Hvordan kan Alternativet slagkraftigt bidrage til at imødegå de kommende års udfordringer?
Et oplæg til ændring af Alternativets manifest og partiprogram
Af Armin Vauk og Niels Poul Dreyer
Formålet med dette oplæg er at starte en debat om hvorvidt Alternativets kurs i tilstrækkelig grad arbejder for en social -, økologisk – og økonomisk bæredygtig omstilling af vores samfund. Vi er mange, som mener, at det går alt for langsomt og famlende fremad, blandt andet pga. flere modstridende dagsordener.
Det virker, som om vores politiske arbejde ofte er båret af kortsigtede, og dogmatiske, holdninger – det står i vejen for udviklingen af langsigtede, bæredygtige løsninger.
At komme i den rigtige retning kræver:
Vi skal finde frem til en enighed om, at bevaringen af vores livsgrundlag – en levedygtig planet – er vores første prioritet.
Vi skal acceptere, at social bæredygtighed er nødvendig, for at vi kan gennemføre omstillingen – også den sociale bæredygtighed ii-landene.
Vi skal turde træffe pragmatiske beslutninger, som går imod nogle af vore egne ideer, drømme og dogmatiske bindinger.
Vi skal se i øjnene, at erhvervslivet tit og ofte ikke vil være med os på denne vej – forrentning er for det meste erhvervslivets første prioritet.
Vi skal finde mere opbakning til den bæredygtige omstilling blandt almindelige vælgere, så der kommer politisk pondus bag vore ord.
First things first
Mange af os er med i partiet pga. dens grønne dagsorden – det er især det, som forbinder os. Og det haster at gøre noget ved tingene – den videnskabelige forskning er stort set enig om, at vi allerede er ud i lånt tid. Vores planet lider under et alt for stort pres af alt for mange menneskers forbrug, og vi risikerer, at give vore børn en meget mørk fremtid. Derfor skal vi have rykket den bæredygtige omstilling op, så den får sin rette plads i både partiprogram og manifest.
Vi vil derfor foreslå, at det første afsnit af pkt. 1 i partiprogrammet,
”Danmark, det bedste land for verden”, bliver ændret på denne måde:
”Det 21. århundrede skal blive miljøets og fællesskabets århundrede. Kloden er belastet langt ud over sin bæreevne af al for omfattende menneskelige aktivitet – den økologiske kollaps er i fuld gang. Den truer ikke bare de fleste menneskers livskvalitet, men også naturens og vores overlevelse.
Det kalder på det enkelte menneskes skaberkraft, fællesskabets eftertænksomhed og og solidaritetsfølelse, samt en erkendelse af behovet for grundlæggende, pragmatiske forandringer.
Vi vil arbejde for…….”
I manifestet forslår vi afsnit tre ændret i denne retning:
”ALTERNATIVET ER KAMP for en grøn omstilling af vores samfund. Vores første prioritet er
omstillingen til en økologisk bæredygtig økonomi. Intet er mere vigtigt, end at sikre, at miljøet, naturen og klimaet ikke bliver ødelagt af økonomisk tænkning. Vi vil derfor arbejde på at udvikle en ny økonomisk model til fordel for mennesker og natur – en model, som ikke er styret af profithensyn og særinteresser i erhvervslivet. Her vil vi også arbejde for, at kapital og formue omfordeles til fordel for dem, der har tabt på den neoliberale globalisering og den generelle samfundsudvikling i de sidste 30 år.”
Dogmatisk indflydelse i vores politiske arbejde?
Nye afsnit gør dog ikke arbejdet for os - hvordan kan vi sikre, at vore intentioner bliver til sammenhængende politiske handlinger?
Vores parti bygger på gode værdier – de er vigtige, men giver kun en omtrentlig retning. Vi skal blive mere målbevidst og vi skal lære at værdierne skal prioriteres i forhold til et overordnet mål. Man kan ikke blæse og have mel i munden. Det er afgørende, at vi lærer, at se os selv i øjnene, så vi erkender, hvor ofte vore politiske handlinger hidtil har været præget af ideer og dogmer, som i sidste ende måske ikke fremmer en bæredygtig udvikling.
