Vigtig information til Alternativets tillidsvalgte

Kære tillidsvalgte i Alternativet

Selvom det er ikke er lang tid siden at mange af os så hinanden sidst i Albertslund, så har vi fra hovedbestyrelsen og landssekretariatet alligevel samlet nogle informationer til dig, som du får her.

Vi opfordrer til, at du læser hele nyhedsbrevet igennem, da der er vigtige informationer om både fordeling af økonomi og det nye website.

Vi har forsøgt noget nyt: At sende direkte til jeres private emails, da vi har oplevet at mange ikke har fået informationer, som er sendt ang. arrangementer, eller tidligere nyhedsbreve som disse. Vi vil alligevel kraftig opfordre jer til, at I fortsat tjekker den mail som jeres storkreds eller lokalforening/bydelsforening har.

Invitation til åbningskonference

Fra Christiansborg, Den Grønne Gang

Endnu en gang inviterer vi dig til åbningskonference på Christiansborg. Vi håber, du kan komme - billetterne fordeles efter først til mølle princippet, så skynd dig at klikke her.

Opsamling på stormødet for bestyrelsesmedlemmer d. 3.-4. september

I forrige weekend mødtes 150 bestyrelsesmedlemmer fra lokalforeninger, storkredse og hovedbestyrelsen for at bygge relationer, dele erfaringer og bliver klogere på alt det, der står foran os. I den forbindelse har vi forsøgt at samle op på nogle af alt det vi lærte, som er værd at huske og høre om. Vi har samlet:

Vi håber, I vil få glæde af det!

Fordeling af 500.000 kr. af valgkampsopsparing til KV17 forberedelser

Den 26. juni mødtes tillidsvalgte i Aarhus, hvor der blandt andet blev diskuteret og arbejdet med, hvordan den halve million der er blevet afsat fra valgkampsopsparingen til KV17 initiativer og oprustning, skal bruges.
Forslagene fra mødet blev taget med i en AppGree undersøgelse, der umiddelbart efter mødet blev sat i gang. Her var der samtidig mulighed for at komme med andre forslag til, hvordan pengene bedst kan bruges i oprustningen til næste års kommunalvalg.

Denne måde at fordele midler på er en del af processen om, at vi i Alternativet i højere grad vil benytte os af “medlemsdrevne budgetter” (i samme stil som borgerdrevne budgetter), hvor medlemmer er med til at beslutte, hvordan vores fælles pulje af penge bedst sættes i spil og skaber værdi.
Første gang vi forsøgte os med dette, var da vi sidste år skulle beslutte, hvordan nogle af de nationale medlemsindtægter og partistøtten skulle fordeles mellem storkredsene. Her mødtes alle storkredsbestyrelser og hovedbestyrelsen og fandt sammen frem til en dynamisk, engagerende og fair fordeling.
Denne gang er vi gået skridtet videre og har baseret beslutningen i hovedbestyrelsen om fordelingen af den halve million direkte på jeres forslag og stemmer i AppGree-afstemningen. Se afstemningsresultatet her.

Det forslag der fik langt flest stemmer, var at gøre AlleOS endnu bedre og understøtte relationer mellem medlemmer i hele landet.
Derfor har vi valgt at opgradere vores IT-indsats med 80.000 kr. i 2016, så alle funktioner på AlleOS kører op til KV17, og alle i organisationen er klædt godt på til at udnytte mulighederne for at skabe netværk, finde hinanden, og vidensdele på tværs af hele organisationen ved hjælp af platformen.

Det forslag der fik anden flest stemmer, er understøttelse og opgradering af vores crowdfunding indsats. Hovedbestyrelsen har derfor besluttet at bruge ressourcer på at øge kendskabet og funktionaliteten af vores mikro-funding platform: support.alternativet.dk. Det kræver både oplysning, træning og administration at gøre alle i organisationen i stand til at udvikle og eksekvere crowdfundingkampagner.
Denne investering skulle gerne skabe et grundlag for finansiering af lokale og nationale projekter og kampagner, men i lige så høj grad træne os allesammen i at udtænke, planlægge og udføre virkningsfulde kampagner.
Vi kommer til at bruge ca. 20.000 kr. om måneden på denne indsats i resten af 2016 og 2017.
Vi vil dog evaluere i januar, og derfra afgøre hvor stor en pulje der skal afsættes for at nå målet om, at vi, på alle niveauer, er i stand til at føre crowdfundingkampagner, der giver en solid indtægt til vores arbejde.

