HÅRDE GHETTOER UDEN KRIMINELLE FÅR DELVIS DISPENSATION
(Tekst med blåt er links)
Ændringssforslag 19/11/18 til 2. behandling af lovforslag L38
Læs det lige igen - for det er rigtigt nok:
Hårde ghettoer uden kriminelle kan - ifølge ændringsforslag til 2. behandling af L38 - få delvis dispensation for nedlæggelse af 60% almene familieboliger (til max 40%) HVIS området har færre end 2.100 beboere. De kalder det “Dispensation fra 40-procentkravet”.
De centrale ord - næsten i starten - er disse:
når der er tale om et hårdt ghettoområde, jf. § 61 a, stk. 4, som har færre end 2.100 beboere, og som ikke opfylder kriteriet vedrørende andelen af
dømte beboere, jf. § 61 a, stk. 1, nr. 2.
Det handler kort sagt om, at beboerne ikke opfylder kriteriet om kriminalitet - til trods for at området er stemplet som en hård ghetto. Og at området derfor kan få en delvis dispensation. Her i indlægget er ghettokriterierne og §61 a forklaret.
Fuglene vokser dog ikke helt ind i himlen. Der skal stadig nedlægges 40-50% familieboliger - selv om der ikke er kriminalitet blandt beboerne i afdelingen.
Jf. bl.a. bemærkningerne, hvoraf det fremgår at
“Ansøgningen skal indeholde en fyldestgørende redegørelse for, hvorfor det under hensyn til lokale forhold er nødvendigt, at boligområdet nedbringer andelen af almene familieboliger til en højere andel end 40 pct., og ansøgningen skal angive den andel af almene familieboliger, der skal træde i stedet for 40 pct., f.eks. 50-60 procent.”
BETEGNELSEN GHETTO STIGMATISERER BEBOERNE
Når jeg fortæller bekendte, at jeg bor i et område, der har været på ghettolisten - så er den umiddelbare reaktion: Er du ikke bange?
Udtrykket ghettto tegner et billede af et farligt område med høj kriminalitet.
Og når man så bruger udtrykket HÅRD GHETTO - som L38 gør det - så forstærkes dette indtryk.
Udtrykkene GHETTO og HÅRD GHETTO stigmatiserer både boligafdelingen og beboerne.
Nogle af vores unge prøver at undgå at fortælle, hvor de bor, når de søger lærepladser og job. Selv om de måske er glade for at bo her. Men de vil ikke stemples og dømmes ude af andre.
Men begrebet ghetto i L38 behøver ikke at have noget som helst med kriminalitet at gøre
PIXI-BOGS-UDGAVEN:
DER BEHØVER IKKE AT VÆRE ÉN ENESTE KRIMINEL I ET ALMENT BOLIGOMRÅDE FOR AT STEMPLE DETTE SOM UDSAT, SOM GHETTO ELLER SOM HÅRD GHETTO
En hård ghetto er et alment boligområde med mindst 1.000 beboere,
- der har været ghetto i 4 år (overgangsbestemmelse 5 år)
En ghetto er et alment boligområde med mindst 1.000 beboere ,
- der har mindst 50% beboere der er indvandrere eller EFTERKOMMERE fra ikke-vestlige lande
- OG som opfylder mindst 2 af de første 4 sociale kriterier.
Dette behøver IKKE være kriteriet kriminalitet - og det er det som oftest ikke.
Et udsat boligområde er et et alment boligområde med mindst 1.000 beboere
- som opfylder mindst 2 af de første 4 sociale kriterier.
Dette behøver IKKE være kriteriet kriminalitet - og det er det som oftest ikke.
PRÆCISE DEFINITIONER NEDERST
Nederst kan du finde link til L38 som fremsat 3. oktober 2018. Desuden kan du finde de præcise definitioner fra loven på henholdsvis et udsat boligområde, en ghetto og en hård ghetto.
ET UDSAT BOLIGOMRÅDE - KORT FORKLARET
(Forklaringen referer til paragrafnumrene i afsnittet NEDERST og i L38)
Definitionen på et udsat boligområde udgør også basis for definitionerne på ghetto og hård ghetto.
Der findes i alt 5 kriterier.
En udsat boligområde omfatter 2 af de første 4.
