Hvad mangler Dialog?

I forlængelse af @TroelsCJ’s glimrende opsang, vil jeg gerne åbne op for en diskussion omkring hvad Dialog mangler for at blive rigtig brugbart.

Mine kortsigtede bud:

  • Oprydning af gamle, irrelevante kategorier
  • Give forsiden en kærlig hånd designmæssigt
  • Kunne man lave en bedre introduktion til Dialog et sted? På Dialog? Som en side i Håndbogen?
  • Aktivering af medlemmer på Dialog igennem ledelsen - Spørgs Statsministeren, Medlemsmandat, osv. Deres valg om at ligge “Valg af Politisk Leder” på Dialog har givet pote synes jeg uagtet at der stadig var mere diskussion på Facebook. Små skridt.

Mine langsigtede bud:

  • Få opgraderet synkroniseringen med AlleOs, så man kunne bruge Teams på AlleOs til at brugerstyre på Dialog. Fx. give alle kandidater + ansatte + kernefrivillige adgang til en lukket kategori i forbindelse med en valgkamp så vi kan koordinere på tværs.
  • Tilpasse Dialog alt efter hvem man er som medlem - fremhæve ens storkreds, lokalforening og eventuelle politiske områder man interesserer sig for. Selvfølgelig med mulighed for at man stadigvæk kan komme ind på alt det andet.
  • Chat som @plauborgmichael foreslår her?

Hvad tænker I kunne være værdifuldt, som der mangler? Særligt på den korte bane vil jeg gerne høre om I har nogle bud på hvad der kan skabe stor gevinst for få ændringer.

8 Synes om

Inspireret at dit indlæg vil jeg foreslå,

  • at du og @huulbaek her og nu går i gang med implementere de forbedringer der står øverst på jeres kortsigtede to-do lister - altså de der kan gennemføres inden for partibudgettet.

  • at i parkerer alle kategorier oprettet før 2018 i en overordnet kategori, der f.eks. hedder ‘Arkiv fra start til og med 2017’ (underkategorierne bevares intakte)

  • at i inviterer til et par udviklingsseminarer for interesserede aktive medlemmer.

  • Et seminar kunne være målrettet forhåbentlig interesserede, men ikke ret aktive medlemmer her på Dialog. Jeg nævner i flæng sådanne som @JosephineFock, @UffeElbaek, @15460, @anon4001482, @sikandar0410, @Poul, @HelenaUdsen, @Kim_Hjerrild, Theresa Scavenius, Jesper Callesen og selvfølgelig vores nye fællessekretariatleder Laust Leth Gregersen. De tre sidstnævnte kan ‘endnu’ ikke ‘pinges’ direkte.

  • Et andet seminar kunne være for alle os andre.

9 Synes om

Der en side her.

Jeg tænkte at denne tråd kunne bruges til diskutere en vision og give vores seje it-nørder input til et bedre kommunikationsredskab. Jeg synes allerede det er godt, og hvor er det fedt at vi har vores eget! Men det kan selvfølgelig altid blive bedre.

Så skriv endelig hvad I tænker om fremtiden. Jeg skriver selv lidt om hvad jeg tænker senere. Nu er min frokostpause nemlig slut :slight_smile:

Mvh Jens Harder

6 Synes om

Jeg er uddannet webdesigner og har i det hele taget meget svært ved at finde rundt på dette komplekse website. Hvordan kan vi gøre det mere synligt på forsiden, hvor medlemmerne gør deres profil gennemsigtig? Jeg har længe undret mig over at jeg kun kunne læse, men ikke kommentere eller like opslag her på dialog, før jeg idag fik hjælp til at gøre min profil gennemsigtig for medlemmer. Jeg tror årsagen til at så mange ikke bruger dialog, er fordi det simpelthen tager en bondegård og er for uoverskueligt, selv for garvede folk som mig.

3 Synes om

Jeg undrer mig over at forslag til politisk forum, stadig afventer. De er fra 2017? Eller har jeg misforstået noget.

1 Synes om

Hej Hanne. Dialog er nok mere egnet til debat, end AlleOs. Jeg er ret sikker på at ikke-medlemmer også kan oprette profil på Dialog den dag i dag.

Til Noah og Thomas (og hvem der ellers driver og udvikler AlleOs/Dialog). Jeg håber at I ved, at vi er mange der er vildt imponerede over jeres arbejde. Jeg håber også at I vil bruge denne forhåbentlig heksekedel af input, og tage for jer af det I kan bruge. Jeg ved også at vi, til forskel fra Facebook, er bundet af begrænsede økonomiske ressourcer. Hvis jer to nørder er mest til koder, og mindre til grafik, kunne det være at sådan en som hekla_hekla kunne hjælpe med den grafiske del. Mvh Jens Harder

6 Synes om

Så til mit input:

Er jeg den eneste der tænker at det ville give mere mening at samle AlleOs og Dialog i en platform? Ét sted man logger ind, ét sted man får sine notifikationer oppe i boblen i hjørnet.

