Skal vi gøre op med "gøglerpartiet"?

Jeg har efterhånden deltaget i en hel del arrangementer i Alternativets regi, både på landsplan og lokalt og har flere gange haft den tanke, at vi som parti og bevægelse gør os selv en bjørnetjeneste ved konsekvent at lægge hovedet på huggeblokken.

Forstået på den måde, at vi, efter min mening, alt for ofte selv fjerner fokus fra de vigtige budskaber ved hele tiden “lige” at skulle have noget gøgl med.

Et eksempel er vores seneste årsmøde i Odense, der var ekstremt hårdt arbejde med nye vedtægter og strukturer - men det eneste, som stod tilbage bagefter var 10 minutters dans til “Love is in the air”.

Igen med årsmødet i storkreds Østjylland, der blev afholdt i et cirkustelt - hvilket stort set var det eneste som de lokale medier fandt værd at nævne.

Ud over opmærksomhedstabet, gør det også, at vores møder ofte bliver enormt lange, fordi disse event SKAL presses ind i et i forvejen presset program.

Har vi som parti lavet en cost/benefit analyse på, om disse tiltag koster os mere end de giver? Hvis ikke, så burde vi gøre det.

Det er næsten umuligt at diskutere Alternativ politik på sociale medier, da et kommentatorspor indeholder 75% indlæg omkring disse gøglerstunts og Uffe Elbæk i grønt tylskørt. Hele budskabet og den vigtige debat drukner i hån og one-liners, det er i hvert fald hvad jeg selv ganske ofte oplever.

Hvad er jeres oplevelse derude i virkeligheden?

Er tiden kommet til at skrue ned for gøgleriet og op for den mere konstruktive debat?

4 Synes om

Hej Jan

Jeg mener bestemt vi skal holde fast i vores gøgler mentalitet, huske humoren og holde en fest. Når det er sagt, så vil medierne og den almene befolkning efterhånden få øjenene op for vores politik. En politik der er lige så saglig og gennemtænkt som vi kan feste.

Jeg bliver stolt hver gang jeg ser Uffe stå i den tyltskørt og jeg bliver bekræftet i at dette parti er det helt rigtige for mig, danmark og verden, for når jeg ser de 75% besvarelser som prøver at latterliggøre Alternativet - så ved jeg vi er på rette vej.

Kh Kasper

2 Synes om

Hej Kasper,

Tak for dit svar, jeg er helt enig i, at vi skal huske humoren og holde alle de fester, vi kan komme afsted med.

Jeg mener dog stadig, at det vil være klogt at lave en gennemgribende analyse på, om det rent faktisk skader os mere end det gavner. Det hjælper jo ikke nogen, at have verdens bedste politik, hvis ingen hører om det på grund af “støj på linjen” til medier og offentligheden. Vi er ved at tabe pusten i meningsmålingerne, hvor vi i bedste fald står stille og i flere går lidt tilbage, så et eller andet kan vi gøre bedre :slight_smile:

3 Synes om

Jeg er helt enig.

1 Synes om

Du har en pointe her Jan, som jeg synes vi med fordel bør tage. Havde den fornøjelse at møde en LA’er der rent faktisk gerne ville høre om Å’s politik for et par uger siden. Problemet var blot at gøgleraspektet blev brugt som en kommentar hver gang jeg kom med saglige argumenter.

Det er omvendt vigtigt at vise ny politisk kultur gennem også at vise kreativitet og passion.

2 Synes om

LIVSKUNST ;o)

Måske er det allerstørste ved Alternativet modet til at bruge livskunsten.Igen. ;o)

Bringe det allervigtigste i livet på bane i en tid, hvor neoliberal tænkning (=alt handler om tal, =alt skal gøres op i tal, =alt andet ‘tæller ikke’…) og snæver natur-videnskabelig tankegang er fremherskende hos mange. Hvordan måler man lige kærlighed? Det gode liv? Følelser? Det er her vi bruger kunsten og vel at mærke før alt andet, når vi sanser og føler helt basalt.

Medierne og andre politiske partier vil prøve at latterliggøre et nyt parti, uanset ‘gøgl’. Sådan er det altid med nye politiske partier, husk fx hele historien om ‘landsbytosser’ fra Liberal Alliance.

Alle kan også huske Alternativet på grund af ‘gøglet’ ;o) Det vigtigste er at blive husket, for så vil man også kigge nærmere efter, hvad det hele handler om.

Vores sprog siger det så fint, med mange mange gyldne og eviggyldige citater. F.eks. den her: “Han kunne ikke regne, men han var god til at regne den ud”.
Det er så vigtigt at vi husker det der er basis for al liv. Og det er kunsten og kunstens sprog.

Gøgleren kan, ligesom hofnarren, slippe af sted med en masse ellers uvelkommen kritik, fordi han bruger humoren og andre kunstneriske udtryk. ;o) ;o) En anden og meget folkelig gøgler er Jacob Haugaard, der den ene gang efter den anden kommer med en frisk og uventet synsvinkel på de vigtigste ting i livet.

Jeg hørte et medlem fra Alternativet havde læst et digt af Inger Christensen fra talerstoen i Folketinget. YES!! Det er lige sådanne ‘øjnåbnere’ vi har brug for ;o) ;o)

1 Synes om

Hej Jan
Jeg synes, det er en god debat, du har rejst på en fin måde. Jeg synes også, jeg bruger for meget krudt på dette aspekt af partiet, men jeg savner først og fremmest, at den seriøse og substantielle politikudvikling fylder noget mere. Måske kan farver, liv, humor, innovation også komme til udtryk på andre måder end ved traditionel gøgl? Men først og fremmest kan Alternativets politik måske komme meget mere til udtryk også. Jeg savner, at de flotte iværksætter- og naturpakker fylder noget mere – ikke mindst internt i partiet. Jeg synes, der bruges alt for lidt krudt på at skabe viden om dem og de konkrete forslag i dem blandt medlemmerne og i lokalforeningerne. Der er et kæmpe potentiale i at få udbredt den mere seriøse del af partiets politik, hvis flere medlemmer kendte til den og kunne formilde den til andre – og få den i spil lokalt. Bh Helle

7 Synes om

Hej Helle,
Jeg er, ikke overraskende, fuldstændig enig i dine fine betragtninger.

2 Synes om