Jeg ser tilfældig vis en mail skrevet til René Gade har vundet indpas her.
Dette var jeg ikke klar over.
Jeg sætter derfor hele vores fulde dialog ind her:
eg har haft rettet henvendelse til Alternativets ordfører for IT René Gade
Jeg kopierer hermed vores mail korrespondance omkring forespørgsel ved førende 5G:
Stemte de for eller imod?
Her vores samtale
D.20.2.2019 kl.13:15 skriver Berith Zenia Fagergaard til René fra Alternativet:
Kære René
Jeg skriver som bekymret borger med interesse inde for helbredsrisiko ved elektromagnetisk stråling. I sær med interesse for 5G der planmæssigt indføres inden 2020 og som er blevet godkendt af regeringen
Mit spørgsmål til dig: Stemte I mod eller for forslaget?
Mvh.
Berith Zenia Fagergaard
Den 22. feb. 2019 kl. 09.36 skrev René Gade
Hej Zenia
Tak for din henvendelse.
Ja, 5G er en helt naturlig videreudvikling fra det nuværende 2, 3 og 4G-net. Sikkert og hurtigt bredbånd til alle danskere uanset indkomst er meget vigtigt for os i Alternativet - og vi ser det faktisk som en borgerret.
De potentielle risici ved alle typer stråling fra sådanne netværk, har vi senest på et møde i forligskredsen på it- og bredbåndsområdet bedt om en holistisk og samlet vurdering af fra eksperter, forskere og kritikere.
Så vi er i den grad obs, men i dag er der ikke evidens for, at der er et isoleret problem med de nuværende grænseværdier. Vi er vagthund i forligskredsen i forhold til at følge det nøje.
MedVenlig hilsen
René Gade
Ordfører for ret, IT & digital forbedring
Den 28-02-2019 kl. 21:44 skrev René Gade:
Hej igen, Zenia
Jeg har nu skrevet mere uddybende om vores position og status på 5G og stråling, idet flere udover dig har henvendt sig. Mange tak. Da jeg ikke er på FB og twitter, håber jeg, at du vil sprede tilgangen, når du får spm. eller møder misforståelser.
Jeg deler det selv på LinkedIn om lidt - og mine kolleger på FB med mere.
5G: Store muligheder men potentielt også store sundhedsudfordringer
Alle partier i Folketinget er med i det nye teleforlig, hvor udrulningen af 5G er et væsentligt vilkår og en naturlig videreudvikling af den nuværende digitale infrastruktur. I Alternativet er vi nye i forligskredsen, og samtidig med at vi ser alle mulighederne i teknologien - så bliver vi også stadig mere opmærksomme på de mange seriøse stemmer rundt omkring i verden, der siger klart og tydeligt, at såvel forskning som erfaring viser, at den voksende stråling fra master og mobiler udfordrer de gængse opfattelser af, hvilke grænseværdier, der reelt er tålelige for vores sundhed og velvære. Flere lande har allerede reageret.
Vi skal sikre den bedst mulige digitale infrastruktur i Danmark, siger vores teleforligsaftale - og det gælder også de sundhedsmæssige forhold, for teknologien er til for os mennesker og ikke omvendt. Jeg er sammen med mine kolleger i gang med at samle al tilgængelig data på området, så vi også i forligskredsen kan få nuanceret debatten om stråling, der i mange år har været holdt i en tilsyneladende armslængde fra det politiske niveau.
Du er meget velkommen til at sende mig materiale, du finder relevant eller personlige beretninger - og jeg håber, at du vil forsøge at respektere, at det ikke er et nemt område at reformere lovgivningsmæssigt, fordi der indtil nu ikke har været enighed om analysen. Den analyse skal vi have foretaget, og det kan vi som forligspartnere få ministerierne til at hjælpe os med - seriøst og konstruktivt. Debatten er i den grad påkrævet, og vi tager den.
Med Venlig Hilsen
René Gade
Den 1. mar. 2019 kl. 00.33 skrev Berith Zenia Fagergaard
Hej René
Jeg blev ikke klogere på det skrevne.
Stemte I for eller imod 5G for nyligt i folketinget?
Hvad er det for materiale du efterlyser?
Det er mig som borger der efterlyser Alternativets holdning til udrulning ag 5G.
Jeg vil super glad om du kunne svare på disse spørgsmål.
Med Venlig hilsen
Zenia
Den 01-03-2019 kl. 06:54 skrev René Gade:
Så vil jeg bede dig læse de to mails igen. Vi er med i det nye teleforlig - ligesom alle andre partier i Folketinget - som skal finde de bedste rammer for implementering af digitale infrastrukturer, bl.a. 5G. Det er ikke noget vi direkte har stemt om. Ok?
D.1 mar.2019 kl. 9:50 Skrev Berith Zenia Fagergaard
Men det er blevet vedtaget. Har I ikke være med til at vedtage det?
kh
Zenia
D.1 mart.2019 kl.9:53 Skrev René Gade:
Hej Berith. Ja, vi er med i forliget der bl.a. indeholder 5g-udrulning. Det er samtlige partier. Nu har vi så muligheden for at påvirke udrulning og sundhedshensynet, fordi vi er med. Og det e rså det jeg i den grad gør.
Kh
René Gade, MF