Man kunne have en forside, hvor man valgte mellem “politisk debat og udvikling” (Dialog), “Intern kommunikation”(AlleOs) og “Information” (Håndbogen og vores politiske katalog). Der kunne eventuelt også være et feed med nye tråde og kommende begivenheder, som vi kender det i dag. Brugerfladen burde være ens i alle 3 områder, og ikke som nu, noget anderledes på Dialog end i AlleOs.

I den perfekte verden var der også en løbende tutorial når man brugte en funktion første gang, og appen fandtes på Appstore og Playbutik.

Fodnote er en irriterende fejl: Dropned-menu kan kun ses når man er i toppen af en tråd. Hvis man er i bunden af en lang tråd, skal man scrolle i lang tid for at komme tilbage til Dropned-menu.

Mvh Jens Harder

4 Synes om

Jeg flyttede dit indlæg og alle svar herind i denne tråd i stedet Jens – håber det er ok. Kun fordi det handler om det samme.

2 Synes om

Helt fint. Jeg surfede ellers lidt rundt inden at oprette tema. Sorry, jeg ikke så denne.

:grin:

1 Synes om

En chatfunktion ala Yammer,

Hvis vi kan skabe en livlig chatfunktion her, så kan vi håbe at samle både de der alene er på dialog og de der også er på Facebook fx.

6 Synes om

Hej

Jeg har lige indkaldt til års og opstillingsmøde. Jeg valgte først emnet “årsmøde” fordi det virkede åbentlyst, men fandt så ud af at det ikke generede en mail til medlemmer i storkredsen. Så måtte jeg oprette det på ny med “nyhedsbrev” som emne. En indkaldelse til et årsmøde bør jo nærmest være obligatorisk at modtage, men om ikke andet på linje med et nyhedsbrev.

Måske det kunne være mere overskueligt hvad der bliver sendt ud til medlemmer på mail og hvad der “bare” bliver slået op på Dialog. Ligeledes kunne man inden offentliggørelse informere om hvilke medlemmer, alt efter hvad de har valgt til og fra i deres profil, vil modtage en mail.

mvh Jens Harder

I øvrigt fandt jeg en skidesmart funktion, da jeg legede lidt med Dialog. Hvis man trykker på sit brugerlogo oppe til højre, kommer der en dropned-menu. Oppe til venstre i den står dit brugernavn. Klikker/trykker du på den, kan du se statistik og historik og alt muligt spændende. Fed mulighed!

1 Synes om

Det kunne være smart, hvis man kunne skive referat direkte i Dialog og efterfølgende få godkendelse fra de andre deltagere samt sætte en deadline for godkendelse. Herefter vil de andre have indtil deadline til at godkende eller bremse/anmode om ændringer. Hvis alle godkender inden deadline, vil referatet blive publiceret.

Og ja, det lyder mere simpelt end det er at udvikle :slight_smile:

PS: Man kan godt skrive direkte, og gemme som kladde. Få godkendelse fra de andre og så slå det op. Så det er muligt i dag - og Dialog gemmer automatisk under vejs.

4 Synes om

SPØRGESKEMA

Som I ved har jeg jo taget initiativ til en lukket landsdækkende gruppe på Facebook. Meningen er at den skal være en slags midlertidig løsning indtil vi får overtalt en større kritisk masse til at bruge Dialog. Link til gruppen her: Facebook-gruppe kun for medlemmer

Jeg kunne tænke mig at opsætte et spørgeskema til medlemmerne der skal undersøge brugervanerne hos folk, både på Dialog og på Facebook, samt at undersøge hvorfor og hvordan folk bruger eller ikke bruger Dialog, og hvordan de mener at det kunne blive bedre?

Ville det være interessant Noah og Thomas? Vil meget gerne lave det i samarbejde med jer. Jeg har jo skrevet tidligere at jeg meget gerne stiller mig til rådighed for at kigge på UX og Design af Dialog, så det kan optimeres. Der er en DEL man kan gøre.

Jeg håber at alle I kunne tænke jer at være med til at formulere de spørgsmål vi skal stille?

Jeg har her formuleret nogle af dem, som overordnet emner. De skal selvfølgelig opdeles med undersvar osv:

  • Er du fysisk aktiv i Alternativet?

  • Læser du indlæg på Dialog og hvor ofte?

  • Deltager du i debatter på Dialog og hvor ofte?

  • Hvis nej, hvorfor ikke?

- Hvilke barrierer har du for at bruge Dialog?

