Vi skal vælge ny politisk leder af Alternativet

Hvor kan man følge kandidaternes valgoplæg? Og hvor kan man finde stillerlister og hvor kan kandidater melde sig?

1 Synes om

Kandidater kan melde sig ved at indsende deres kandidatur til valgafviklingsudvalget.
Stillerlisten sidder valgafviklingsudvalget med. Man skal sende sin(e) stillererklæringer til valgafviklingsudvalget.
Du kan finde mere information her: https://alternativet.dk/nyheder/proces-valg-af-ny-politisk-leder

1 Synes om

Flg. sendt til valgafviklingsudvalget/ HB d. 19/12:

Hej Valgafviklingsudvalg eller HB

Jeg er blevet godt og grundigt rystet i dag… gennem DR’s formidling i nyhedsudsendelser og på hjemmesiden, af, at “Tre kandidater melder sig…” Derfor et par spørgsmål, som jeg forventer skriftligt og hurtigt svar på.

  1. Er HB ikke venlig, MEGET tydeligt og MEGET hurtigt, at gøre DR opmærksom på, at ingen endnu kan kandidere til posten som Alternativets nye PL, hvis man ikke er siddende medlem af Folketinget.
    Men at man dog allerede nu -selv om det er 25 dage før det første ekstraordinære landsmøde, hvor beslutningen om hvem der kan opstille som kandidat skal træffes af alle medlemmer- kan melde sig som aspirant… vel at mærke i Alternativets eget forum Alle Os.
    Der er da ved gud en forskel!

  2. Står det ikke i Alternativets vedtægter, at medlemmers vedtægtsændringsforslag skal indsendes til HB inden en given frist forud for et landsmøde/ekstraordinært landsmøde?
    Jeg kan ikke se noget sted, at invitationen til mødet d. 13. Januar, nævner fristen for indsendelse af medlemmers evt. ændringsforslag?
    Eller er det udelukkende HB’s ændringsforslag som landsmødet d. 13/1 handler om? Hvis der er medlems-ændrings-forslag, hvor skal de så behandles?

  3. Hvordan i himlens -og ikke mindst i medlemsdemokratiets- navn, kan HB forlods beslutte, "At man kan melde sit kandidatur til offentligheden når man vil”? (fra Alternativets hjemmeside)
    Det er da 200% useriøst og uigennemtænkt, set i forhold til at det først efter d. 16 Januar 2020, afgøres hvorvidt man overhovedet kan opstille som kandidat.

Det er fuldstændig utåleligt, som medlem af Alternativet, at skulle være vidne til at landets største medie i dag kan præsentere at tre navngivne kandidater har meldt sig…. Uden at det overhovedet er afgjort i medlemsskaren, hvorvidt de to af dem kan komme i betragtning som kandidater. Er det HB, der har givet DR historien? Eller hvem?

Hele denne procdure viser med al tydelighed, at organiseringen af en reel demokratisk proces, godt nok ikke hører til blandt organisationens spidskompetencer. Det er tidsmæssigt vildt presset. Og mht. gennemsigtighed og medlemsinddragelse, må jeg sige at jeg finder det under al kritik!

Intet under at/hvis vi i medierne fremstår som dilettanter og fjumremikler. Øv!

Jeg har forståelse for, hvis I alle er lidt presset p.t., men for pokker da…. det her er ikke kønt at opleve som medlem.
På trods af det…

De bedste hilsner
Randi Astadatter Valmue / Odense

Ordentligvis vil jeg lige, her tre dage senere, tilføje, at jeg hurtigt fik et uddybende og imødekommende svar fra Valgafviklingsudvalget, med hvem jeg har haft lidt efterfølgende dialog. Så tingene og temperamenterne er nået til en god afklaring. :green_heart:

3 Synes om

Hej HB og Randi

Må jeg i tillæg til Randis indlæg, som jeg bakker op om, foreslå at HB får skabt et dialogsted hvor medlemmer af Å med hinanden kan drøfte, hvad en politisk leder skal kunne og hvor denne skal bringe Å hen. Og at HB skriver til alle medlemmer at for at alle medlemmer kan deltage ligeværdigt i en demokratisk debat, så er der skabt en mulighed for på dialog og dermed uden for FB.
Det er lidt stramt at se på det der foregår på FB pt. og det er desværre det forum al Å fremtid bliver diskuteret i. Det skal vi kunne gøre bedre :green_heart::green_heart:

6 Synes om

Ja! Dialog er det eneste rigtige sted at have den debat.

Når HB har oprettet en debattråd her - og skriver ud - så ville det være smart, hvis der samtidig var en forklaring og en brugervejleding til, hvordan man første gang logger på.