I det følgende gennemgår vi et par eksempler på dogmatisk indflydelse i vores politiske arbejde.
1. Skolepolitikken
Vi har lige vedtaget en skolepolitik, som tager udgangspunkt i et meget smukt menneskesyn. Dette menneskesyn svarer dog ikke til den virkelighed man alt overvejende møder på skolerne. Vi har kun få elever, som bare venter på at opfinde ting i innovationsværksteder, eller forældre og andre frivillige, som står i kø, for at bruge deres fritid på at arbejde med den åbne skole. Skolerne ville nemlig allerede nu stå åbne for dem alle, hvis de ellers var der.
Men vi har til gengæld en hel del børn, som kun fungerer på baggrund af lystprincippet, og som er meget mere optaget af Facebook, end af deres læring. Mange af dem er uendelig forvirrede over det overvældende input af informationer, reklamer, muligheder, (fiktive) valg osv. og ikke mindst fraværet af normer og struktur. Mange af dem er også påvirket af, at være vokset op i en materiel rig verden og har meget svært ved at forholde sig til tings værdi.
Den verden de vokser op i, er for mange af dem farlig - de bliver psykisk
syge, har spiseforstyrrelser og er selvskadende m.m… Mange skriger
på rammer, som vi kun sjældent kan give dem.
Mange forældre har det selv svært med at håndtere nutidens udfordringer.
De får ofte børn så sent, at al vidensoverføring mht. opdragelse er gået tabt - at sætte fornuftige grænser for sine børn, er blevet en kompliceret sag. Ressourceknapheden, som dikterede mangt og meget før i tiden, er der jo for de fleste ikke mere – nu skal der træffes reflekterede beslutninger, til tider på tværs af mainstreamen, hvis du vil give dine børn passende grænser. Mange forældre ville på den baggrund have stor gavn af hjælp og instruktion til løsning af deres opdragelsesopgave.
Det er også en forsømmelse at vi ikke giver klar nok prioritet til basal indlæring i matematik, dansk, biologi, geografi og historie i vores skolepolitik. Især de svage elever har brug for dette fokus, hvis de ikke skal komme ud som tabere efter endt uddannelse. På samme måde går den manglende styring af digitale redskaber mest ud over de ressourcesvage børn og de misser på den måde en masse læring. Den tunge ende vender nedad - hvilke tanker har vi omkring det?
Ingen af disse store udfordringer er blevet adresseret i vores politik – den bygger på dogmer, mere end på fakta. Når vi således ignorerer nogle af tidens største udfordringer i skolen, arbejder vi ikke seriøst for at opretholde social bæredygtighed – vi laver bare, i egne øjne, pæn politik. Man kunne spørge, om det er vigtigst at have en pæn politik, eller om vi med udgangspunkt i fakta gerne vil gøre en forskel for vore børn?
2. Religion
Et andet eksempel på, at vi handler ud fra ideer/ideologier ligger i hele holdningen til normer, mangfoldighed, minoriteter og de forskellige seksualiteter. Det ”normale” er hos os nærmest et
negativt besat ord – selv om en vis fælles normalitet er nødvendigt, for at holde samfundet kørende og mennesker sunde.
Ud fra vores handlemåde og mange tilkendegivelser, virker det som om vi vil arbejde for en ligestilling mellem de forskellige religioner, således at den kristne religion mister sin særstilling i Danmark - at staten bliver en ateistisk institution. Dette begrundes ud fra, menneskerettighederne og i, at religioner har afstedkommet meget dårligt gennem tiden.
Men folkekirken er en af vore store normbærere og er baggrunden for vores kulturkristne levemåde. Denne levemåde med tilhørende moral og normsæt, har, sammen med arbejderbevægelsen, ført til udviklingen af velfærdsstaten med alle dens goder. Man oparbejdede en stærk universel solidaritet, på baggrund af en meget homogen befolkning med fælles normer og værdier.
Folkekirken er stadig en vigtig normbærende aktør. Hvis den ikke fandtes, så ville der opstå et normtomrum, som ikke af sig selv ville blive fyldt op af noget, som er bedre, end de eksisterende normer.
