Hvad F... skete der?

Arne, Helt OK og tak for støvsugningsformålet!

Søren, Jeg kan godt se, at der ligger noget dokumentation i Kronikken ( som Arne har linket) - vil også gerne læse anden del…

Hej, Hvad med at Alternativet skifter navn til det Nye Alternativ ?
Er der nogen der er forkert og uretfærdig blevet x-kluderet , bed ham kom tilbage, og optag ham.

2 Synes om

Det er en god artikel…, Rolf var meget aktiv… og vist i samme idealistiske boldgade som Troels Christian Jakobsen, husk at læse anden del: Alternativets gyldne mulighed.

Een af de ting som Rolf påpeger er til vores held; Josephine er Økonom og deraf forventer vi, selvfølgelig, fremover en gennemsigtig parti-økonomi (gerne krystalklar, let forståelig og gennemskuelig… og gennemtjekket af økonomikyndige medlemmer).
dette fordrer nok også at man, måske, burde have et lukket område af Dialog - Kun til medlemmer.

God læse- og arbejdslyst
Robby

3 Synes om

Tak for anden del Robby. Interessant læsning… Og angående “hovedrengøring” (som nævnes af Rolf i artiklen) i forhold til egne skyggesider, kan jeg varmt anbefale daglig meditation i fri form. Gerne tidlig morgen, som overgang fra de natlige drømme til dagens bevidstheds-lys. Frontal-lapperne i hjernen stimuleres. Meditationen foregår i et helende og venligt “rum”, der gør det nemmere at se egne skyggesider, hvilket jo er en forudsætning for at ændre adfærd…
Endelig ønsker jeg også at pointere: Lad os udvælge (vores) konflikter med omhu. Og meditation er en bedre løsning end sværdet, hvis du spørger mig…

Kærlig hilsen
Gunhild :smiling_face_with_three_hearts: :heart_eyes:

2 Synes om

Hej Uffe.
Godt spoergsmaal. For mig at se er der tale om interessekonflikter holdt i live af Uffe Elbaek og hans inderkreds i stedet for demokratisk kultur og organisering af alternativet. Josephine har vaeret temperamentsfuld, ja. Der har uffe elbaek ogsaa. Det har jeg faet at vide af en der har oplevet det paa egen haand: hvor uffe tar fat i kraven paa vedkommende og loefter denne op og raaber ham ind i hovedet. Saa rent faktisk doer debatten lige der. Og faktisk mister uffe retten til at gaa fra Alternativet; ham burse smides ud (min egen mening).
Timingen, hvormed oplysningerne om JF kommer ud tyder rigtig meget paa at vaere et forsoeg paa at skamme JF ud. Meget udemokratisk og uprofessionelt.
For det andet: hele fadaesen i 2018, med chikaneepisoden, nepotisme og manglende gennemsigtighed peger paa ufint spil i Uffes davaerende inderkreds. Den der genansatte kraenkeren bkev ikke skammet ud. Det hele gik forunderligt stille med doerene ift nu. Sjovt nok var de alle i Uffes inderkreds og arbejdede for hans politik.
For det tredje: hvis du lytter til den dokumentarpodcast der er lavet om uffe og alternativet (hvis den findes endnu) er det tydeligt, at uffe ikke vil dele magten med Josephine, som allerede dengang var ved at blive mere populaer end uffe. Det resulterede i ekstra fokus paa uffe og ingen intern eller demokratisk stoette fra Uffe til Josephine. Igen, meget udemokratisk, ukammeratligt og professionelt.

Saa rigtig meget tyder paa at Uffe ikke har villet lede en demokratisk bevaegelse eller organisation. Han ville, tyder det paa, lede en politisk klub med ham ved roret som eksempel og ikon.

Jeg synes Uffe Elbaeks opfoersel er fej og han har mistet min respekt. Jo jeg er taknemmelig for at han startede Alternativet, det gjorde han godt, men hvis han mener at alternativet handler om ham og ikke politikken og maerkesagerne, saa har han ikke fortjent at vaere leder eller ha nogen som helst indflydelse i projektet (den beskrivelse tyder ogsaa paa at Alternativet ikke skal faerdiggoeres men er en konstamt forandrende platform styret af…Uffe). Elbaek har vist sig dobbeltmoralsk og selvisk uden skrupler for at udoeve sin interesser, paa trods af den energi mange, inkl. jeg selv, har lagt i Alternativet. Saa jeg er skuffet over Elbaek, men glad for det skifte der er kommet og jeg ser frem til se Alternativet blive det det er, i kraft af sine medlemmer.

