Endnu et rigtigt godt spørgsmål (jeg har lige svare på nr 1). Som sagt har jeg ikke mulighed for at være i Odense i weekenden, hvilket jeg er uendelig ked af - sådan er livet dog. Derfor er jeg rigtig glad for disse muligheder for at komme lidt på banen med nogle længere substans holdninger.
Jeg vil gerne starte hvor jeg sluttede sidst. Helt i Alternativets ånd. Jeg har ikke de endegyldige svar på de her spørgsmål. Jeg har nogle umiddelbare holdninger og ideer. Men jeg tror at de bedste løsninger på de udfordringer de her spørgsmål kredser om, kommer i vores fælles dialog og idé-udvikling. Og den glæder jeg mig til.
Først og fremmest, så er vi faktisk rigtigt rigtigt gode til at holde fast i den. Jeg tror at den store udfordring kommer, særligt i forbindelse med KV17 - når vi vokser og for alvor bliver en lokal, regional og national bevægelse og parti (for slet ikke at tale om det internationale!). Fordi det vil udfordre os. Vi vil blive presset til i højere grad at indgå i de “normale” politiske processer og medie-håndtering. Vi skal stædigt holde fast i den alternative tilgang. Nægte at acceptere præmisser, der på trods af mediernes insisteren ikke er naturlove.
Jeg tror at den kommunale politiske scene for alvor kan vise hvorfor Alternativets alternativ er noget mange danskere vil finde tiltrækkende. Der er i mange kommuner en helt anden politisk samarbejdskultur end i Folketinget. Der vil vores værdier og tilgang kunne blomstre.
Konkret vil jeg foreslå at vi laver et kommunalpolitisk forum, hvor alle er velkomne, men hvor vi særligt sikre at vores kommunalpolitikere mødes med landspolitikere, HB og landsledelse. Der kan vi udveksle erfaringer og udfordringer med at holde fast i den Ny Politisk Kultur. Hvordan vi håndtere det, og hvordan vi bliver bedre.
Vi skal stædig insistere på at vi kan blive klogere - at vi ikke er bange for at indrømme hvis andres argumenter får os overbevist. At vi kan tage fejl. Og så skal vi stædigt invitere de andre politiske partier og personer til at slutte sig til os. Så vores fælles samtaler bliver bedre og mere interessante.
Hvis medierne ikke vil stille tid til rådighed for det - så må vi selv finde på ideer til at sikre at vi på alternative facon kommer ud over rampen.
Vi skal ved eksemplets kraft vise at på lokal, regional og landspolitisk niveau kan vi engagere os seriøst i de politiske processer uden at sætte den Ny Politisk Kultur over styr.
Som sagt er det her bare mine tanker. Selvom jeg ikke er i Odense så ser jeg meget frem til at snakke videre med jer om det her. Og håber at jeg får lov til at omsætte mine tanker til handlinger som medlem af hovedbestyrelsen
Alt det bedste,
Alexander