Griner af din “tyske afart af en 2000 år gammel ørkenkultur” - kunne godt indvende, at det vel reelt igen er en afart af en meget ældre kultur og efterfølgende bruge samme billede til at beskrive al åndelig udvikling, men det vil jeg ikke, for jeg elsker det allerede.
“Menneske først; tilhænger af en tysk afart af en 2000 år gammel ørkenkultur så.”
Tro og tvivl er noget alment menneskeligt, og trossamfund vil derfor opstå og bestå uagtet en folkekirke. Som troende på den tyske afart, er jeg ikke i tvivl om, at lige netop denne tro vil sejre og frelse; uagtet særstatus i Grundloven.
Jeg oplever, at det er statens indblanding i Folkekirken og ikke omvendt, der taler mest for en sekularisering.
Jeg tænker dog også, at Folkets Kirke løser en social opgave. Her tænker jeg især på de gratis/næsten gratis aktiviteter og fællesskaber, der findes inden for Folkekirken i dag, men da også bygningsbevaringen. Det sidste kan jeg nemt se overgå helt til Fredningsstyrelsen, men de sociale opgaver kan jeg ikke se løst ligeværdigt i alle lokalsamfund uden et statsligt økonomisk tilskud med tilhørende formålsparagraf.
Disse opgaver behøver ikke at blive løst i en religiøs sammenhæng, for mig at se, blot de bliver løst, men har vel en tendens til at blive det, grundet kristendommens historie, og idet praktisering af medmenneskelighed hænger uløseligt sammen med troen i de fleste religioner.
Jeg kan godt se det smarte i at sidestille med andre foreninger, men jeg er bange for, at de gode kræfter ville blive brugt på at skaffe midler frem for det sociale arbejde. Hvordan kunne man sikre sig den sociale opgave løst uden statslig indblanding?
En sådan afskaffelse skulle da først ske efter oprettelse af et bæredygtigt alternativ. Den eneste institution vi har, der omfavner unge som gamle, syndere som frelste, syge som raske, troende som tvivlende, rige som fattige, røde som blå - fortsæt selv - er Folkekirken. Ikke engang Folkeskolen er så bred. Ikke dermed sagt, at kirken er bred nok, bare sagt, at et alternativ til dens sociale arbejde, skal favne mindst lige så bredt og gerne mere.
Jeg tror i øvrigt, at det er taktisk smart at holde fokus på politik, ikke taktik - tak. Mit forslag til politikken: Ingen fast politik om sekularisering, men konstant diskussion samtidig med arbejdet for at løse alle sociale opgaver med en bæredygtig socialpolitik.