A Det er svært

B Det virker meget seriøst

C Jeg kan ikke finde rundt

D Det er ikke inspirerende

E Jeg er ny og har ikke prøvet det endnu

F Der er ikke så mange der debatterer derinde

G Der er uoverskueligt mange kategorier

H Jeg skal huske at logge ind

I Det er sjovere på Facebook

J Jeg får ingen notifikationer

  • På en skala fra 1-10 hvor nemt er det at bruge Dialog?

  • På en skala fra 1-10 hvor inspirerende er det at være på Dialog?

  • Kan du finde de debatter du leder efter?

  • Har du været ved at oprette et nye emne til debat men måtte give op?

  • Kan du nemt finde den kategori du skal bruge når du opretter et nyt debatindlæg?

  • Ville du bruge Dialog mere hvis der blev linket til det noget oftere fx på Facebook?

  • Ville du bruge Dialog noget mere hvis fx alle nyhedsbreve lå som debatopslag?

  • Ville det være en ide at kunne vedhæfte et billede til debatindlæg på Dialog?

  • Vidste du at Dialog ikke kun er for medlemmer?

  • Skal Dialog fortsat være for alle?

  • Vidste du at der er en App til Dialog?

  • Ville du bruge Dialog mere hvis du brugte det via en App?

  • Skal der være et link ind til vores politiske program fra vores Politikområder på Dialog?

  • Hvor ofte deltager du i debatter via vores forskellige grupper på Facebook?

  • Hvor ofte deltager du i debatter via vores forskellige MF’eres sider på Facebook?

  • Hvor ofte deltager du i debatter via vores egen officielle Facebookside?

  • ??

Og spørgsmål der er åbne med mulighed for at skrive sine forslag:

  • Hvad fungerer ved Dialog?

  • Hvad kan fungere bedre på Dialog?

  • Hvordan gør vi det mere overskueligt?

  • Hvordan kan Dialog blive mere inspirerende?

  • Hvorfor bruger du evt Facebook frem for Dialog?

  • ??

4 Synes om

Har undret på det samme :slight_smile:

2 Synes om

Tror det er en god idé, at spørge om hvordan man kan få en til at bruge tid herinde

Der mangler opdateringer fra Politisk Forum. :eyes:

2 Synes om

Hej Liselotte

Tak for et godt initiativ med spørgeskemaet. Jeg har nogle input, som jeg håber at du vil tage i den konstruktive ånd de er forfattet. De kommer her, i forholdsvis ustruktureret rækkefølge:

  • Jeg synes at du kommer til at lægge en forforståelse ned over dine svarmuligheder på hvorfor folk ikke bruger Dialog - nemlig at folk kender Dialog, og aktivt har fravalgt det fordi det “ikke giver dem det de vil have”. Mit bud (som der kan være lige så meget forforståelse i) er, at vi har en rigtig stor gruppe medlemmer-og-støtter som aldrig eller næsten aldrig har været på Dialog, og at folk deltager i facebookgrupperne af to hovedgrunde: de er på facebook i forvejen, så barrieren til brug er meget lav, og partiets ansatte, tillidsvalgte og folkevalgte bruger hovedsageligt dette medie til at kommunikere, snarere end Dialog.

  • Dine spørgsmål er meget fokuserede på, hvad der “er i vejen” med Dialog. Et andet fokus kunne være: Hvorfor bruger du det medie du bruger? Hvad er det der får dig til at deltage i en debat på Facebook - er det fordi den dukker op i dit feed, går du ind på gruppens side etc? Hvad får dig til at deltage på Dialog - er det udsendelse af nyhedsbreve, notifikationer fra sitet, går du selv ind på siden etc. Hvad mangler/savner du (om noget)?

  • Jeg synes at nogle af dine spørgsmål udtrykker en frustration (din?) over Dialog - fx “Har du været ved at oprette et nye emne til debat men måtte give op?” Det ser jeg to problemer med - dels at man ofte finder det man leder efter, dels at der er en mulighed for at sprede en frustration til folk der ikke har den.

  • Andre af dine spørgsmål tenderer at være trickspørgsmål - "ville det være en ide at kunne vedhæfte et billede " eller “hvad hvis alle nyhedsbreve lå som debatopslag?” - begge dele er jo allerede tilfældet i dag.

  • Spørgsmålet “Er du fysisk aktiv i Alternativet?” har to problemer: “Fysisk aktiv” lyder som om man er med i Alternativets fitnessklub. Og det er et ja/nej-spørgsmål. Mit forslag vil være at erstatte det med en række spørgsmål om hvad man deltager i, om man har tillidsposter etc.

  • Der er en målgruppe, som jeg ikke synes vi skal glemme i spørgeskemaet: Dem der hverken er engageret i Alternativet på Facebook eller Dialog. Måske kan nogle af dem nås via et nyhedsbrev - men en del af dem læser nok ikke disse heller, eller kun overskriften.

7 Synes om