Dette svar er ikke specielt til Christina Olumeko, selv om forum-layoutet måske viser det.
Det er mine bemærrkninger til HB i almindelighed. Beklager, at jeg ikke er så hjemmevant i dette medium.
Jeg har desværre ikke deltaget i HB-OrLaet eller forarbejdet til det. Alligevel vil jeg gerne give mit bidrag, fordi jeg mener, at det er helt nødvendigt at HB kommer til at fungere bedre - MEGET bedre. Jeg mener, at den skal tænkes helt om - til noget mere alternativt. Jeg har ikke set dens forretningsorden for nylig, men nogle forskellige dårlige erfaringer gennem årene - og for nylig - tyder på, at den er som sådanne er flest: Flertalsstyret og flertalsvalgt, med en forestilling om, at dette pr. definition er godt nok.
Det er det ikke - for definitionen er et traditionelt demokratisk dogme, som få mennesker tør tvivle på; ikke engang alternativister.
Men HB lavede en katastrofal, absurd og vedtægststridig beslutning under FV 19: De akut-ekskluderede vores (Storkreds Fyns) kasserer - med den begrundelse at han stillede op til HB-valg det følgende forår. Vi klagede til vedtægtsudvalget, som hastebehandlede og omstødte afgørelsen, men skaden var sket. I perioden var vores kasse smækket i - og det var åbenbart for alle undtagen HB, at i Alternativet er kompetence ikke beskyttet mod inkompetence - heller ikke når det er i en flertalsstyret forsamling. Fadæsen kostede sandsynligvis Fyn et folketingsmandat, en kvalificeret kandidat og stærkt medlem og adskillige andre medlemmer, som vendte sig fra partiet i frustration og afsky. Fyn er aldrig blevet det samme siden. I flere kommuner er der hverken en bestyrelse eller bare en aktivist længere.
Jeg mener, at HB ikke bare har ansvar for at rette sin fejl tilbage til hvor den sket - med forsinkelse etc. HB har ansvar for at undersøge, hvordan pokker den kunne komme så tåbeligt afsted, og tage skridt til at forandre praksis som sikrer imod en gentagelse.
For hvilken kompetent og kritisk person vil satse penge, tid og år af sin karriere på en organisation der bare én gang har vist, at den er i stand til at begå sådan en fejl?
Der er andre objektive fejl, men denne er den værste. At de andre fejl er sket, viser bare, at HB ikke kom til bunds i sin egen vilkårlighed og mangel på sikkerhed i bedømmelsen af kompetence og inkompetence. Bunden i det er, at flertalsprincippet er et fejlagtigt princip, som man kun kan acceptere hvis man ikke for alvor har tænkt over hvorfor man accepterer det, eller fordi man hverken har haft fantasi eller viden til at forestille sig et ALTERNATIV. Man behøver ikke fantasi eftersom andre har beskrevet et alternativ. Det har endda været nævnt i HB - men ikke forklaret godt nok - og så er HB fortsat på med det gamle, omend - så vidt jeg ved - på en minimalt alternativ måde.
…
Det andet emne jeg vil nævne vedr. HB er, at HB skal stå for den organisatoriske udvikling af Alternativet; men med basis i Theresa Scavenius sagen, hvor en konflikt kunne grave sig stadigt dybere gennem mere end et år, vil jeg hævde, at HB har forsømt dette.
Organisation er pr (en bestemt) definition (organisk organisation) konflikt-løsning og -forebyggelse gennem struktur; men da er det HBs opgave at vide, hvornår konflikter viser sig og hvordan de håndteres. HB skulle have vidst at folketingsgruppen havde seriøse konflikter og grebet effektivt og kompetent ind LANGT tidligere.
Jeg har indtryk af, at organisationskompetencen i Alternativet drukner i velmenende og glade, men amatøragtige initiativer, som vil bygge flyveren, mens vi flyver, og opfinde den dybe tallerken, mens vi øser skoldhed suppe op i den, så vi får det hele i skødet.
Kvantiteten står - som i flertalsprincippet - over kvaliteteten.
Forslag til dagsorden på årsmødet skal også igennem en kvantitetstest - ti stillere - for at komme frem. I en situation, hvor mange grupper ikke har ti aktivister, er man henvist til virtuelle fællesskaber - og det gør noget ved virkelighedspræget af Alternativet. Det har fødderene solidt plantet i cyberspace.
Alternativt kan man henvende sig direkte til HB. Det har jeg gjort, men ikke fået svar fra HB. Jeg har fået et (ikke-hb-autoriseret) svar fra et HB medlem og tak for det. Alternativet lægger hindringer i vejen for sig selv - og hvem behøver fjender for at forklare sine vanskelighede, når man har sådanne venner?