Allerede uden at vi har ændret ved folkekirkens stilling, har vi igennem de sidste 20 - 30 år oplevet et omfattende normnedbrud. Med neoliberalismens fokus på individet, har det ført til at egoisme, selvcentreret tænkning, hedonisme og pengegriskhed har vundet frem, mens fællesskabet har tabt terræn.
Unge mennesker får ikke længere automatisk et brugbart “startsæt” af normer, på hvis baggrund de så kan finde deres vej. Mange får lov til at starte på det dybe vand og har det tilsvarende svært.
Også for mange voksne er det svært at magte tilværelsen, uden et
kompas. Friheden for normer vender også den tunge ende nedad.
På den måde vil vi argumentere for, at holdningen om, at religioner skal være ligeberettigede og spille en perifer rolle i samfundet, kan betyde, at normer som er potentiel samfundsbærende og vigtige for mange mennesker, bliver svækkede. Da det er svært ”bare lige at skabe” en ny stærk fortælling ud fra “fornuftsbetonede” overvejelser, risikerer vi at vores politik, ud fra en livskvalitetsmæssig overvejelse, bliver en fiasko for mange.
3. Tilflytning, Flygtninge og Asylpolitik
Det næste eksempel på dogmatisk handling er vores måde at håndtere flygtninge og indvandring på. Vores politiske top giver her udtryk for, at de ”bare bliver vore naboer" og at vi har plads og evne til at modtage rigtig mange. Dette bygger på en ide om, at mangfoldighed altid er godt og en opfattelse af, at menneskerettighederne altid er “rigtige” - uanset kontekst.
Empirien viser, at man de fleste steder med stor indvandring ikke “bare bliver naboer”. Det normale er, at man slår sig ned sammen med folk af samme ophav og finder ofte økonomiske nicher, hvor man kan klare sig godt. Kun indvandrere med en stærk vilje til at falde ind - eller dem, som i forvejen er tæt på mainstreamkulturen - bliver integreret.
Parallelsamfund er ikke nødvendigvis problematiske. I lande uden velfærdsstatslige indretninger betyder de ikke så meget rent økonomisk. Der er dog evidens fra USA, Australien og andre multikulturelle samfund at uligheden øges, samt at sandsynligheden for neoliberale reformer stiger, når andelen af tilflyttere når en vis størrelse i forhold til den oprindelige homogene befolkning.
Befolkningsgrupperne forbliver fremmede overfor hinanden og tænker mere på deres egen etniske gruppe, i stedet for fællesskabet. På den måde vil en åben tilflytterpolitik ændre samfundet i neoliberal retning.
I et land som vores, med et veludbygget socialt system og en fhv. homogen befolkning, kan store indvandringsbølger blive svære at håndtere både økonomisk og socialt. De nytilkomne kender ikke til den universelle solidaritet, som velfærdsstaten bygger på, og har heller ikke den historiske tilknytning til idealerne bag den, hvilket måske er en af grundene til, at indvandrere langt oftere, end etniske danskere modtager offentlig forsørgelse.
Dannelsen af parallelsamfund ændrer også vores samfund ud i de helt hverdagsagtige små hjørner. En midsommerfest, en jul, at det er ok at se hinanden nøgen i svømmehallen, at kønnene omgås hinanden på en bestemt måde, ændres fra at være normale - noget man kunne gå ud fra at have til fælles - til noget som kun gælder i visse sfærer og ikke i andre.
Når vi så i ligeberettigelsens navn fx skal støtte minoriteters religiøse skoler og aktiviteter, så arbejder vi aktivt for at styrke en modkultur til den eksisterende kultur. Dette kan meget vel være en kultur, som ikke dyrker tolerance på samme måde, som vi gør.
Er alt lige godt? - og mener vi, at vores måde at leve på er værd at bevare?
4. Alternativet og befolkningens bekymringer – lytter vi, som vores
debatdogmer kræver af os?
Endelig, så er også mainstream-modstanden mod mere indvandring et problem - når den vedholdende bliver ignoreret af den mere progressive del af den politiske klasse – os blandt andet.
