Forslagets tekst
Da jeg var ung kunne vi da også sagtens finde på at larme lidt i det offentlige rum. Nogle få af os havde tilmed en ghettoblaster, som af og til kom med på stranden m.v.
MEN jeg synes, at vi tog væsentligt mere hensyn dengang. Desuden kunne vores små ghettoblastere ikke høres flere kilometer væk, som fx. en Soundboks kan i dag.
Det er nu ikke kun et problem for familier med små børn, som bliver holdt vågen af larmen til langt ud på natten. Det er også blevet et stort problem for alle andre borgere, som bliver opsøgt af larmen - både hjemme og ude i det offentlige rum.
Støjproblemet viser sig også på mange andre områder.
I biografen er lydniveauet blevet ekstremt højt - også ved børnefilm! Det er tankevækkende at gå i biffen med sit barn og se ens barn og mange andre børn tage sig til ørerne, når filmen starter.
Det er ikke kun tankevækkende. Det ØDELÆGGER vores børns hørelse (og vores, hvis den ikke allerede er ødelagt).
Til koncerter og på festivals er musikken så høj, at man må have ørepropper i ørerne, hvis ikke man vil få skadet hørelsen permanent.
Fossile motorkøretøjer bliver større og mere larmende.
På landets insititioner/skoler er lydniveauet så højt, at nogel børn må have høreværn og “stillerum”, for at samle tankerne. Støjen tåles i et omfang, som førhen var helt uhørt.
Hvorfor skal vi udsættes for al den skadelige LARM?
Skal vi bare se til, alt imens vores børn (og vi selv) får ødelagt hørelsen, nattesøvn osv?
Hvorfor er der ikke en (håndhævet!) lovgivning på området?
Ingen gør noget ved det i dag! Det skal der alyså gøres noget ved nu!
Udfordring forslaget skal løse
Kald mig bare et halvgammelt brokhoved. Men jeg synes, at fx brug af Soundboks m.v. i det offentlige rum er tilaget ekstremt meget de seneste år. Lydniveauer er også steget på barer/discoteker, i biografen (også børnefilm!), i institutionerne m.v.
Potentielle ulemper ved forslaget
Der er helt sikkert både unge mennesker og firmaer med økonomiske interesser i støjen, som ikke kan se/vil indse problemet og måske ligefrem føler, at det er en krænkelse af deres privatliv…
Politiet som reelt skal håndhæve loven på området er i forvejen underbemandet og prioriterer derfor støjklager meget lavt. Hvordan får vi den prioritering op på et rimeligt niveau?
Hvordan forslaget er udarbejdet
Har haft flere samtaler med andre borgere - i alle aldre - om problemet. Vi er alle forundrede over den stigende støj og mangel på hensynstagen…
Hvem har været inddraget
Ikke endnu, men de vil blive inddraget, hvis der kommer medstillere nok på banen.
Forslagsstillere
Status på forslaget
Status: Søger medstillere
Forslaget søger medstillere. Der skal være i alt 10 forslagsstillere for at forslaget kan komme videre.
Forslaget er endnu ikke sat i sten, så kom gerne med forslag til forbedringer.
Du kan blive medstiller på AlleOs