Hvad F... skete der?

Er der nogen herinde, der kan løfte en flig af sløret for, hvad der egentlig er foregået? Hvorfor bliver Josephine Fock så stor en sten i skoen EFTER valget? Jeg var ellers lige så stolt af den demokratiske proces. Alle taler i gåder i pressen. Jeg fatter ingenting, men har snart svært ved at bevare optimismen.

10 Synes om

Jeg ved ikke hvad der skete, men det er tilsyneladende noget med gamle konflikter, nid og nag

Set fra min stol har de fire FM forsøgt at kuppe Å ved at blive løsgængere

Men fortvivl ikke! Alternativet findes stadig og mange medlemmer er indstillede på at bakke op om hinanden og Josephine og knokle for at få fat i begejstringen igen.

Prøv at undersøge om der er møde i din lokal- eller kredsforening om det.

Der er stadig byrådsmedlemmer, regionsmedlemmer, kredse og lokalforeninger, en politisk leder, en hovedbestyrelse, et dialogråd, politisk Forum, sekretariat, en plads i Folketinget og mange mange medlemmer - og ikke mindst et stort katalog af politik

9 Synes om

Min oplevelse er at Uffe og Rasmus har trampet så meget på Alternativet, at det måske ikke kan genrejse sig. De har jo forsøgt at begå karaktermord, på den demokratiske valgte leder. Da der ingen forståelse/støtte var til denne tilgang, så skred de. Jeg synes de har opført sig så ringe overfor alle de mennesker der også har lagt en masse energi i Alternativet.

Jeg er helt med på at min udlægning er baseret på gætværk, men de kunne have gjort mine gætværk til skamme, ved at omfavne Josephine. Det ville de ikke. de ville hellere melde sig ud af partiet, hvilket fortæller mig at de stod bag karaktermordet på Josephine. Jeg har svært ved at se det på anden måde.

Hvis man så deadline igår kan man se Rasmus forsøge at forklare at han var et offer for rygter. Det var derfor han blev nød til at forlade partiet. Han har på intet tidspunkt forsøgt at gå i rette med de rygter eller mane dem i jorden ved at omfavne Josephine. Faktisk var han personligt tavs i hele forløbet.

Jeg synes egentlig at de har opført sig i modstrid til de værdier de selv har været med til at formulere. For os der er tilbage i Alternativet, er der kun side, medlemsdemokratiets side. Den valgte Uffe og Rasmus ikke at være med på.

10 Synes om

Det er jo klassisk, at hovedbestyrelsen er mere vidtløftig end de parlamentarikere, der sidder med ansvaret. Men jeg tænker på selve sagen, som den fremstilles: Har Josephine en utilregnelig side, har hun rusket i nogen? (Det virker ikke sådan) Eller er det rygter fra de andre (fornærmede) partistiftere, er det dem, der er utilregnelige rygtesmede?

Sandheden kan selvfølgelig afhænge af synsvinklen, men alligevel. Nogen må have set/hørt noget. Det må frem i lyset. Ellers ser det sgu svært ud.

3 Synes om

Man må formode, at hændelserne er kommet frem for Hovedbestyrelsen inden de udtrykte støtte. Støtten var med et snævert flertal, og allerede det er egentlig nok for mig til at forstå, at det ikke bare er rygter.

Flere af hovedbestyrelsesmedlemmerne har foreståligt nok meldt sig ud efterfølgende.

I det hele taget er det utilstedeligt ikke at tro på dem, der er kommet med oplysningerne om grænseoverskridende adfærd. Jeg kender flere af dem personligt og skammer mig over, at de på mange måder er blevet udskammet.

3 Synes om

Hvorfor kom det ikke frem før valget? Eller endnu før, før opstilling til formandsvalget?

7 Synes om

Der var også et mindre antal personer, der skrev om det offentligt på Facebook før valget. Men ikke nok og det skyldes, at det er virkelig svært (af gode grunde) at fortælle offentligt om en anden persons personlige “mangler”.

3 Synes om

Hvem er det? Hvor?