For mange bunder modstanden mod mere indvandring i nogle for disse mennesker absolut rationelle overvejelser. Det kunne være, at perspektiverne for et multietnisk samfund virker skræmmende på dem. Det kunne også være, at de frygter stigende konkurrence om lavtlønnede arbejdspladser hhv. stigende lønpres pga. en, i deres branche, voksende arbejdsstyrke. Allerede i dag er der jobs, som man kunne brødføde en dansk standard familie med, som nu kun kan tjene til opretholdelse af en meget beskeden levestandard.
Når mennesker ser deres holdninger og angst ignoreret over længere tid, så vil de reagere ved at stemme på partier, som hører på dem - oftest mere højreorienterede partier. De mest ubetænksomme vil måske direkte blive radikaliseret i ekstreme grupperinger. Vores dogmatisk begrundede afvisning af denne store gruppes holdninger og angst, fører således til radikalisering, som vi ser det mere og mere i fx Tyskland og Frankrig.
Her er det måske vigtigt at understrege at al ændring af menneskers måde at tænke på, starter med at man anerkender deres oplevelse - det gør vi ikke og derfor kan vi ikke nå dem.
Når vi ignorerer og ”forkertstempler” modstanden, handler vi stik imod vore egne idealer om empati. Det ser nemlig ud til, at empati kun er anbragt i forhold til flygtninge, og ikke i forhold til vores egen befolkning. Når Uffe fx ikke kan give Clement et klart svar om, hvor mange asylansøgere Danmark kan klare at tage imod på et år, er det udtryk for at han ser hensynet til overholdelsen af de internationale menneskeretskonventioner, som første prioritet, som alt andet skal underordnes. Det er ikke udtryk for ydmyghed.
Ved at lytte til, og anerkende flertallets bekymringer, gå ind på deres præmisser og finde veje mellem sort og hvid, som vores debatdogmer byder os – ville vi kunne finde støtte hos grupper, hvor vi ellers ikke kunne forvente det – fx hos ”grønne” socialdemokrater.
Hvis vi ikke er parate til at lytte til befolkningen, får vi slet ikke gennemført en mere humanitær tilgang til tilflytterne og samtidigt risikerer vi, at den grønne dagsorden bliver sat til side.
Vi kunne finde andre måder at hjælpe flygtninge på fx i nærområderne, hhv. finde andre måder at håndtere integrationen på, som er mere langtidsholdbare, end den vi ser nu. Måder, der inkluderer, og ikke forkaster, befolkningsflertallets ønsker.
Vi står altså med en dogmatisk funderet politik, som kan føre til radikalisering, grundlæggende ændringer af vores samfund på længere sigt og desuden skræmmer potentielle vælgere væk – uden at hjælpe afgørende på selve problemet.
Vil vi betale den pris – ude og hjemme – bare for at handle ”rigtigt”
nu og her?
5. Vækstdilemmaet for Alternativet og vores liberale binding
Der er flere tegn på, at Alternativet ikke grundlæggende har gjort op med væksttanken, og at vi derfor også i høj grad er stadig er bundet til grundlæggende liberale tanker.
Vi er bange for at styre økonomien, selv om fakta viser, at det ikke er
nok med aftaler, incitamenter og skattepolitik. Hurtige ændringer kommer mest effektiv gennem styring og lovgivning. Det ses tydelig på CO2 kvotesystemets fiasko og succesen for 70ernes skarp formulerede miljølovgivning.
Et tydelig tegn på vores liberale binding er, at vi ikke klart nok sætter fokus på at begrænse erhvervslivets forbrugsfremmende aktiviteter.
Her tænker vi bl.a. på hele reklamebranchen, som jo udnytter vore mest sårbare sider, så vi forbruger mere, end vi egentlig har brug for. Der er endda fødevareproducenter, som bruger tilsætningsstoffer, for at sætte mætningsfornemmelser ud af kraft ved bl.a. konsum af sodavand.
Tænk bare på alle de miljømæssige - og menneskelige problemer, som fx fedme, diabetes, psykiske problemer hos mange, som overforbruget er skyld i. Med i regnskabet skal også reklamernes sexistiske kønsfremstillinger, usunde kropsidealer og bedrageriske forsøg på at sælge produkter ved at insinuere, at man får det godt, måske en populær identitet m.m.m.