Dispensation fra vedtægtsbestemmelser i forbindelse med ombudsrådet
Ifølge vores vedtægter skal storkredsene have indstillet et medlem til ombudsrådet inden d. 1. oktober. Derudover fremgår det af § 16 stk. 2, at de skal vælges på opstillingsmøder. Disse to bestemmelser giver hovedbestyrelsen dispensation fra.

Det betyder at:

  1. Deadline for indstilling af et medlem til ombudsrådet udskydes til d. 1. november.
  2. Medlemmer til ombudsrådet kan indstilles på årsmøder (både ordinære og ekstraordinære), og ikke kun på opstillingsmøder.

Økonomi

Lige nu er der mange økonomiske drøftelser i HB, som er relevante for jer:

  • Tilskud til kredse og lokalforeninger i 2017
  • Opsparing til folketingsvalg, kommunalvalg, regionsråd og Europaparlamentet
  • Budget 2017

Tilskud til kredse og lokalforeninger i 2017:
HB tager senest den 4 oktober stilling til, hvordan vi uddeler midler til kredse og lokalforeninger næste år, og hvor høj satsen skal være.

I 2016 har vi uddelt 1.840.000 kr til kredsene via 30 % af medlemsindtægterne og en ekstraordinær støtte på 500.000 kr fra vores partistøtte. Kredsene har haft det økonomiske ansvar for at fordele midler til lokalforeningerne. Vi drøfter lige nu, hvad der giver mening i 2017, og hvordan vi skaber den største værdi for Alternativet.

I er selvfølgelig meget velkomne til at komme med input.

Opsparing til valg
Vi drøfter desuden, hvordan vi bruger vores valgkampsopsparing bedst muligt på nationalt niveau og i hhv. kreds- og lokalforeninger. Vi har lige nu knap 1 million opsparret på nationalt niveau. HB tager stilling til dette den 19. september.

Budget 2017
HB er både i gang med at gøre vores nationale budgetter nemmere at forstå, og samtidigt lægge budget for 2017. Budgettet for 2017 besluttes på vores møde den 29. oktober.

AlleOS

AlleOS har vist sig at være det, som vi håbede på - en platform til endnu større samskabelse, men også vidensdeling mellem medlemmer i Alternativet. Men vi er ikke helt i mål endnu.

Derfor ville det være super godt, hvis I vil være med til at puste lidt mere liv i platformen gennem jeres kommunikationskanaler.

Det kan gøres eksempelvis via jeres nyhedsbrev, jeres sociale medier og selvfølgelig når I taler med folk. Er I i tvivl om, hvordan I bruger AlleOS, så kan I finde de fleste svar her: AlleOs // Alternativet, ellers er I altid velkommen til at kontakte landssekretariatet, som altid står klar til at hjælpe jer.

Ny Kalender i AlleOS
Jer, der var til stede til stormødet, er klar over at vi er skiftet over til at bruge AlleOS som vores kalendersystem. Det er et virkelig fedt system, som Thomas har udviklet og vi håber meget, at I vil begynde at bruge det! I kan finde kalenderen her: AlleOs // Alternativet

Du kan finde en guide til kalenderen inde på AlleOS-håndbogen lige her.

Derudover har Noah også lavet en kort videointroduktion til kalendersystemet, som du kan finde her.

Det betyder at I fra nu af får fuld ejerskab over jeres events og ikke skal vente på at de bliver godkendt.

