Mindre støj fra motorcykler mere rummelig byer

Hej Kasper

De tekniske anvisninger er taget direkte fra EU-norm som er EUs direktiver for køretøjer. Det er altså sådan man måler støjen for nye køretøjer og det nye køretøjer skal overholde. Beslutningsforslaget er blot en forenkling af eksisterende regler

I forhold til at rådspørger politiet så kan jeg prøve at skrive til dem. Jeg har skrevet til justitsministeriet, de svaret at de godt var klar over at lovgivningen ikke blev overholdt idag og de arbejdede på sagen. Jeg ved ikke hvilke andre aktører man bør kontakte.

Hej Charlie

Jeg har også motorcykelkørekort og kende til samme glæde og frihed ved at trille rundt på landevejene.

Forslaget handler ikke om at gøre motorcykler lydløse, men ikke at gør dem mindre sundhedsskadelig i forhold til støj, for dem der køre dem, med trafikanter og dem der bor tæt på trafikerede veje.

Jeg har hørt hypotesen før, at larmende motorcykler redder liv. Mit bud er at det forholder sig lige omvendt. De mest larmende motorcykler, er dem der oftest vil være involveret i trafikulykke. Det skyldes ikke så meget cyklen, men den person der sidder på den. Folk der synes at deres motorcykel skal larme lige så højt som en helikopter, er oftest ikke de mest empatiske eller eftertænksomme af mennesker. De tager chancer og det kommer de til skade ved. Det er blot hvad jeg har observeret, men har ingen evidens for det.

Under alle omstændigheder dør der flere af trafikstøj end af trafik-ulykker. Det er en af de helt store miljø-problemer i Danmark - se her link . Som Danmarks grønneste og mest miljø-venlige parti bør vi have en trafikstøj-politik der mindsker problemets omfang væsentligt. Det her forslag er et lille skridt i den retning.

Noget helt andet er, så tror jeg du skal glæder dig til el-motorcyklerne. Hvis køre oplevelsen svare til den forbedring, det er at gå fra en fossil bil til en elbil, så bliver det endnu bedre at suse ud af landevejen.

Vh Toke

Hej Toke

Min indvending mod forslaget går ikke så meget på jeg synes støjbegrænsning er en dårlig ting, men på at den er rettet ensidigt mod motorcykler som særligt støjende (det er der også en række biler der gør - og også knallerter, så nogen allerede har nævnt) og
at der er et trafikulturproblem, som gør det utrygt at køre motorcykel her i DK - og det er noget jeg især oplever i DK. Idioter som kører råddent med fri udblæsning kan du ikke stoppe med et lovforslag - de skal stoppes og afkræves at de overholder de nuværende
gældende regler. Jeg synes der skal udarbejdes nogle ideer som kan fremme hensynfuld kørsel og sikre trafikstøj mindskes, både i kørertøjerne i almindelighed, ved materialevalget når man anlægger vejene og evt ved trafikbegrænsninger i de timer folk sover

  • fx at man slet ikke må køre med benzinmotorer i byen om natten.

mvh Charlie

Hej Charlie, jeg er egentig enig med dig i at der også er andre køretøjer der larmer udnødvendig og det vil være på sin plads også at forholde sig til dem. Jeg tænker at hvis det her forslag går igennem er det oplagt også at føje andre person kørertøjer.

Forslaget er netop tænkt således at politiet får redskaberne til at reagere på de motorcykelister der har svært ved at vise hensyn.

Det her forslag er kun et lille skridt i den rigtige retning, og der er nok en masse ting som vi kan gøre for at forbedre trafiksikkerhed, støj forurening og luft forurening. Jeg synes vi skal formulere nogle flere forslag som er målrettet de udfordringer vi har med trafik i dk.