Det sidste der plager mig er hvorfor uffes opfoersel som politisk leder ikke er blevet paatalt. Jeg troede ikke den slags hoerte hjemme i Alternativet, for her det medlemmerne der har medbestemmelse. Saa jeg haaber at dem der blindt har fuldt en leder fordi de selv har manglet modet til et tage ansvar forlader alternativet med Uffe og co.

6 Synes om
1 Synes om

Jeg har nu hørt og læst rigeligt Uffe Elbæk. For ham var Alternativet endnu et egotrip, hvor han kunne få sig en hale af disciple, for alle os andre var det en tiltrængt ny måde at tænke politik på. Lad baglandet, Josphine og Torsten få chancen nu. Nu kan vi måske endelig realisere, at flere ved mere.

Nyt navn, hmm, “De Grønne” er jo desværre taget. Associationer med AFD i Tyskland er ikke godt. Jeg har ikke nogle gode ideer her.

“Alle os” er måske ikke så tosset, men også liidt for flippet.

5 Synes om

Det nye Alternativ -

1 Synes om

johannesnavntoftJohannes Navntoft PedersenMedlem

12h

Hej Johannes Navntoft,
Du skriver sådan her:

“Der har uffe elbaek ogsaa. Det har jeg faet at vide af en der har oplevet det paa egen haand: hvor uffe tar fat i kraven paa vedkommende og loefter denne op og raaber ham ind i hovedet”

Det er ny information for mig. Hvorfor er personen, der har oplevet dette, med at blive løftet af Uffe Elbæk og er blevet råbt ind i hovedet, ikke gået videre med det?

Bedste hilsner,

Line

1 Synes om

Det ved jeg ikke. vedkommende har sikkert ikke haft interesse i at være del i en konflikt.

4 Synes om

Jeg synes ikke der er nogen, som giver et fyldestgørende svar på spørgsmålet. Her kommer min udlægning, set fra sidelinien (”just for the record”):

Josephine Fock, som havde været med til at grundlægge Alternativet, fik efterhånden et meget dårligt forhold til Uffe Elbæk og flere andre topfolk i partiet. I 2018 forlod hun partiet i vrede, og blev direktør for integration i Dansk Flygtningehjælp. Begrundelsen for at forlade partiet var at hun var utilfreds med at en medarbejder, som var blevet fyret på grund af seksuelle krænkelser, blev ansat igen efter et stykke tid. Det virkede som en meget tynd begrundelse, men offentligheden fik ikke andet at vide.

I december 2019 trådte Uffe tilbage som politisk leder. Hun ville overlade posten til yngre kræfter, hvilket han havde ”truet” med i lang tid. Han ville ikke selv udpege en efterfølger, men inviterede alle, som ønskede det, til at stille op til valget. Det syntes han var det mest demokratiske at gøre. Han foreslog endda en ændring af vedtægterne, som tillod medlemmer udenfor folketingsgruppen at stille op. Til hans overraskelse og chok vendte Josephine tilbage, og stillede op til valget. Men nu fangede bordet, og Uffe sagde ikke noget.

Tilfældigvis blev det lige netop Josephine, ud af fem kandidater, som blev valgt til politisk leder. Resultatet var at folketingsgruppen havde svært ved at samarbejde med hende. De måtte holde masken, men gav et undvigende svar på om de bakkede op om den politiske leder. De ville ikke sige at de bakkede 100 % op om hende. Men en enig hovedbestyrelse bekendtgjorde at den havde fuld tillid til
Josephine.

Et par uger senere bragte Information en artikel, hvor 23 anonyme medlemmer af partiet fortalte at Josephine havde et hidsigt temperament, og havde en tendens til at råbe folk op i deres åbne ansigt. I flere tilfælde havde hun endda rusket i armen på en medarbejder. De talte om episoder, som var sket for flere år siden, men mente at hun ikke havde forbedret sig, og derfor ikke var egnet som leder af partiet.

Artiklen fik hovedbestyrelsen til igen at holde et møde om sagen. Den inviterede Uffe til at komme og fortælle hvad han vidste. Efter mødet bekendtgjorde hovedbestyrelsen at den stadig havde fuld tillid til Josephine, men denne gang var der kun 10 medlemmer, som havde stemt for, mens 7 medlemmer havde stemt imod (og de trådte senere ud af hovedbestyrelsen).

