Visionstekst
Alternativet kæmper for et samfund, hvor alle kan bevæge sig frit, trygt og i økologisk balance med klodens ressourcer.
FRIT fordi du, uanset om du bor i byen eller på landet, skal kunne bevæge dig rundt i hele Danmark uden at være tvunget til at eje en bil. Det gælder alle uanset alder, social baggrund og personlig førlighed.
TRYGT fordi børn og voksne skal kunne færdes til fods, på cykel og alle andre steder i trafikken uden at være bekymret for sikkerheden. Og du skal kunne regne med, at der er sammenhæng mellem de forskellige transporttyper, så du aldrig er i tvivl om, at du kommer godt frem.
ØKOLOGISK BALANCE fordi al transport er forbrug af materialer og energi. Det skal bruges hensynsfuldt og med respekt for naturen. Derfor skal den mest miljøvenlige transportform, altid være det naturlige valg. Du skal kunne regne med, at de ressourcer samfundet investerer såvel økonomisk som materielt i infrastrukturen, ikke forurener, ødelægger klimaet og miljøet eller skader folks sundhed, men derimod kommer fællesskabet til gavn.
For Alternativet handler mobilitet om at give mennesker de bedste betingelser for at kunne etablere og vedligeholde sociale relationer og kulturel udveksling såvel privat som professionelt. Vi betragter en infrastruktur baseret på ejerskab af biler som ekskluderende. Vi ønsker i stedet, at skabe en sammenhængende infrastruktur på tværs af alle transporttyper, hvor alle får lige muligheder.
Vi vil udvikle byerne, så hjem, arbejde og fritid er tilgængeligt indenfor korte afstande. På den måde bliver det nemmere for mennesker at få hverdagen til at fungere, samtidig med at det minimerer behovet for transport. Vi vil sætte mennesker før biler og styrke velfærden med grønne korridorer til aktiv transport som gang og cyklisme. Det er et aktivt tilvalg af attraktive bymiljøer, der samtidig styrker folkesundheden og giver plads til naturen.
Den aktive transport skal suppleres med hyppig, stabil, kollektiv transport og reelle muligheder for at benytte services som delebiler, delecykler og samkørsel, m.v.
Vi vil udvikle landområderne med fokus fleksibilitet. Busser og skinneløsninger skal prioriteres, hvor befolkningsgrundlaget og udviklingen af lokalområdet berettiger til det, men kun der. Til gengæld skal adgangen til delt transport, flexløsninger og private kørselstjenester fremmes og prioriteres, så det også i landområderne er nemt at komme rundt på en miljøvenlig måde.
Vi ser mobilitet som service (Mobility-as-a-Service, MaaS) som en måde, hvor vi ikke alene kan skabe sammenhæng på tværs af alle transporttyper i hele landet, men også udvikle en mere socialt retfærdig infrastruktur, som samtidig sikrer den bedste udnyttelse af ressourceforbruget. Ved at integrere de forskellige transporttjenester i én enkelt lettilgængelig platform kan borgerne tilbydes en gnidningsfri og fleksibel måde at planlægge, booke og betale for deres rejser.
Vi mener, det er afgørende, at såvel private som offentlige aktører indgår aktivt i et sammenhængende, fleksibelt marked for mobilitet, og det er vores politiske ansvar at sikre, at der er stabile rammer for det.
Transport er ikke bare noget, der skal overstås. Det skal være velfungerende, og det skal afspejles i de økonomiske modeller, der ligger til grund for anlæg af infrastruktur. Hvis et tog og en bil kører samme strækning ved siden af hinanden, vil toget under transporttiden give den største samfundsfordel, da det er muligt at bruge tiden aktivt i toget, i modsætning til bilen, hvor man er fastlåst til kørslen.
Ligesom mennesker, skal dyrene kunne bevæge sig frit. Derfor ønsker vi at styrke grønne korridorer i større skala på tværs af landet, så dyrelivet sikres fri og uhindret passage mellem naturområderne.
Tre konkrete forslag
Tre ulemper
Hvordan er visionen udarbejdet
Visionen har været behandlet i Fagråd for Mobilitet og diskuteret i Politisk tænkeboks.
Hvem har været inddraget
Fagråd for Mobilitet står bag visionen, som baserer sig på politiske laboratorier, samtaler med medlemmer og eksperter.
Visionsstillere
På vegne af Fagråd for Mobilitet.
Status på visionen
Status: I høring
Visionen er lige nu til åben høring og alle kan deltage i debatten.