Kære vedtægtsvenner
Her på falderebet er vi begyndt at diskutere en mulig ny model for Evalueringsrådet. Den må I meget gerne forholde jer til.
Evalueringsrådet oprettes som et råd med 8 medlemmer: 5 interne (medlemmer) og 3 eksterne (formentlig fagpersoner).
De 5 interne medlemmer vælges på følgende vis: a) Storkredsforeningerne vælger 1 person, som de indstiller til Evalueringsrådet. b) Landsmødet vælger blandt disse 10 et udvalg på 5. De tiltræder efter valghandlingen.
Som overgangsordning i 2016. Storkredsforeningerne kan vælge én kandidat til Evalueringsrådet inden 1. oktober. HB vælger på et møde mellem disse kandidater.
De 3 eksterne medlemmer vælges af de 5 interne medlemmer. Der har været snakke i dag med flere af jer om, at HB skulle udpege dem. Jeg var ikke uenig. Men denne model er i min vurdering (Astrid gjorde mig klogere) mere legitim: at de interne medlemmer selv finder frem til de eksterne medlemmer. Rådet har landsmøde-mandat akkurat som HB, så set med eksterne øjne er dette blot endnu mere gennemsigtigt og lige så prestigiøst. Det står andre frit for at anbefale de 5 interne medlemmer, hvem de kan/skal pege på.
Overgangsordning: HB udpeger straks efter landsmødet i 2016 (i år) 3 eksterne medlemmer, fordi disse skal indgå i en rapporteringsproces for 2016 (har jeg forstået, at der er ønske om). De afleverer deres rapportering senest 1. oktober, hvor de interne medlemmer er klar og det nye råd træder sammen. I 2016 udpeger de interne medlemmer således IKKE nogle eksterne medlemmer. Det sker første efter landsmødet i 2017.
Argumentation: Ift. det nuværende forslag får vi et udvalg. der kan indsupplere stærke fagkompetencer udefra f.eks. ift. kommunikation. Samtidig er det mindre og det er erfaringsmæssigt en smule nemmere at skabe et produktivt udvalg, hvis det er mindre. Samtidig har udvalget lidt ekstra legitimitet fordi det er nedsat af landsmødet direkte.
Det har været drøftet om HB skulle udpege de eksterne medlemmer, men modellen er pt. denne.
Hvad tænker I?