Udfordringer med en hjemmeside til borgerdrevne forslag

Fortsætter debatten fra [Oplæg] Mulighed for borgerdrevne lovforslag:

Der er nogle praktiske udfordringer vi skal finde ud af. Opbakning fra folketingsgruppen, medlemmerne og hovedbestyrelsen er nok ikke det store problem, da det er vores politik.

  • Penge kan være et problem. Det koster penge at have endnu en hjemmeside. Og NemId og opslag i CPR koster også penge, men er nødvendigt hvis vi skal sikre kun stemmeberetigede kan skrive under.
  • Teknisk udvikling af hjemmesiden. Kan vi finde frivillige resourcer, eller bliver vi nødt til at betale for det?
  • Hvad skal hjemmesiden kunne? Skal det bare være et sted der kan fremsættes forslag der kan underskrives, eller skal man også kunne diskutere forslagene?
  • Hvad med folk der spammer ved at fremsætte alt for mange forslag? Skal der være moderatorer på forslag, eller skal vi begrænse hvor mange forslag en enkelt person kan fremsætte indenfor en tidsperiode? Jeg foretrækker det sidste, da der ikke bør være moderatorer i demokratiet.
  • Skal hjemmesiden være en del af alternativet, eller være helt separat? Jeg foretrækker det sidste, da vi så lettere kan overdrage hjemmesiden til staten, når vi får vores forslag igennem.

Selvom jeg ved jeg ikke kan finde tid til at hjælpe med udviklingen af en hjemmeside til borgerdrevne forslag, kan jeg måske finde lidt penge til hosting af hjemmesiden, hvis andre fra Alternativet gerne vil hurtigt i gang med en sådan hjemmeside før der kan findes bevilling fra partiet.

1 Synes om

Jeg flyttede 4 indlæg til et eksisterende emne: [Oplæg] Mulighed for borgerdrevne lovforslag

En kommentar af teknisk art

  • Jeg tror ikke at vi kan bruge NemID og CPR til at finde ud af om personen er stemmeberettiget. Det eneste vi (formodentlig) kan, er at få at vide om der er match mellem det brugte NemID og et opgivet CPR-nummer. Derudover ser jeg ikke noget i forslaget, om at underskriverne skal være stemmerberettigede (ift alder, umyndighed og nationalitet). Dermed kan vi, så vidt jeg kan se, nøjes med at kræve login med NemID. Det er dog nok stadig den tunge ende af forslaget - både implementeringsmæssigt og økonomisk.

Finnernes software er for øvrigt open source - så det er nok bare a komme i gang:

http://p2pfoundation.net/Finnish_Open_Ministry_Platform

Jeg vil gerne være helt sikker på opbakningen fra folketingsgruppen inden vi fortsætter. Projektet kommer til at have en meget anden karakter, hvis de ikke er klar på det. Der er jo taktiske argumenter imod forslaget (selvom jeg ikke synes de er gode) - fx modstand mod at kuppe / hacke Folketingets proces eller modstand mod at skulle fremsætte forslag, som man ikke selv går ind for. Og hvis vi gør det, kunne det blive sværere at få det tidligere forslag vedtaget.

Så snart jeg hører tilbage fra gruppen, er jeg klar på at deltage 100%! :smile:

1 Synes om

Ja, accept fra især folketingsgruppen, men også medlemmerne og hovedbestyrelsen er vigtig at have på plads inden vi begynder at implementere et system for hjemmesiden. Med lidt held kan vi få værdifuld feedback fra dem.

Når jeg allerede nu opretter denne tråd er det især for at vise, at mere detaljeret planlægning om, hvordan vi kan implementere sådan en hjemmeside er i gang. Og for - ved fælles hjælp - at finde en opskrift på, hvordan initiativet mere konkret kan føres ud i livet.

Efter at have ledt lidt, tror jeg, at jeg har fundet source repository for den finske hjemmeside: Avoin ministeriö · GitHub

Det ser efter min mening rimeligt fornuftigt ud, og ligner noget vi kan bruge. En del tekster - især i kommentarerne - er finske, og bør oversættes. Går vi i gang med det, tror jeg vi stort set kan fortsætte med en fælles kodebase, så hverken vi eller finnerne - eller andre lande der måtte komme til - behøver at opfinde den dybe tallerken igen.

Enig. Der er mange muligheder i forhold til eksisterende kode. [Tagdel][1] er måske også interesserede i at deltage med kode eller i hvert fald erfaringer.

Jeg er måske mest stemt for den simple formularløsning til at starte med, fordi den nærmest kan sættes i værk med det samme. Den kan så danne værdifulde input til næste version, der kan indeholde decideret politikudvikling.