Men det vil sige, at hvis I har nogle events i den gamle kalender, må i meget gerne overføre dem til den nye. For at få adgang til den gamle kalender, kan I stadigvæk gå manuelt ind på kalenderen igennem dette link: http://www.alternativet.dk/kalender

Organisationsdiagram

Indrømmet: Alternativet er en kompleks størrelse. Vi lærer hele tiden noget nyt, hvilket betyder, at vi kun kan blive bedre. Og er det ikke herligt? :slight_smile:

Et af de behov, som I har udtalt er, at der mangler et overblik over, hvor og hvem man går til, når man har spørgsmål til landssekretariatet. Det forsøger vi, at skabe et overblik over, med dette diagram over samme sted. Samtidig er der listet kontaktoplysninger, så I nemt kan få fat i dem.

Når der er ændringer, hvilket der vil være i en så dynamisk organisation som Alternativet, så vil det fremadrettet være tilgængeligt på vores website.

Derudover er der her et organisationsdiagram for hele organisationen, som forhåbentlig også vil give dig et bedre overblik over Alternativet. Forhåbentlig :wink:

Nyt website til jer alle

Af Noah Sturis, webudvikler og studentermedhjælp på LS og Cristine Gliese, kommunikationschef

Nu er vi snart ved at være der, hvor det nye website på alternativet.dk går i luften. Det glæder vi os enormt meget til. Processen har været lang – og den har nok været opfattet længere end nødvendigt. Derfor synes vi, I skal have vores forklaring på, hvorfor I har måtte sidde og vente - og fortsat kommer til det LIDT ENDNU :slight_smile:

Hvorfor bliver vi “forsinkede”?
Softwareudvikling er bare noget tricky noget. At vi så gør det hele “remote” med en udvikler i Odense, en i Århus og en i Oregon, USA med 9 timers tidsforskel - samtidigt med mig, Noah, der skal lære at betjene og udvikle i et nyt CMS-system, concrete5, genopfriske programmeringssproget PHP, lære at projektlede og officielt arbejde 15 t/ugen, så er tidsestimater bare svære at lave.

Hvad er det i selve cms-systemet (designet bag strukturen), der har gjort processen besværlig?
Processen er besværlig, fordi konceptet om at give hver lokalforening en hjemmeside - og samtidigt give jer et intuitivt værktøj, hvor I kan tilpasse deres hjemmeside til jeres behov - er ret radikalt. På den alternative måde :o)
Det som I får eksisterede simpelthen ikke for et halvt år siden. Der fandtes ikke et system, hvor man fra centralt hold kunne administrere op mod 110 microsites, men samtidigt have et system, der er brugervenligt og super fleksibelt, og hvor man bogstaveligt talt klikker på, hvad man gerne vil rette, og så retter man i det. Det giver ligesom en ekstra dimension på alt arbejdet, når man skal lave en mikrosite-løsning ifht. når man skal lave en enkelt-sideløsning - fordi alt skal laves så det nemt kan duplikeres og redigeres af andre.

Historik
Noah har været frivillig administrator og udvikler på hjemmesiden siden februar 2015, hvor Noah overtog rollen som administrator alene i september 2015 (hvor vi historisk set havde været 2-3 på hjemmesiden indtil der). I september blev der også igangsat en frivilliggruppe, som Noah var en del af, der havde til formål at udvikle en ny hjemmeside for Alternativet. Selvom det gik ret godt, fik det meste af gruppen travlt med forskellige andre ting og en flyttede til Spanien, hvilket resulterede i at den faldt fra hinanden i løbet af december og januar. I slut februar 2016 blev Noah ansat til 15 t/ugen som studentermedhjælper for at lede udviklingen af den nye hjemmeside og startede mere eller mindre forfra.

Så vi har prøvet forskellige modeller. Vi kunne også finde et stort bureau og få dem til at lave det hele i løbet af 3-4 måneder, men det mener jeg, Cristine Gliese, ikke er den rigtige måde at gøre det på - og slet ikke en Alternativ måde at løse udfordringen på. Foruden at det er dyrt, så ville vi ikke drage os de erfaringer, som vi er så meget rigere på nu. Derudover har Noah fået fantastisk meget erfaring, der forhåbentlig giver ham en masse gode muligheder fremadrettet.

