Jeg har efterhånden deltaget i en hel del arrangementer i Alternativets regi, både på landsplan og lokalt og har flere gange haft den tanke, at vi som parti og bevægelse gør os selv en bjørnetjeneste ved konsekvent at lægge hovedet på huggeblokken.
Forstået på den måde, at vi, efter min mening, alt for ofte selv fjerner fokus fra de vigtige budskaber ved hele tiden “lige” at skulle have noget gøgl med.
Et eksempel er vores seneste årsmøde i Odense, der var ekstremt hårdt arbejde med nye vedtægter og strukturer - men det eneste, som stod tilbage bagefter var 10 minutters dans til “Love is in the air”.
Igen med årsmødet i storkreds Østjylland, der blev afholdt i et cirkustelt - hvilket stort set var det eneste som de lokale medier fandt værd at nævne.
Ud over opmærksomhedstabet, gør det også, at vores møder ofte bliver enormt lange, fordi disse event SKAL presses ind i et i forvejen presset program.
Har vi som parti lavet en cost/benefit analyse på, om disse tiltag koster os mere end de giver? Hvis ikke, så burde vi gøre det.
Det er næsten umuligt at diskutere Alternativ politik på sociale medier, da et kommentatorspor indeholder 75% indlæg omkring disse gøglerstunts og Uffe Elbæk i grønt tylskørt. Hele budskabet og den vigtige debat drukner i hån og one-liners, det er i hvert fald hvad jeg selv ganske ofte oplever.
Hvad er jeres oplevelse derude i virkeligheden?
Er tiden kommet til at skrue ned for gøgleriet og op for den mere konstruktive debat?