Der er mange af vores medlemmer, der ikke har fundet ud af at bruge Dialog - og måske slet ikke ved, at det eksisterer

3 Synes om

Kære Torben, Randi, Tine og Christine

Vi har oprettet en kategori her på Dialog som hedder “Valg af politisk leder”, som vi har rykket emnet her, ind under.

Vi har også oprettet en diskussionstråd omkring politisk leders rolle her:

Der kommer desuden diskussions-tråde omkring vedtægtsændringsforslagene, når materialet bliver udsendt d. 27.

Der er opdateret information om processen på AlleOs her, herunder de forskellige faser, som processen er præget af, hvor man kan læse mere om aspiranterne og hvordan man stiller for aspiranterne. Hvis der stadig er spørgsmål omkring processen, er I velkomne til at skrive til PLvalg@alternativet.dk

Så enig :slight_smile: Vi gør opmærksom på det, når vi sender indkaldelsen ud på søndag – og sender en brugervejledning med. Hvad synes I om noget a la den her vejledning:

Er den fyldestgørende eller skal der uddybes med typiske faldgruber, osv?

Grønne hilsener
Fay-Mary og Noah
Kommunikation/IT
Alternativet

5 Synes om

Hej

Jeg mangler en fornuftig forklaring på hvorfor dette skift af politisk leder skal hastes igennem, i en proces der intet rum giver for medlemmerne til at debatere struktur.
Med pressens “afsløring” af kandidater er vi, i Å, nu blevet statister i et cirkus der kommer til at handle om personer frem for Alternativets retning.

Mvh
Michael

6 Synes om

EVT. ÆNDRINGSFORSLAG FRA MEDLEMMERNE?
Hej igen.
Jeg mangler at vide, om det ikke bliver muligt for ‘almindelige’ medlemmer, at stille ændringsforslag til eksisterende vedtægter vedr. valg af PL?
Således at disse kan fremsendes (jvf. gældende vedtægter vedr. afholdelse af landmøde) sammen med HB’s ændringsforslag, -14 dage forud for afholdelse af landsmødet.
Bedste hilsner
Randi/Odense

3 Synes om

Kære Fay-May og Noah

Der er mange medlemmer - også gamle medlemmer - der ikke kan finde ud af at logge ind på AlleOs !

Vi oplever det ved, at medlemmer (som klart burde være i stand til det) ikke kan finde ud af at tilmelde sig arrangementer i Kalenderen, fordi de ikke kan finde ud af at logge ind på AlleOs.

I er nødt til at forvente, at modtageren INTET ved:

Adressen på Dialog er …
Adressen på AlleOs er …

Først skal du logger ind på AlleOs ved at …

Første gang du logger ind på AlleOs skal du bruge din mail og dit medlemsnummer

Du finder dit medlemsnummer …

I vil gøre en god gerning ved at forklare det som Pixie-bog :slight_smile:

Instruktion punkt for punkt - men gerne bedre formuleret end jeg kan.

3 Synes om

Hej Randi

Jeg offentliggjorde mit ønske om at kandidere til posten på facebook og twitter i onsdags, og torsdag blev jeg ringet op af flere forskellige medier - inkl. DR. Jeg kan ikke huske, hvilket medie, der først opdagede det, men jeg mener ikke det var DR.

Med den proces, der er tilrettelagt, hvor der kun er 3 dage fra det ekstraordinære landsmøde til fristen for at indsende sit kandidatur, er det helt umuligt at vente med at beslutte, om man vil stille op eller ej, til efter landsmødet. Hvis landsmødet skulle nedstemme forslaget om at give personer uden for folketinget mulighed for at stille op, så vi jeg have brugt en masse tid og energi uden grund, og den risiko er jeg selvfølgelig bevidst om.

For det andet mener jeg også, vi havde brug for at komme i gang med at tale sammen om, hvem der er interesseret i at varetage posten - og den debat kan vi ikke undgå, at medierne interesserer sig for.

Mvh Rasmus

3 Synes om

Hej Rasmus

Godt at se at i hvert fald en af kandidaterne melder sig i debatten. Jeg er lidt forundret over, at du meddeler dit kandidatur på Twitter og Facebook, men ikke her. Men nu er du her da i det mindste, med et par dages forsinkelse.

