landdistrikterne. Jeg bor selv på Djursland og har set lokale ildsjæle brænde ud eller ikke kunne finde muligheden for at realisere sine drømme for området, fordi de ikke kunne få lov at købe et hus et sted, hvor bankerne ikke kunne se potentialet.