Det er både samfundsøkonomisk og miljømæssig en katastrofe og fører samlet set til lavere livskvalitet. Forstil dig, hvis alle reklamemennesker (og reklamepengene) i stedet løste velfærdsopgaver i samfundet. Vi kunne få udrettet så meget – og det
er jo alligevel borgerne, som via varepriserne betaler for reklamefolk og reklamer.
Til sidst kan det nævnes, at vi selv bruger et vækstargument, når vi omtaler fordele ved at modtage flere tilflyttere fra udlandet. Så beskrives tilstrømningen af flygtninge fx som noget positivt i vores flygtningepolitik, da den modvirker etniske danskers lavere
fødselstal og på den måde forhindrer fremtidig mangel på arbejdskraft.
Dette argument holder kun i en vækstbaseret tankegang. Hvis man er fri for væksttanken, så ville man fx kunne spørge, om det var godt, at vi blev færre mennesker i Danmark? Vi er et fhv. tæt befolket land med meget lidt plads til vild natur. Måske det var på tide at gøre
noget ved det, i stedet for at prøve på at reparere et grundlæggende problematisk system med et ligeså problematisk værktøj? Vi kunne måske også tænke tanken om, hvorfor vi mon ikke vil have så mange børn – når vi nu lever i et af verdens bedste lande?
Konklusion: Vi skal lave pragmatisk politik, som bygger på fakta – ikke drømme
Vi er et grønt parti og vil gerne sørge for, at der en god verden at leve på for vore efterkommere. Denne sag samler os i Alternativet, fordi vi alle oprigtigt er meget optaget af den grønne omstilling.
Dette stiller nogle helt konkrete krav til, hvordan vi i mange sammenhænge skal agere. Vi kan ikke både redde planeten og blive ved med at forbruge og leve, som vi plejer. Hvis menneskeheden vil gøre sig forhåbninger om at forhindre et omfattende økologisk kollaps, skal ændringer komme hurtige og være omfattende.
Men, hvad gør det så svært at handle målrettet i denne sammenhæng? Det skyldes nok til dels, at ideer og dogmer bliver vores ”jeg” - vi bygger vores identitet op omkring dem. Det kan være svært at ændre ting, som er forankrede så dybt - svært at gennemskue, om disse ideer kun tjener ens personlige, identitetsmæssige behov, eller om de faktisk tjener et overordnet fælles mål.
Vi skal lære at handle empatisk og hensynsfuld, men samtidig pragmatisk og udogmatisk
med et langsigtet mål for øje – at redde den her planet for dens egen og vore børns skyld.
Der er ikke plads til at spilde tid længere – vi skal alle give afkald på nogle ”darlings” for at komme videre.
Vi skal tage højde for, at vi skal have en større andel af befolkningen med i omstillingsprocessen. Det betyder, at vi skal acceptere, og gå ind på, forskelligheder og lytte til bekymringer.
Vi skal bl.a. acceptere og håndtere, at vi intellektuelt er meget forskellig rustet til at klare omstillingen. Vi skal også tænke fordeling ind, så vi ikke kobler nogle grupper af, til fordel for at andre kobles på.
Alt dette er nødvendigt, for at finde fælles løsninger på de presserende problemer – så det er bare at komme i gang.
Første skridt: Provoker dig selv og hinanden:
Hænger dine ideer sammen med klodens overlevelse?
Bygger dine ideer på drømme og idealer, som ikke svarer til fakta?
Lytter du, eller forkaster du andre holdninger, hvis ikke de svarer til dine?
Hvordan er resultatet af vores politikker om 30 år?
Kilder:
-
http://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/klima-rapport-2015-var-et-aar-med-ekstreme-rekorder
-
The Great Barrier Reef: a catastrophe laid bare | Great Barrier Reef | The Guardian
-
http://www.vidensraad.dk/sites/default/files/fakta_om_boern_og_unges_mentale_helbred_0.pdf
-
Indvandringen gør det danske samfund fattigere | Kristeligt Dagblad
-
Ukontrolleret indvandring fører til øget ulighed | Kristeligt Dagblad