Vores forslag i programmet om borgerdrevne forslag (2.2.2) blev sidste år fremsat af Uffe Elbæk i Folketinget, hvor det desværre ikke vandt flertal. S, V og RV (og nok også K) var imod forslaget mens DF, SF, EL og ALT var for forslaget.
Derfor er det heller ikke sandsynligt, at vi kan vinde opbakning til forslaget indenfor de næste fire år. Det er samtidig også et åbent spørgsmål, om forslaget kan gennemføres indenfor §§ 22 og 41 i grundloven.
Jeg håber dog, at vi alligevel vil genfremsætte forslaget for det nye folketing, men jeg vil foreslå, at vi selv implementerer forslaget, hvis det ikke kan få flertal i Folketinget.
Som udgangspunkt forestiller jeg mig, at vi bygger et system, hvor alle borgere kan indtaste beslutningsforslag i skabeloner (og få hjælp til formalia osv) og indsamle støtte i form af underskrifter (NemID?) - hvis der indsamles 50.000, så afleveres forslaget til folketingsgruppen, som derefter fremsætter det på borgernes vegne.
Det kræver opbakning fra folketingsgruppen, fra medlemmerne og fra hovedbestyrelsen (de skal nok allokere midler til udvikling og drift af systemet)
Jeg forestiller mig, at dette oplæg tager form som en længerevarende digital workshop, hvor vi blandt andet finder svar på følgende spørgsmål:
- Er der opbakning til idéen?
- Hvordan kommer vi i gang?
- Hvem vil være med?
- Hvilke krav vil der være til systemet?
- Og sikkert meget andet!
Jeg forbeholder mig ret til at styre dialogen i denne workshop og afprøve forskellige demokratiske tiltag i forløbet
Opdatering 13.07.15
Jeg har kontaktet folketingsgruppen for at søge opbakning til projektet. De ser formentlig på det næste gang de samles.
Opdatering 10.06.16
Forslaget om borgerdrevne forslag i Folketinget, er blevet vedtaget i Folketinget. Vi afventer derfor, om regeringen vil ratificere beslutningen