Hvad vil I kunne med det nye website?

  • I vil kunne lave opslag med nyheder fra lokalforeningen
  • I kan lave sider, hvor I skriver om jeres lokalpolitik og mærkesager - fx. i forbindelse med KV17-valget
  • Der vil være en oversigt over bestyrelsen og lokalpolitikere i jeres kreds - alt sammen opdateret automatisk igennem AlleOS.
  • Rig mulighed for bl.a. videoer, billedgallerier og lagring af filer.
  • Den nye kalender ligger i AlleOS, hvor I selv kan oprette events. Alle events vil blive synkroniseret med hjemmesiden og når man kommer ind på en lokalside, vil kalenderen automatisk vælge det geografiske område, der passer til lokalsiden.
  • Der vil på forsiden være en søgefunktion, hvor man kan indtaste sit kommunenavn og på den måde finde frem til sin storkreds, lokalforening og evt. by/kommuneforeninger. Når man så er inde på en lokalforening, vil man kunne navigere imellem foreningerne på samme måde.
  • Derudover vil man nu kunne tilmelde sig nyhedsbreve - UDEN at skulle være medlem i AlleOS først.
  • Alt dette, og på sigt endnu mere, med en meget brugervenlig måde at redigere det hele på.

Vi håber, at I stadig glæder jer. Vi har stor forståelse for, at I er utålmodige – med der er nok ikke nogen, i denne verden, der ikke ser det blive født hurtigere, end os.

Når vi er klar, så får I selvfølgelig al den hjælp, I har behov for, for at kunne bruge jeres side optimalt.

Kærlig hilsen
to skeløjede og blege webudviklere …
Noah og Cristine

Nyhedsbreve

Af Cristine Gliese, kommunikationschef

Vi oplever i øjeblikket et kæmpe overload af informationstrømme. Særligt på nyhedsbreve. Det er forståeligt fordi, der er masser af information, som skal ud i forbindelse med jeres nyhedsbreve.

Og nu er der så en mail mere her, som I skal forholde jer til.

Vi forsøger stille og roligt at minimere det, som kommer fra landssekretariatet og arbejder på følgende scenarier til det nationale nyhedsbrev, som jeg gerne vil have jeres feedback på:

  • Alle nationale nyhedsbreve lægges fremadrettet ind under AlleOS i et særskilt område, der evt. kan kaldes: Nyt fra Landssekretariatet (NOTE: nyhedsbreve vedr. fx landsmøder vil fortsat blive udsendt som nyhedsbreve, da vi skal være sikre på, at vi har kontaktet alle)
  • Fordele: Minimering af mails fra LS, og dermed mindre spam, som nogle oplever.
  • Ulemper: De medlemmer, som ikke tjekker AlleOS vil ikke få informationen.
  • Vi fortsætter med nyhedsbreve, som de er nu - men kun udsendelse en gang hver 1,5 måned.
  • Vi sender mails ud til alle kommunikationsansvarlige om ting, der skal kommunikeres ud fra landssekretariatet, og som dermed optræder i jeres nyhedsbrev.
  • Vi fortsætter som hidtil.

Jeg er mest tilhænger af den første, men har virkelig brug for jeres input til, om I synes, det er en god/dårlig ide, eller om I har andre løsninger.

Det er vigtigt at sige, at dette initiativ ikke kan minimere alle de andre nyhedsbreve, som der kommer. Det vil jeg, på sigt, tage en dialog med jeres kommunikationsansvarlige om. Måske (forhåbentlig) kan vi finde en løsning, der er kan gå på tværs af landet.

Men et tiltag fra landssekretariatet kunne være dette - og samtidig også være en mulighed for at få flere medlemmer ind på AlleOS, som beskrevet ovenfor.

Jeg vil tage imod alle henvendelser med kyshånd, og samler den til en endelig beslutning senere på året. Skriv jeres ideer og tanker om ovenstående til cristine.gliese@alternativet.dk (i en kort mail :wink: ). Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Med kærlig hilsen
Cristine Gliese