Forslagets tekst
Vi foreslår at “Detailforskrifter for Køretøjer” opdateres i forhold til støj fra motorcykler, således alle motorcykler ikke må støje mere end 77 dB ved 50% af motorcyklens mulige omdrejningstal. Støjen måles 1/2 meter fra motorcyklens udstødning i en 45 graders vinkel på udstødningsrørets centerlinie.
I forbindelse med overtrædelse udskrives en bøde på 5000 kr og motorcykler må ikke køres på før motorcyklen overholder reglen. Det vil være en skønssag af politiet om motorcyklen overholder reglen. Motorcykelister kan bestride politiets skøn og kan for egen regning få motorcyklen transporteret til en synshal for en ekspertvurdering.
Det er min oplevelse at bybilledet i større og større omfang bliver præget af unødvendig støjenden motorcykler. Det er usundt for dem der køre på motorcyklerne og det er usundt for dem der må bor tæt op af en befærdet vej og bliver forstyrret af larmen for motorcyklerne. Oplevelsen i byens rum kan ligeledes blive forstyrret af den vældige larm som nogle motorcykler laver. Nogle mennesker er støjfølsomme og kan endda blive forskrækket ved meget støjenden motorcykel larm. Der findes en lang række undersøgelser der påviser at folk bliver syge af trafikstøj og dette forslag kan være med til at reducere helbredspåvirkningerne for udsatte borgere.
Den gældende lovgivning bliver desværre ikke overholdt. Politiet har kun ringe fokus på problematikken. Det skyldes at politiet ikke har mulighed for at håndhæve loven. Med reglen giver vi politiet redskaberne til at hjælpe os alle med at får et mere rummeligt byrum til glæde for os alle.
Udfordring forslaget skal løse
Der er rigtig mange motorcykler, der ikke overholder loven med hensyn til støj. Problemet har været stigende de sidste par år. Mange mennesker bliver forstyrret, stresset og forskrækket når en unødvendig støjende motorcykel kører gennem gaden.
Potentielle ulemper ved forslaget
Det er helt tydeligt at et stort antal motorcyklister mener at deres motorcykler skal larme. Store motorer larmer, og hvis motorcyklen larmer rigtig meget, må den jo have en stor motor, synes tankegangen at være. Nogle motorcyklisterne fjener forskellige dele og tilføjer andre dele til deres motorcykel, for at få den helt rigtige lyd. Hvis forslaget bliver gennemført er jeg sikker på at en del motorcyklister bliver kede af det. De mister noget af den lyd de sætter pris på og skal betale for at få sat nye dele på motorcyklen, så den ikke larmer.
Hvordan forslaget er udarbejdet
Foreslaget har ligget her på alleos i godt et år. Der har været kommentarer og der har været en del der har læst foreslaget. Det er på tide at få foreslaget får medstiller og bliver sat i høring.
Hvem har været inddraget
I egenskab af senior forsker på Aarhus Universitet Institut for Miljøvidenskab, har Toke været så heldig at kunne diskutere problematikken med flere af sine kollegaer der professionelt har arbejdet med konsekvenserne af støjforurening. Hvis man er i tvivl om helbredskonsekvenserne af trafik støj kan miljøstyrelsen hurtigt give et overblik på deres hjemmeside: Trafikstøj og sundhed
Toke har bl.a. også læst op på Euro-norm 5 som er EU’s direktiver for køretøjer. Forslaget er helt i tråd med EU’s direktiver. Den eneste forskel er at forslaget gælder for alle motorcykler og ikke kun nye motorcykler. Forslaget giver ligeledes politiet incitament til at håndhæve reglen pga. bødestørrelsen og samtidig giver det politiet redskaberne til at håndhæve reglen - hvilket ikke er beskrevet i Euro-norm direktiverne for køretøjer.
Forslagsstillere
- Toke Emil Panduro
- Christian Poll
- Christine Madsen
- Jens Harder
- Kammilla
- Kevin Nyberg Simper
- Martin Erichstrup Ejby
- Morten Bybjerg Nygaard
- Olav Bach
- Søren Have
Status på forslaget
Status: Annulleret
Dette forslag er annulleret.