Hej Toke

Efter at have tænkt en del over dette forslag, må jeg sige jeg har en hel del imod det. For det første er jeg ikke så meget for ‘de mange små skridt’s politik’, uden der er en klart formuleret konkret politik som mål. Det er ikke fordi jeg er til revolutioner, men fordi uden klart mål kan det let strande eller ‘omdirigeres’ til andre formål som understøtter politik som har helt anderledes grundide.
Jeg synes dette forslag har den tunge ende ned, fordi det hænger en minoritet ud, som i forvejen er ret følsom over for at blive hængt ud for noget ‘andre MC’ere’ gør. Fx er mange familiefædre som kører på Harly Davidson med klubmærke på deres jakke, ret træt af at blive slået i hartkorn med rockere - og iøvrigt altid er mistænkt for at være nogen som pr definition kører for stærkt og hensynsløst. Nogen vil også opleve det som et anslag mod det fællesskab mange MC’ere føler med hinanden.
Måske er det også at skyde gråspurve med kanoner, hvis formålet er, at komme den del af larmen i byen som er farlig, til livs.
MEN hvis man skulle lave et sådan forslag, så skulle det være mere konkret, som fx at der bliver lavet en regl om, at motorcykler ikke må køre med mere end 2500-3000 (bare et tilfældigt tal - da det er meget for nogle motorcykler og lidt for andre) omdrejninger i bebyggede områder, og måske endda at motorcykler skal have en teknisk mulighed (en knap) for at indstille motorcyklen, så den ikke kan tage de mange omdrejninger (over halvdelen af motorcyklens kapacitet) som oftest er dem der lamer.
Forslaget, som det forligger, savner iøvrigt Alternativets særlige stempel, med ikke at have noget sprudlende nytænkt eller alternativt i sig.
Når alt kommer til alt, så mener jeg man nok i højere grad gå efter en større løsning, hvad angår trafikstøj i byen. Her tænker jeg på at regulere trafikken med roadpricing og fx gøre det helt vildt dyrt at køre med brændstofmotorer i byen - også de små byer, hvor det er muligt at køre udenom - og billigt eller gratis (måske med specielle nummerplader som slet ikke bliver registreret) at køre med el. P-pladser uden for byen og god offentlig trafik derfra er noget man kunne tage med i den samlede løsning.
Nå, det var bare til inspiration, hvis der påtænkes at arbejde videre med forslaget, så det kunne blive forædlet.

mvh Charlie

Hej Charlie

Vi bliver nok enig om at det her. Du skriver at folk der kører motorcykel er en udsat gruppe. Det har jeg virkelig svært ved at se er en rimelig betragtning, men jeg anerkender at det er din erfaring. Den udsatte gruppe mennesker, det her forslag drejer sig om, er de mellem 200-500 mennesker der dør før deres tid af trafikstøj, de tusindvis af mennesker der bliver syge af trafikstøj og de mange flere der har nedsat livskvalitet pga trafikstøj.

Du kan læse mere om trafikstøj og de helbredsomkostninger på miljøministeriets hjemmeside. https://mst.dk/luft-stoej/stoej/trafikstoej/trafikstoej-og-sundhed/

Trafik er nødvendigt for at få samfundet til at fungere, men der er ingen grund til at trafikken skaber unødvendig støj. I det hele taget bør vi begrænse trafikstøjen for alle de udsatte menneskers skyld. Mange Motorcykler larmer bevidst rigtigt meget - din harley inklusiv. Det er simpelhen dumt, når man tænker på at folk bliver syge og dør af trafiklarm. Jeg ved godt det er ubehagelig at erkende, at det man selv virkelig godt kan lide skader andre, men når dig og dine kammerater brøler rundt på jeres harleyer, så er det præcis det der sker. I burde køre rundt på nogle andre cykler og så kan det jo også være at I vil blive mødt meget anderles.

Selvfølge kan dette forslag ikke stå alene. Alternativet skal have en bæredygtig trafik politik der inddrager støj. Jeg kan rigtig godt lide dine forslag, dem synes jeg vi skal arbejde videre med.

vh Toke

1 Like

Hvad kan vi gøre for at finde den sidste person som medstiller? :slight_smile:

Jeg skrev om det på facebook gruppe i hovedstaden. Tror vi har fat i noget af det rigtige siden vi nogen føler sig nødsaget til at gøre grin med det :smiley:

Umiddelbart et udmærket forslag.
Jeg synes dog at det er lidt snævert fokuseret, hvilket andre herinde også har pointeret.
Støj er i mine øjne støj - uanset om det kommer fra en motorcykel, en knallert, en scooter eller en Soundblaster osv…
Jeg har selv lagt et forslag op omkring netop sidstnævnte, da vi personligt er meget plaget af disse i vores nærområde og efterhånden også i andre dele af landet.