De samme gør en ghetto. Det samme gør en hård ghetto.
Jeg tillader jeg mig for nemheds skyld at at kalde de første 4 kriterier for de sociale kriterier (det gør L38 ikke)
Fælles betingelse i øvrigt: Et alment boligområde med mindst 1.000 beboere (§61a, stk. 3)
De 4 sociale kriterier i § 61a, stk. 1 omfatter kort fortalt
- 18-64-årige udenfor arbejdsmarked eller uddannelse over 40%
- Kriminelle beboere udgør 3 gange landsgennemsnittet
- 30-59 årige, der kun har en grundskoleuddannelse, over 60%
- Lav skattepligtig indkomst for 15-64 årige (bortset fra studerende)
Et udsat boligområde opfylder mindst 2 af disse 4 kriterier (§65, stk.1)
Dvs at der ikke behøver at være nogen som helst kriminelle!
Vedr. kriterierne 1 og 4:
Det lyder voldsomt med over 40% af de 18-64-årige udenfor arbejdsmarked eller uddannelse. Men gruppen omfatter også f.eks. sygdomsramte på sygedagpenge, handicappede på førtidspension og handicappede i flexjob.
Disse kan af samme årsag kan belaste netop 2 af de 4 kriterier:
- udenfor arbejdsmarked og
- lav skattepligtig indkomst.
Mange almene boligområder omfatter en blanding af almene familieboliger, almene ungdomsboliger OG almene ældre- og handicapboliger.
Og hvor kan fattige handicappede ellers få en bolig?
I en glimrende artikel i Information
Regeringen puster arbejdsløsheden i ghettoer kunstigt op
har afdelingsformand Troels Munthe fra Aarhus sat beregningerne under lup.
Troels Munthe skriver bl.a.:
Når regeringen regner sig frem til over 40 procent arbejdsløse i ghettoerne, tæller de alle beboere med alvorlige helbredsmæssige problemer med i regnestykket.
I min boligafdeling, som har lidt over tusind beboere, udgør beboere uden for arbejdsmarkedet ved den seneste opgørelse 40,5 procent. Beboere på helbredsbetingede ydelser udgør hele 32,5 procent. Det er først og fremmest førtidspensionister, men også sygemeldte beboere og fleksjobbere.
Trækker vi tallene fra hinanden, er der altså højst tale om en arbejdsløshed på otte procent. Min boligafdeling adskiller sig med disse tal ikke på nogen afgørende måde fra de 40 større boligområder i Aarhus. Det er naturligvis fortsat højere end i landet som helhed, men helt galt står det vel ikke til?
Beboerandelen uden for arbejdsmarkedet er et af de centrale kriterier i de såkaldte ghettolister. Det er grov manipulation, når regeringen puster arbejdsløsheden op på denne måde.
Vedr. kriterie 3 - over 60% 30 - 59-årige, der TILSYNELADENDE kun har en grundskoleuddannelse.
Dette kan være et menneske, der har tilbragt det meste af sit liv med hårdt fysisk arbejde - betalt skat og svaret enhver sit.
Men det kan faktisk også være en professor, en ingeniør, en atomfysiker … osv. En af “finterne” i L38 er nemlig, at man KUN anerkender DANSKE uddannelser ud over grundskolen.
EN GHETTO OG EN HÅRD GHETTO
Her er den præcise definition på en ghetto fra forslaget L38 til §61a, stk. 2:
Stk. 2. Ved et ghettoområde forstås et boligområde, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct., og hvor mindst to af kriterierne i stk. 1 er opfyldt.
Bemærk at det alene er den etniske AFSTAMNING der gør en ghetto til en ghetto.
Efterkommerne kan være født i Danmark. Både indvandrere og efterkommere kan være danske statsborgere, og i arbejde.
For en god ordens skyld tillader jeg mig lige her at citere Danmarks Riges Grundlov §70
§ 70. Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
Her er den præcise definition på en hård ghetto fra forslaget L38 til §61a, stk. 4 og stk. 5
Stk. 4. Ved et hårdt ghettoområde forstås et boligområde, som de seneste 4 år har opfyldt betingelserne i stk. 2, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. For årene 2018, 2019 og 2020 skal betingelserne i stk. 2 have været opfyldt de seneste 5 år.