2 Synes om

Hej Nis

Du har helt ret i, at jeg burde have skrevet det her først, men det tænkte jeg desværre ikke over i onsdags - bedre sent end aldrig, håber jeg :slight_smile:

Jeg ved ikke om du har set det, men jeg har lavet en konkret tråd med mit kandidatur for kort tid siden (og samtidig skrevet til Rasmus Nordqvist og Mette Rahbek med en opfordring til dem om at gøre det samme):

Mvh Rasmus

2 Synes om

Tak Rasmus, for at svare på hvor DR har fået nyheden.
My bad, at jeg er så naiv at tro, at personlige politiske overvejelser ikke kommer medierne i hænde, uden at der foreligger en direkte henvendelse. :smirk:

Som situationen er, kunne jeg så have ønsket mig, at I alle tre (jeg ved jo selvfølgelig ikke om det allerede er tilfældet…?) havde understreget den fremadrettede medlems-inddragende procedure, og bedt pressen respektere denne. -For ikke at skabe billedet af et parti, hvor medlemmer, der endnu ikke reelt kan opstille som kandidater, falder over tæerne på hinanden for at ‘komme til truget’, …Eller skabe et billede hvor det vil fremstå som om der ikke er flere kvalificerede arvtagere til posten, end jer tre… (som -undskyld mig- måske forekommer ret kvalifikations-differentierede udfra DR’s dækning)

Men toget er sat i gang, og jeg ønsker selvfølgelig alle der måtte ønske at aspirere, den videst mulige dialog med medlemsgruppen, forud for jeres egentlige kandidatur. :green_heart:

2 Synes om

Hej Rasmus

Jeg mener at det pt er mindre relevant hvem det har en drøm om at være politisk leder.

Som jeg ser det er det vigtigste at vi som medlemmer får drøftet hvad en kommende politisk leder skal og derfor helst her på dialog hvor også personer der har fravalgt fb, twitter mv kan deltage.

Det vigtigste er hvad rammen og retningen skal være. Hvordan pofo skal kunne være det organ det oprindelig var tiltænkt, hvordan en politisk leder skal tale Altenativet op, hvordan lederen skal lede, samspillet med HB og fordelingen af opgaver mellem den politiske organisation og partiorganisationen, herunder også hvordan HB får genstartet en stærk organisation via kredse og lokalforeninger mv.

Der er så meget indhold og substans at diskutere før navne overhovedet er interessant. Så kan vi tale om at tidsplanen er for stram, hvis den får dig med flere til at melde ud allerede. Men det at I kandidere spænder ben for den store fælles diskussion og det er ærgerligt.

2 Synes om

Hej Randi
Jeg synes du taler det meget ned og jeg kan tydeligt mærke din harme. Jeg skriver her for at sige, at jeg synes processen virker ret gennemtænkt og velovervejet. :green_heart:

Ifølge vedtægterne er der mulighed for medlemmer at komme med forslag på ordinære landsmøder, men der står ikke noget om muligheden for medlemsforslag til ekstraordinære landsmøder.

Godt valg til alle💚

2 Synes om

Hej Randi. Har du fået svar på, om man som meningt medlem kan komme med ændringsforslag? @sorenhave - ved du det?

Hej Tine

Jeg havde personligt set frem til et forår, hvor vi frem mod og på det ordinære landsmøde skulle diskutere Alternativets fremtidige organisation. Jeg var rigtig glad, da HB nedsatte organisationsudviklingsudvalget, for jeg mener, der er stort behov for udvikling af vores organisation.

Nu får vi så et valg af politisk leder midt i det hele. I min optik behøver det ikke forhindre den nødvendige debat om Alternativets udvikling og fremtidige retning. Efter min mening skal det nemlig ikke være den politiske leder, der bestemmer retningen. Det skal medlemmerne - blandt andet gennem Politisk Forum.

Når det så er sagt, så ved jeg godt, at et valg af politisk leder ikke kan afkobles fra debatten om Alternativets fremtid. Alt efter hvordan man ser Alternativet i fremtiden, ser man måske også forskellige typer som politisk leder. Personligt ser jeg gerne, at vi får en organisation, hvor vi har et delt politisk lederskab. Måske endda et delt lederskab, hvor lederskabet er ledere af hele organisationen i stedet for den nuværende opdeling mellem politik og organisation.

Det kommer jeg også til at mene efter 1. februar, uanset hvem valget falder på til den tid - og det at vi ikke får debatten nu, betyder jo ikke, at vi ikke kan få den på et senere tidspunkt.

Mvh Rasmus

1 Synes om

Jeps, Randi har fået svar: Det kan man ikke til ekstraordinært landsmøde. Kun til ordinært.

Er der nogen, der har regnet på økonomien - herunder kontingentet -, hvis der vælges en leder, der ikke er i Folketinget?

HB har haft økonomien i tankerne da forslaget om evt. honorar blev formuleret og er bevidst om at det potentielt udgør en anseelig udgift (i størrelsesordenen 5% af det organisatoriske budget).

1 Synes om