Alternativt sætter vi barren for antallet endnu højrere og springer NemID over og bruger anden identifikation. Jeg har selv tidligere udviklet til NemID, men omkostningen ved brug er helt urimelig for non profits.
[1]: http://tagdel.dk/

Ja, der er meget eksisterende kode vi kan bruge.

Hvad funktionaliteten angår er jeg enig i, at vi i starten bør gå efter det mest enkle og det der lettest kan implementeres.

NemID bryder jeg mig ikke om, Måske kan vi bruge et simpelt opslag i CPR-registeret ved registrering på hjemmesiden for at undgå nogen opretter flere profiler for at kunne stemme flere gange? Det ville være noget billigere.

1 Synes om

Tag Del blev desværre aldrig brugt, det var faktisk utroligt skuffende, og så var den plaget af rigtig mange fejl og så vidt jeg kunne sjusse mig frem til SLET ikke et open source projekt. Men jeg er nok lidt forudindtaget, tal endelig med dem.

Den finske vinkel er fin, de er langt foran os på digitalt demokrati og jeg har rigtig gode kontakter til bla. Open Knowledge Finland, f.eks. gennem denne Facebook-gruppe Redirecting...

Jeg forestiller mig, at vi sætter et Github op og ser, om vi kan få folk til at deltage. Byg det og de vil komme!

Derudover har jeg en plan om, at lave en omfattende kompetenceundersøgelse af alle Alternativets medlemmer primo september. Der er mulighed for, at vi kan sammensætte et godt hold der.

En fed idé. Min (empiriskknapt så stærkt funderede) opfattelse er, at vi dækker et bredt område

1 Synes om

Kunne man forestille sig at forslag skulle have gennemgået et POLA som en form for seriøsitetssikring?

Jeg tænker at der kunne ligge en fordel i at man kun bruger nemid som bekræftelse - som på dba.dk
Derefter vil en profil være tilknyttet en konkret email adresse. Hver underskrift skal så bekræftes via email-link for at undgå hacking af folks brugerkonto på siden.

1 Synes om

Måske man kunne lokke finnerne til at oversætte den til engelsk?

Det kan man sikkert, jeg deler denne tråd men en finne fra Open Knowledge jeg kender, han taler også dansk :slight_smile:

Her er lidt fra min finske kontakt:

Der er forskellige borger-drevne initiativ some OKF Finland folk har været involveret. Der er både http://www.avoinministerio.fi/ , som er drevet av http://openministry.info/ folket, der findes også en regeringsversion af sitet ( Bægge er gylide ) Briefly in English - Kansalaisaloitepalvelu .
Der bruges Finlands pendant til Net-ID, es bank-inloggningkoder, for at autenticere sig.

( OpenMinistry folket er dog også inblandet i at udvikle D-CENT, der er en platform for brugerdrevne initiativ. http://dcentproject.eu/ De samarbejder blandt andet med det Spanske Alternative, Podemos, og Englands innovationsagentur, NESTA, i udviklingen.

Men, men, jeg sætter dig i kontakt med Joonas Pekkanen ( som du nok har hørt tales om tidligere ) der har været i center af D-Cent udviklingen.

ps. jeg er ved at aftale et Skype-kald med Joonas, andre der er interesserede? Her er der en Doodle. http://doodle.com/5kizs6uwf6wab9hb Jeg er kim.bach på Skype!

1 Synes om

Ja, D-CENT er også værd at holde øje med. Jeg er selv på ferie men hvis @JLoehmannS ikke er, så vil han sikkert gerne være med på Skype.

1 Synes om

Jeg har i hvertfald opdateret Doodlen med de tidspunkter der passer mig. Fortsat god ferie Thomas!

Hej alle,

Jeg er Kims ven i Finland - en koordinator ved Open Knowledge Finland, Nordisk åben data entusiast der ellers arbejder åben data og datavisualisering.

Det er helt flot Alternativet har kommet så langt med at få ideen om borgerdrevne ideer ud i systemet.

Jeg er i kontakt med Open Ministry folket - dem den første platform for ‘citizens initiatives’ in Finland - de er en central del af Open Knowledge Finland. (Ja, en hel del at Open Ministry folket er nu med i at udvikle D-CENT, så der er sådan set kontakt til bægge projekt ).

Hvis i har nogle spørgsmål til dem og hvorledes man kunne samarbejde om at få en platform op og køre, så formidler jeg glædeligt kontakt, og får dem eventuelt ind her.

Sig bare til.

Alt vel,

miska knapek

1 Synes om

Spædende at der ser ud til at ske noget på denne front, 88/87 i forslagets favør!