Hej folkens,
jeg er med på ideen, fordi jeg synes det er på tide vi får stoppet partidiktaturet i det danske folkestyre. Vi har et folkestyre (demokrati) og ikke et partikrati.
Det vil være et rigtigt godt folkestyre, dersom befolkningen kan være med i udformningen af lovgivningen og på den måde føle nærvær for folkestyret og ikke blot opleve det som et fjernt og uvedkommets styre.
Derfor kunne det også være en rigtig god ting, at når Alternativet og forhåbentlig andre partier fremlægger forslaget samlet, i folketinget, så kan der medgives en underskriftindsamling som ikke blot har 50.000 underskrifter, men derimod en rigtig stor størrelse af underskrifter.
Det gør, at forslaget ikke blot skal fremlægges af Alternativet, men af så mange partier som muligt, således at forslaget ikke blot er et Alternativet er kommet med.
Det vil give det en langt større gennemslagskraft.
Selve forslaget opfatter jeg sådan, at når x antal vælgere har skrevet under på et beslutnings-/lovforslag, så fremlægges det for folketinget uden partiers indblanding - et beslutnings-/lovforslag der er fremsat af en specifik minimum størrelse af vælgere i befolkningen og som i vælgerbefolkningen ville kunne repræsentere samtlige partier, om muligt.
Det gør at et beslutnings-/lovforslag - som eksempelvis grænsebomme eller andet - ikke behøves at blive fremlagt af Alternativet, da det er et forslag der er fremlagt af x mængde af vælgerbefolkningen.
Kan et forslag om denne form for inddragelse af vælgerbefolkningen i lovgivningsarbejdet ikke blive vedtaget i folketinget, synes jeg at Alternativet skal vise det samfundssind, at det vil være garant for en sådan funktion af befolkningens indragelse i lovgivningsarbejdet, indtil denne funktion er blevet inkluderet i lovgivningsarbejdet i folketinget.
Så jeg er med hele vejen, lige til der bliver flertal for at inddrage befolkningen i lovgivningsarbejdet, uden at partier behøves at blive inddraget i processen, før forslagene fremlægges for folketinget.