Dagen efter sendte bestyrelsen for Københavns storkreds en mail til folketingsmedlemmerne, med krav om at de bakkede 100 % op om Josephine. Men det ville de ikke gøre, og dagen efter meldte 4 ud af de 5 folketingsmedlemmer sig ud af partiet. I de følgende dage og uger meldte en række andre fremtrædende medlemmer sig også ud af partiet.

Man sidder tilbage med et indtryk af at offentligheden ikke har fået hele sandheden at vide. Uffe har selv sagt at der ligger mere i konflikten, end bare det med at Josephine har et hidsigt temperament, men han vil ikke fortælle hvad det er. Derfor er det svært at vurdere hvem der sidder tilbage med skylden for det store brud i partiet. Er Josephine virkelig så slem at det er fuldt ud berettiget når en række fremtrædende medlemmer nægter at samarbejde med hende? Eller er der tale om en almindelig magtkamp, hvor taberne trækker sig? Vi ved det ikke.

1 Synes om

Kære Carl -

Jeg ved det altså godt…
Det her drejer sig om Tilgivelse, Vilje og Kærlighed!

Og det drejer sig om politisk forandring! - Politik i afgørende kvalitet - udover politiske forpersoner, det er derfor Alternativet er kommet. Og Josephine kan sagtens gøre dette - set fra sidelinjen! As we speeke…

1 Synes om

:pray: :star_struck:Ja da kære Hanne! Ja tak til et selvstændigt og frit Grønland! :heart_eyes:

Så kom der et mere fyldestgørende svar på spørgsmålet om hvad der egentlig skete: Uffe Elbæk: Slutreplik - mit farvel til Alternativet

Det er trist at læse om de intriger der har været, men det store spørgsmål må være hvordan vi indretter os til bedre at undgå dem i fremtiden :slight_smile:

2 Synes om

Hej du kære unge Kasper :slightly_smiling_face: - jeg håber, at du ser, at det blot er den ene side af det såkaldte Fyldestgørende… Kom nu videre med den Alternative Politik…

Kærlig hilsen Gunhild :sparkler:

Hej Gunhild, jeg er helt med på at det kun er Uffes oplevelse, der er beskrevet her. Jeg tror dog på at der er sandhed i det gamle ordsprog om at “Dem der ikke kender historien, er dømt til at gentage den”, og det derfor er vigtigt at vi får samlet op på den nedsmeltning vi havde. Måske er der noget vi kan gøre organisatorisk for at forebygge den slags arbejdsmiljø vi så på Christiansborg efter 2015?

1 Synes om

Hej Kasper

Det er heldigvis noget der allerede er sket, og sekretariatet minder nu mere om en almindelig arbejdsplads. Det var jo netop denne rydden op i Uffe og hans venners kaotiske arbejdsmetoder, der skabte konflikten til at starte med. Deres kreativitet var der brug for i opstartsfasen, men de indså aldrig at de ikke var så effektive i driften. De trådte for mange andre over tæerne, og tromlede deres ideer igennem, brød arbejdsgange, ignorede bagland, og meget mere. Med lidt mere selverkendelse var de selv (inklusive Uffe) kommet videre til et nyt opstartsprojekt omkring 2016.

3 Synes om

Jeg tror det eneste rigtige svar er, at vi organiserer os så meget som muligt uden roller, der indbyder til intriger og magtkampe. Fx ved afskaffelse af rolle som politisk leder.

4 Synes om

Det er jeg meget enig i. Det bedste ville være at Josephine frivilligt trak sig, som konsekvens af hun har været en central figur i den personfejde der har gået for sig på Christiansborg. Af misforstået hensyn er disse konflikter blevet dysset ned og holdt hemmelig for medlemmerne, men Josephine vidste jo at hun var part i den, og hun vidste at hun ikke var den person der kunne gyde olie på vandene, og hun vidste at forholdet til flere i folketingsgruppen var særdeles anstrengt. Ikke desto mindre stillede hun op, og det er virkelig usympatisk. Nærmest at lægge gift for partiet. Jeg stemte på hende i sidste rundte og føler mig virkelig, virkelig snydt. Øv!

1 Synes om