Penge i Transformationen

Vi kan lige så godt vænne os til to store ting i partiet, og som jeg (told you so) har-forsøgt-ophøjet og her vil genopridse:

  1. Vi er et kludetæppeparti af folk fra forskellige partier, som bør finde fælles fodslag om en ‘økonomisk filosofi’ de fleste af os kan stå inde for.
  2. Vi er et grønt parti, der - til trods for små afvigelser under KVRV21-kampagnen - er et parti af græsrodsforkæmpere for miljø og klima.
    (Vi har selvfølgelig også mange andre ting at tage fat på, men denne tråd tager udgangspunkt i de to ovenstående punkter + trådoverskriften)

En del af Jer har måske allerede været forbi vores Borgerløns-facebookgruppe, som jeg er tovholder for, og dertil kender de fleste min grønne profil. POLA-forslaget “Penge i Transformationen” kan således ikke komme som en overraskelse for nogen. Under valgkampen i Skanderborg gik jeg ind i løvens hule, til en debat i Skanderborg Landboforening. Med deres gæld ligger det til højrebenet at forklare dem om ‘hvilke penge’, der findes i den Grønne Omstilling … på samme måde kan gammel-radikale, gammel-konservative og gammel-venstrefolk her i partiet tage handsken op og kæmpe med ‘på holdet’. Jer selv er gammel-SF’er, og i denne artikel stiger forudsigeligheden fra en typisk aske (og særligt fra den aske af ting, jeg mange gange forudsiger … ‘analytiske evner’ er ikke helt af vejen :wink: ): Turbo på den grønne omstilling: Flere skyder penge i grønne aktier | Penge | DR [Naja Habermann: 80% aktiespekulant - 20% Fuldblodsgrønt hjerte]

Svar gerne på tråden for meraktivisme … Vil du deltage i ‘Penge i Tranformationen’? - Skal jeg lave det her om til et LM-forslag? etc

Konverteringscyklusen for Brint (Uddybning af Akrafts-brintkreering på Facebook-opslag/Akraft og KBS3-opbevaring): En stor argumentationspost for Energiøen, fra Klimaminister Dan Jørgensen, hed sig at “vi endnu ikke kender alle de PtX-teknologier vi kommer til at bruge om 10 år”. Således går man på usikker grund omkring energikonverterings-teknologier. Her vil jeg modsat tage fat i dem, vi umiddelbart kender til, og også tage fat i at vi IKKE skal fyre for gråspurvene (kreeret energi må IKKE gå tabt, nu og i fremtiden => ‘metoden’ forøger bare Co2, og er ineffektivt for civilisationen).

De mest brugbare og kendte metoder for langtidslagring af energi:

  1. Gravitationsbatterier (vandkraftværker/dæmninger i Norden/Alperne/Pyrernæerne, samt sø i Irland mm).
  2. Uge-mæssig in/out-produktion/forbrug >> PtXanlæg på Lolland (Termisk lagring).
  3. I DK har vi pt slet ikke nok af lagringsmuligheder under 1) og 2)
  4. Ovenstående 1+2) er tillige for de øvre dele af Nationale energinetværk: For menigmand og lokal udrulning nu-og-her-snart hedder løsningen Brintkonvertering og “direkte-linjer” (jvf Brintbranchen.dk). Havende forhørt mig ved diverse større vidensanstalter i DK (AAU, AU og DTU), peger alt i retningen af at, brint bliver meget renere/billigere at bruge end elbilsbatterier, hvis produktion+grid vil være meget afhængig af diverse råstoffer {kobber, lithium og kobolt} som efter mit gæt snart vil blive prispressede samlet-set [udvikling kobber de sidste 45 år: Copper Prices - 45 Year Historical Chart | MacroTrends - prisudvikling lithium: Lithium - 2023 Data - 2017-2022 Historical - 2024 Forecast - Price - Quote - Chart - prisudvikling kobolt: Europe Energy Price Crisis | S&P Global Commodity Insights (selvom denne nu ser ud til at falde, har den været stigende, og kan vi udelukke en længere tendens?) ].

Hvis vi således gerne vil sikre os med flere Co2værns-muligheder end “EV-cars”, bør brint ophøjes betydeligt (herunder vil brints udrulning understøttes på flere fronter de kommende år: https://brintbranchen.dk/nyheder/). Med ‘minimal akraft’ i kombination med lokalproduceret brint, kan vi blive et ‘Fladt’ foregangsland >> som værende det første ikke-bjergsland uden en “Kulkraftsbaseret Forsyningspligt i Europa”.
I de næste 5 år, kan vi slet ikke regne med at brint kan konverteres effektivt nok, på stor-stilet skala i DK. Hertil skal brint konverteres til enten:
A) Flydende form (opbevaring v - 250 gr celcius)
B) Katalysator-omformes til indåndings-farlig ammoniak (farlig transport)
C) Lagres i nuværende brinttankstations-form (meget dyre stationer, dyre biltanke, platin-katoder etc.)

DX) Folk har dertil generel intuitionsfrygt for brinttankes (ammoniaktankes) eksplosions-potentiale, og her kan elbiler, stadig tjene dette segment (igen vil EV-grid bestå af en kulkraftsbaseret Forsyningspligt, hvis ikke akraft som overgangsmiddel).

Nok snak: Om 5 år findes der evt. en gylden løsning for “extra-green hydrogen”, som jeg kan formidle/vi-kan-debattere til en P.I.T.-POLA til foråret. :slight_smile:

Kære Thomas :green_heart:
Glæde jul - tænk, hvis vi bare kunne køre på kælk til det hele! - Hold dog fast, hvor har det været en skøn kælkejul - kælken er måske det dejligste og sjoveste “transportmiddel”!

Og så til mit spørgsmål: Hvad er det, der gør, at den gyldne løsning tager fem år?

Kærlig hilsen :sparkler:
Gunhild -med ønsket om et velsignet og genialt nytår!

Jamen glædelig jul og godt nytår til dig også, Gunhild :slight_smile: … Det er jo ikke alle som er på begge steder (på Facebook og Dialog), men jeg er i hvert fald klar på, at vi bruger/kælker begge steder.

Omkring ‘Den gyldne løsning’:
Da denne løsning er endnu mere diffus-samt-svært-formiddelbar, end det jeg hidtidigt har skrevet herover, vil det bare skabe mere forvirring+ugavnlig-mer-debat inden jeg præsenterer den. Derudover vil jeg gerne indflette den som en del, af en større [ja faktisk og lyder stort] samlet-Verdens-strategi under POLA’et (den er en del af dagsordens-mosaikken til eventet).
Vi kommer nok til at afvikle det allerførste P.I.T.-POLA virtuelt (over zoom), og/men håber du er med der uanset. :slight_smile: //bedste grønne hilsner …

1 Synes om