Stk. 5 er en overgangsbestemmelse. Det centrale er stk 4. Som oven i købet er bagudrettet lovgivning. (De seneste 4 år - overgangsbestemmelse 5 år)
GENTAGELSE FREMMER FORSTÅELSEN:
En hård ghetto er et alment boligområde med mindst 1.000 beboere,
- der har været ghetto i 4 år (overgangsbestemmelse 5 år)
En ghetto er et alment boligområde med mindst 1.000 beboere ,
- der har mindst 50% beboere der er indvandrere eller EFTERKOMMERE fra ikke-vestlige lande
- OG som opfylder mindst 2 af de første 4 sociale kriterier
Et udsat boligområde er et et alment boligområde med mindst 1.000 beboere
- som opfylder mindst 2 af de første 4 sociale kriterier
DER BEHØVER IKKE AT VÆRE ÉN ENESTE KRIMINEL I ET ALMENT BOLIGOMRÅDE FOR AT STEMPLE DETTE SOM UDSAT, SOM GHETTO ELLER SOM HÅRD GHETTO
1/12 2017 var der kun 2 ud af 22 såkaldte ghettoer, hvor kriteriet med kriminalitet var opfyldt. Kriminaliteten i områderne er desuden faldende.
Hvis L38 vedtages forventes 1/12 2018: 30 ghettoområder, heraf 16 hårde til nedrivninger.
I kan finde 2017-ghettolisten via links på Trafik-, Bygnings- og Boligministeriets hjemmeside https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/ghettolisten-2017
her kan I også se de nuværende ghettokriterier. Til sammenligning
.
Indtil for nylig har boligorganisationer ikke kunnet opsige kriminelle beboeres lejemål. Der har været ført årelange forgæves retssager. Men nu er det muligt efter Højesterets domme fra den 1. maj 2018 og efterfølgende. Problemet er løst af Højesteret. L38 er her unødvendig.
Kriminaliteten er faldende i udsatte boligområder og ghettoer.
Men med L38 strammer regeringen ghettokriterierne.
Den 1/12/18 forventes den nye ghettoliste efter L38 offentliggjort.
Efter de nye kriterier forventes 30 områder stemplet som ghettoer - heraf 16 som såkaldt hårde ghettoer.
Ifølge BL’s beregninger forventes ca. 11.000 familier at miste deres hjem.
DETTE VAR OG ER FAKTA. SÅDAN ER DET.
HVILKE PARTIER STEMMER FOR?
HVAD KAN DU GØRE?
DE PRÆCISE DEFINITIONER I L38: ET UDSAT BOLIGOMRÅDE, EN GHETTO OG EN HÅRD GHETTO
Her er selve lovforslaget L38
Forslag til Lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer til udvikling eller afvikling af ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af kriminalitet m.v.) som fremsat 3. oktober 2018 (dvs. før det efterfølgende ændringsforslag)
Her er et direkte uforkortet citat af lovforlagets nr. 30 vedr. paragraf 61a:
- § 61 a affattes således:
»§ 61 a. Ved et udsat boligområde forstås et område, hvor mindst to af følgende kriterier er opfyldt:
- Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.
- Andelen af beboere dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de seneste 2 år.
- Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
- Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Stk. 2. Ved et ghettoområde forstås et boligområde, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct., og hvor mindst to af kriterierne i stk. 1 er opfyldt.
Stk. 3. Ved et boligområde nævnt i stk. 1 og 2 forstås fysisk sammenhængende matrikelnumre, som i 2010 var ejet af almene boligafdelinger og havde sammenlagt mindst 1.000 beboere. Transport-, bygnings- og boligministeren kan godkende opdeling af boligområder, og at andre matrikelnumre, som er fysisk sammenhængende med matrikelnumrene i 1. pkt., indgår i boligområdet.
Stk. 4. Ved et hårdt ghettoområde forstås et boligområde, som de seneste 4 år har opfyldt betingelserne i stk. 2, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. For årene 2018, 2019 og 2020 skal betingelserne i stk. 2 have været opfyldt de seneste 5 år.
Stk. 6. Transport-, bygnings- og boligministeren offentliggør hver 1. december, hvilke områder der opfylder betingelserne i stk. 1, 2, 4 og 5.«