Det kan selvfølgelig godt deles op. Men mon ikke vi har større mulighed for et fælles fodfæste, hvis støjsynderne samles under ét og samme forslag?

Eller er (bag)tanken mere at få én af synderne på tapetet, for så at få sluset de andre ind eftefølgende?

Slutteligt er jeg lidt sart mht. formuleringer.
Her mener jeg at selve overskriften godt kan bruge en lille grammatisk pen. :wink:
I mine øjne er den forvirrende og savner enten en afkortning eller et komma og lidt finjustering rent grammatisk.
Er meningen med overskriften, at der ønskes “mindre støj fra motorcykler og mere rummelige byer”? (som så ikke lige er rummelige nok til motorcykler).
Eller skal de færre motorcykler gøre byerne mere rummelige for andre? eller noget helt tredie?

Håber ovenstående tages som den positive og konstruktive feedback, det er ment som.
Kommer det sidste på plads, er jeg muligvis medstiller… :slight_smile:

Dette forslag er konkret og lige til at gå til:

Der eksisterer støjgrænser for nye motorcykler - lad os kræve, at disse også gælder for ældre.

Men som nogle har bemærket, så er der mange andre generende lydgener i det offentlige rum.

I, der også er generet af anden støj end motorcykler, kan måske pendle herover:

og hjælpe med til at udforme et mere generelt forslag

1 Like

Jeg er foreløbig medstiller på dette om motorcykler - og vil også gerne være medstiller på det andet mere generelle, når vi har fået arbejdet det mere igennem.

Det er en større og længere proces at lave et generelt forslag om lydgener i det offentlige rum - end et afgrænset konkret, som dette med motorcyklerne.

Men det ene udelukker ikke det andet!

1 Like

Forslaget er lige nu i høring. Efter dette skal forslaget samle opbakning, for at komme i det Politiske Katalog. Forslaget er åbent for debat.

Forslaget er altså ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.

1 Like

Jeg tror egentlig at mit forslag efterlyser nogenlunde det samme som dette forslag.
Der er allerede regler og lovgivning omkring øvre støjgrænser på de fleste ting, som vi påpeger i vores forslag.

Det som mangler er, at reglerne bliver mere klare i spyttet og ikke mindst HÅNDHÆVET.
Regler er i min verden intet værd, hvis ikke der er nogen, som håndhæver dem.

Så i bund og grund søger vi begge/alle et tydeligere fokus på problemet, så det fra politisk side kan få de nødvendige midler til at håndhæve reglerne - samt tilpasse/opdatere samme.

Jeg tror faktisk også at vores forslag kan supplere hinanden rigtig godt.
Ikke mindst fordi erfaringen viser, at børnepædagogik også virker rigtig godt på politikere - og voksne mennesker generelt. Dvs. at man ikke skal kunne svare “ja” eller “nej” - men snarrer “A” eller “B”. :wink:

Vælger de så “A”, er det jo første spadestik til, at de senere også kan gå videre med “B”, hvis man stiller det op imod et forslag “C”… :wink:

Jeg har valgt at være medstiller her, så dette forslag kan komme videre i processen.
Håber at I også vil støtte op om mit forslag (som Christine har linket til ovenfor).

Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.

Forslaget søger lige nu opbakning fra medlemmerne. Hvis forslaget får positiv opbakning fra medlemmerne, så kommer det i det politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.

Vi mangler 39 stemmer nu inde på alleos for at forslaget kan gå videre

https://alleos.alternativet.dk/catalog/proposal/view/324

image

Hej @Toke_Panduro , har du set dit forslag er kommet videre? :grinning:

Hej Kevin det har jeg.

Jeg tror forslaget falder hvis det ikke får mere opmærksomhed. Hvad kan man gøre for at det får mere opmærksomhed?

vh Toke

@Toke_Panduro Jo mere debat om emnet, jo mere opmærksomhed dette forslag vil få :slight_smile:

Har der været nogen spændende nyheder omkring støj eller undersøgelser omkring støj siden du lavede det her forslag som er værd at dele? :smile: