Kære Theresa

Kære Theresa

Du stillede op til folketingsvalget her i Nordsjællands Storkreds. Valgkampen var ikke uden interne sværdslag og vi var ikke forberedt på, at du igen ville bede om vores stemmer. Men det gør du nu og derfor dette brev.

Du er en kapacitet på klimapolitik og en knivskarp debattør. Mod mangler du ikke og det er med rette centralt i dit opstillingsgrundlag. Kompromisløshed kan vi også nikke genkendende til. Men når den bruges i samarbejdet med de aktive medlemmer og de andre kandidater, så slår det gnister. Så mangler fx empati og ydmyghed. Du fik trådt mange af de aktive medlemmer over tæerne i valgkampen og vi har ikke oplevet nogen vilje til at rede trådene ud bagefter.

Vi vil ikke gå i detaljer her. De egner sig bedre til en kop dialog-kaffe, som vi burde have haft før du igen bad om vores tillid. Donationerne som du modtog under valgkampen, gav anledning til støj, men konflikten drejer sig om mere end pengene.

Måske er du slet ikke opmærksom på at bålet stadig brænder? Du deltog jo ikke i hverken kandidatudvalgets eller storkredsens evaluering. Men det gør det. Og alt for kraftigt.

Hvordan kommer vi videre uden at hverken du, vi eller hele Alternativet brænder fingrene?

Venlig hilsen fra nogle medlemmer der havde ansvar og/eller opgaver på storkredsniveau under valgkampen.

Af hensyn til gennemsigtigheden: I alt 20 medlemmer modtog brevet til underskrift- Følgende har ønsket at underskrive:.

Benny Nielsen (Storkredsbestyrelsen og kandidatudvalget)

Bina Seff (Folketingskandidat)

Christa If Jensen (Storkredsbestyrelsen)

Ditte Kanstrup (Frivillig-koordinator)

Ib Foder (Dialogrådet)

John Damm Scheuer (Storkredsbestyrelsen og kommunikationsteam)

Jytte Green (Kandidatudvalget)

Lise Møller (Kommunikationsteam)

Margrethe Herning (Kandidatudvalget)

Mariane Lunden (Frivillig-koordinator)

Per Hauge (Storkredsbestyrelsen)

Philip Frederiksen (Kommunikationsteam)

Susan Kjeldgaard (Folketingskandidat)

Thorbjørn Lau Christensen (Debat, presse og valgplakater)

12 Synes om

Jeg kender ikke forløbet i kredsen, men jeg finder det meget problematisk hvis en der aspirerer til posten som politisk leder ikke går ud og forklarer sig i denne sag.

Jeg vil faktisk gå så vidt at det er direkte diskvalificerende hvis ikke der kommer en reaktion fra Theresa.
Hvordan skulle medlemmerne kunne stole på en kandidat som “eget” bagland ikke har tillid til?

Mvh
Michael

12 Synes om

Til Hanne Clemens og de andre underskrivere!

Sikke dog et tarveligt brev. Sådan gør vil ikke i Alternativet! Jeg kender ikke til historien, men synes brevet er tarveligt og Theresa er stadig min kandidat, jeg føler mig overbevist om, at hun vil være en fremragende leder for vores parti.

vh
Troels Frøkjær, byrådskandidat i Holstebro

4 Synes om

Troels, hvordan synes du så reaktionen skulle være?
Hvad er det i brevet som går imod hvordan Å bør være?
Er ærlighed og åbenhed ikke vigtig?
Hvis det som står i brevet er sandt, er det så ikke rimeligt at vi, medlemmer, får en forklaring fra en der ønsker st være vores politiske leder?

Hvis du kigger på listen over medunderskrivere, så er det jo ikke “bare” en flok brokhoveder, men derimod en flok ildsjæle med stort Å-hjerte, er deres oplevelse med en kandidat ikke vigtig?

Der er heldigvis kandidatmøde d.27 i Odense, og der kommer Theresa til at forholde sig til det brev.

Mvh
Michael

8 Synes om

Hanne, hvor hører det så hjemme?
Hvis de der har underskrevet ikke føler sig hørt, eller ikke mener der har været en dialog, i en sag der tydeligvis ikke er afsluttet, hvad skulle de så havde gjort?
Jeg synes da det er vigtigt, at vi medlemmer, får en afklaring før vi skal vælge kandidater.

Jeg synes der i Å, desværre, tit er en holdning til at vi ikke må være kritiske overfor egne folk, og det er dræbende for udviklingen hvis man ikke må italesætte problemer.
Uanset hvad der er sket under sidste FV, så er der jo tydeligvis nogle uafklarede forhold, der efter min opfattelse SKAL afklares før vi skal stemme om ny PL.

Mvh
Michael

10 Synes om

Et tankevækkende skriv.

AlleOs er for dialogen. Det er synonymt med Alternativet for mig. Jeg tager den gerne- den gode, den svære, den kritiske og den udviklende.

Men noget tyder på, at der her er mangel på dialog, og at dette skriv er et forsøg på, at få den igang, når andre kanaler, ikke har båret frugt.

Jeg vil gerne kunne føre en dialog med alle, uanset position, og for mig er det bekymrende, når man undviger den svære samtale, for den har vi, og skal vi kunne have i Alternativet. Ellers stagnerer vi, og lukker for hinandens udviklingspotentiale og kreativitet.

Dette er et afgørende element ift hvem der i min optik skal lede Alternativet. At man evner dialogen både med dem man er uenige med og dem som man føler sig på bølgelængde med.

Kh Nanna

22 Synes om

Nanna
Tak!

Du sætte pennen lige præcis hvor den skal være.
Hvordan kan man blive en god politisk leder, hvis man ikke går ind i de kritiske og svære dialoger også når de handler om en selv.

Spændende om der kommer respons fra kandidaten selv.

13 Synes om

Indlægget er røget på dr.dk og Theresa har givet et svar til dr’s Journalist der.

Synes det er svært at forholde sig til som fuldstændig udeforestående, håber ikke der er potentiale for egentlig fjøjkrige, men der kan jo også komme positive diskussioner ud af det i stedet for.

5 Synes om

Kære Troels Frøkjær, byrådskandidat i Holstebro

Jeg forstår til fulde din opbakning til Theresa.

Mange af os her i Nordsjælland faldt også umiddelbart for hendes energi, gennemslagskraft og skarphed. Men opdagede senere og desværre for sent, at samarbejdsevne, gennemsigtighed, ærlighed og mod til at møde uoverensstemmelser, ikke er hendes stærke side.

Og det bliver jo også meget tydeligt her, hvor hun glimre med sit fraværd.

Under valgkampen har jeg overværet en del af hendes debatter med andre politikkere. Her går hun i kamp med dem og bruger mudderkast, præcis som kulturen er mange steder i de politiske debatter. En vigtig grund til at jeg er medlem af Å, er netop vores NY Politisk Kultur. Og derfor er det for mig ekstremt vigtigt, at vi har en politisk leder, der formår at leve Ny Politisk kultur, også i debatter og uoverensstemmelser med personer hvor de ikke umiddelbart er enige.

Så Troels Frøkjær og I andre, der måtte overveje at stemme på Theresa. Overvej en ekstra gang … Efter min mening må vi vælge en person, der kan vise vejen - især når det gælder dialogen.

Vi må vælge en PL, som formår, at få folk i tale og motiverer, her er det at kunne lytte og være nysgerrig vigtige kompetencer. Det er langt fra nok at være forsker - eller være “skarp”.

15 Synes om

Det er simpelthen så ærgerligt med denne debat. Uanset historik - og jeg kender ikke forløbet - er det medlemmerne der vælger vores nye politiske leder. Som tillidsvalgt i Alternativet bør man ikke forsøge at påvirke medlemmernes valg, men lade dem vælge den de mener er den bedste til jobbet.
Dobbelt ærgerligt er at historien nu mangfoldiggøres i dagspressen, det kan koste dyrt i medlemstal, Venstre bløder stemmer efter deres stridigheder. De har råd til at dykke et par mandater ved næste valg, det har vi ikke. Jeg går ind for gennemsigtighed men jeg går også ind for at man tænker sig om og ikke skader partiet og derved os alle på grund af personsager.
Når man har tillidshverv har man et ekstra ansvar og bør overveje konsekvenser, også når der er følelser på spil. Derfor har jeg valgt ikke at afsløre hvilken kandidat der får min stemme før den er afgivet fordi jeg som folkevalgt har et mandat og bliver lyttet til.
Ann
Medlem af kommunalbestyrelsen i Vordingborg

10 Synes om

Sofie Kempf og underskriverne af “smædebrevet!”

Efter at have læst Theresas svar til DR, bliver jeg SÅ meget mere sikker på, at hun er den, vi har brug for i vort parti. Jeg tager SÅ meget hatten af for Theresas måde at håndtere dette “forsmåede pladder” - pardon my French - fra hendes tidligere kreds på. STOP jer selv!!

DET er min mening om den sag. Og jeg kommer ikke til at kommentere det yderligere. Lad os nu snakke POLITIK, venner. (Vi har lige en klode vi skal ha redet.) HURRA for Theresa Scavenius. Håber hun får RIGTIG mange stemmer lørdag den 1. februar.

vh Troels Frøkjær, byrådskandidat, Holstebro

6 Synes om

Jeg tror du har ret Ann, alt det personfnidder koster i både stemmer og medlemmer. Det var ihvertfald en af grundene til at jeg meldte mig ud i sin tid. Jeg kunne ikke holde ud at høre på alt det pegen fingre af og talen dårligt om andre. Når man kigger ind bag facaden bliver man klar over at det ofte af ren misundelse. Og det er ikke svært at forestille sig at det i Nordsjælland har nøjagtig samme ramme. Især fordi Christian Poll fik kamp til stregen af en meget dygtig kvinde der endte med at få flere stemmer end ham. Teamet omkring ham har helt sikkert følt sig truet og ikke ønsket forandring. Men så længe kandidaterne stiller op og bliver valgt ind på personlige stemmer, så er det klart at der er intern konkurrence. Det skal Alternativet nok blive bedre til at håndtere. Alt foregår ikke i en rundkreds. Så selvfølgelig beholdt hun sine penge og førte sin valgkamp, det er da ikke så underligt. Hvis hun ikke havde gjort det var stemmerne jo gået til Christian, og var det målet? Hun havde et væld af frivillige der bakkede op om hende og hun havde en mega god valgkamp. Hun har heldigvis stadig en meget stor del der bakker hende op og jeg håber inderligt at hun vinder d 1 feb. så et nyt og mere fokuseret og skarpt Alternativ kan rejse sig. Og må der komme noget mere professionalisme ind i bestyrelserne. Giver dig helt ret, tillidsvalgte skal bør deltage i denne slags meningsdanneri og smædebreve.

4 Synes om

Kære gode mennesker fra Nordsjælland

Jeg kender flere af jer, og tag endelig det her med et kærligt smil. Men hvor synes jeg altså bare ikke, at det her er okay. Uanset hvor rigtigt eller forkert det er, det I skriver. Valget til politisk leder skulle gerne være fyldt med, hvad vi vil, hvor vi skal hen, og hvem der kan klar det bedst. Ikke hvem der kan klare det dårligst. Jeres personlige oplevelser med Theresa er jeres og kun jeres. Det er med til at danne jeres grundlag for jeres stemme d. 1. februar.

Som jeg læser jer, er der ikke brugt nogle regler eller vedtægter eller andet, men handler udelukkende om jeres opfattelse af Theresas personlighed, som I ikke bryder jer om. Fair nok. Men hvis det er det niveau, der skal føres valg på, så bliver det godt nok ubehageligt. Det bliver perfidt. Jeg kunne også godt byde ind i den afdeling vedr. en anden kandidat, men hvem vil det tjene?

Jeg tror på, at alle kandidaterne vil Alternativet det bedste, men at de selvfølgelig ikke har det lige godt med alle. De er mennesker, og sådan skal det være. Kæmp i stedet for den eller de kandidater, I tror på. Giv slip på den/de, I ikke ønsker i front.

Bedste hilsner
Bjarke

8 Synes om

Hej, igen

Jeg deler ikke opfattelsen af at det bekymringsbrev der er skrevet er i strid med Ås værdier, tværtimod finder jeg kritikken mod brevet som værende ude af trit med vores værdier.
Jeg synes da det er yderst vigtigt for medlemmerne at vide hvis der er kandidater der ikke “magter” samarbejdets svære kunst.
Det provokerer mig i høj grad at der ikke er empati for at de 14 underskrivere ikke har handlet af den overbevisning at det var bedst for Å at tingene kom frem.
Desuden finder jeg det også bekymrende at en kandidat til PL ikke ønsker at forklare sig i, hvad jeg synes er ret alvorlige kritikpunkter.

Jeg ved endnu ikke hvem jeg stemmer på, men jeg er 100% sikker på at det ikke bliver Theresa, ikke nødvendigvis pga brevet, men primært fordi hendes håndtering ikke lever op til hvad jeg forventer af en leder.

Den “lukkethed” der af flere anbefales kan jeg på ingen måde se er forligelig med Ås værdier, om netop åbenhed.

Jeg ser hellere at “lig i lasten” kommer frem nu, frem for efter vi har valgt ny PL.

Mvh
Michael

18 Synes om

Hej alle. Et spørgsmål til det overordnede plan.

Kan man adskille det personlige fra den politiske leder?

Jeg er uddannet pædagog, og mit redskab er mig selv, med al den faglighed jeg har med mig. For mig skelnes der mellem det private, det personlige og det professionelle. Det private hører sig ikke til at debattere mener jeg. Men de to andre forhold repræsenterer vel netop ens færdigheder, kompetencer og karaktertræk, som tilsammen afgør i hvilken grad og på hvilken måde, man kan udføre en opgave/arbejde og indgå i relationer?

Som politiker, er man det vel også med sig selv som redskab, for den viden, indsigt og erfaring man har?

Kh Nanna

19 Synes om

For mig skal Alternativet være et samarbejdende hold af engagerede mennesker. Samarbejdet er vigtigt, selv om ideer og meninger kan være forskellige. Hvis jeg - og andre - under en lang valgkamp har erfaret, at Theresa ikke evner eller vil samarbejdet, så er det en vigtig parameter, når man skal tage stilling til, hvilken politisk leder, der vil være bedst for Alternativet. Theresas samarbejde med den øvrige kandidatgruppe ved FV19, med kandidatudvalget og med storkredsbestyrelsen i Nordsjælland var ringe eller helt manglende.

Det brev, vi taler om fra de 14 er i mine øjne ikke et ubegrundet smædebrev, som søger at ramme Theresa som person, men udtryk for bekymring for hendes evne som politisk leder til at samarbejde med folketingsgruppen, HB, lokalafdelingerne - ja os alle sammen.

22 Synes om

Men Michael, synes du virkelig valgkampen skal baseres på “lig i lasten”? For så er jeg ret sikker på, at det bliver rigtig grimt.

Kh
Bjarke

Næ, de “lig” burde jo havde været behandlet for længst, men jeg vil mene det er uhensigtsmæssigt at vælge en PL hvis man på forhånd ved at vedkomne ikke er en holdspiller.
Jeg ved ikke om indholdet af brevet er retvisende, men jeg ved Theresa ikke har tænkt sig at reagere på det, og en leder der ikke vil forholde sig til kritik er ikke en værdig leder efter min mening.
Så uanset om der er lig i lasten eller ej, så har brevet, og den manglende reaktion haft en effekt.

Mvh
Michael

Ps.
“Vi” har i 6 år kvalt kritik med vores værdier, og jeg er træt af vi aldrig får lov at behandle kritik med den respekt det fortjener,
Kritik er ikke negativt, kritik er kærlighed og et ønske om forbedring, og hvis vi i Å ikke snart indser dette, så kvæles i i uforløste sager.

18 Synes om

Kære Theresa

Hvis du vil repræsentere mit Nordsjælland, eller Storkredsen i Nordsjælland, eller mit parti, så må du vise format til at præsentere os for en substans og evne til at samarbejde med ydmyghed og empati.
Ved ikke at svare på det brev bekræfter du blot , oplevelsen en gang til
Held og lykke med det.
Hilsen Nina

5 Synes om

Det handler i bund og grund ikke om følelser, men om at Theresa ikke går i dialog, viser empati og lytter, men alene dyrker en politisk kultur, som i den grad ligner den vi ellers har erklæret os modstandere af.
Og en kandidat til lederposten, kan, må, nej skal da kunne leve op til de dyder vi selv har gjort til vores manifest som parti ikke?

7 Synes om