Det er svært at forstå for flertallet af os. Vi var ikke en del af de første år på Christiansborg, hvor bølgerne gik højt. Jeg tænker at det er nødvendigt at vi får sat tingene på plads kollektivt i Å. Den kollektive fortælling om hvem vi er, og hvad vores historie er. Det kræver noget tid at få det på plads. Jeg er sikker på at kernen i Å er der stadig. Det jeg troede på i november 2013, da jeg meldte mig ind. Det er der stadig. Det tror jeg på, så i dag starter en ny dag for Alternativet for mig. Jeg er optimistisk. Forhåbentlig er de, der ikke kunne enes med Josephine (for det er tydeligvis personrelationer, der er tale om - det så man i Aftenshowet i går hvor Uffe var gæst), og som ikke vil lade det der skete være fortid, forhåbentlig er de ikke længere medlemmer af Å. Nu starter en healingsproces. Og så skal vi i arbejdstøjet. Der er mange arrangementer rundt omkring i landet, som jeg også vi opfordre dig til at deltage i. Så kommer vi igennem sammen. En del af healingsprocessen er at forsøge at forstå det som er sket, hvad var det der skete? Det har Carolina i dag et indlæg om, som måske kan skabe klarhed:

God dag til dig! Dejligt du skrev herinde :green_heart:

6 Synes om

Rolig nu … i går stod de også stadig på hjemmesiden, det er ikke altid man lige får opdateret de ting så hurtigt.

Jeg var også ansat hos min tidligere arbejdsgiver på LInkedIn et par måneder efter jeg havde sagt op.

4 Synes om

Ja, men det er vel at sammenligne med LinkedIn … synes ikke det er urimeligt at give folk 14 dage minimum til at få skfitet noget info på en profil.

I øvrigt vældig fin artikel på Altinget af Caroline, mange tak for linket til den, aner stadig ikke hvad der er foregået, men er måske forvirret på et lidt højere plan

2 Synes om

ja det går du meget ind for, det er også tydeligt herinde :slight_smile:
Jeg er holder meget af at have alle mine data liggende og aldrig fjerne dem, men jeg er vist også det man kalder en “data scientist” … dem man gerne vil undgår kigger en over skulderen, jeg kigger så ikke på mennesker men mestendels undergrunden, men det smitter nu af på hvordan jeg håndtere resten af verdenen.

2 Synes om

Det er uklart (for mig) hvad det snævre flertal bunder i - hvad mindretallets indstilling har været. Om der har været forskellig opfattelse af de faktiske hændelsesforløb, om fortolkningen af hændelsesforløbene, hvorvidt de hændelsesforløb man er diskvalificerende - eller simpelt hen om man personligt har tillid til Josephines evner til at lede og samle partiet - herunder om man har vist at dele af Folketingsgruppen ville melde sig ud hvis hun blev.

Jeg undrer mig derudover over, at stemmetallene er blevet offentliggjort. Ikke fordi jeg mener der er noget principielt forgjort i at oplyse dem - særligt til medlemmerne - men det er bestemt ikke i overenstemmelse med normal praksis fra hovedbestyrelsens side. Jeg tvivler på at beslutningen om at offentliggøre stemmetallene - uden at der samtidig offentliggøres et referat - er truffet af hovedbestyrelsen. Ifølge DR er stemmetallene oplyst af “Alternativets presseafdeling”. Det ser for mig ud som om tallene er blevet frigivet med et politisk sigte.

Jeg synes - som i #metoo - at der skal lyttes til de udsagn (“påstande”, “oplysninger”) som folk kommer med. At “tro på” alle parter, når der kommer modstridende udsagn, er ikke en farbar vej.

3 Synes om

Kære Thomas, jeg kender dig som et forstandigt menneske, så jeg beder dig derfor overveje: Sagerne med de seksuelle krænkelser kom frem, trods modstand på den grønne gang. Hvorfor skete det så ikke i det her tilfælde, hvis Focks opførsel har været så grænseoverskridende? Det ansvar hviler jo i høj grad på Uffes skuldre ikke sandt? Når vi lige pludselig, så massivt og så enslydende, ser en gruppe mennesker umiddelbart efter valget stå frem med deres påstande, virker det så ikke på dig, som det er en veltilrettelagt mediekampagne mhp at vælte Fock, mere end at blive hørt som offer? En del af samme gruppe var allerede i gang dagen efter valget af Fock med. i muntre toner, at planlægge deres aktion. Det fremgik fx af tråden ifbm Stockmarrs opslag hvor hun bekendte sin udtræden af HB. Jeg respekterer, hvis du synes at Uffe er partiets eneste håb og du derfor må gå med ham. Men det er jo ikke ensbetydende med, at måden det sker på er OK? Eller hvad? kh Kim

1 Synes om

Er @huulbaek også på vej ud? (håber jeg sku ikke … du er i mine øjne vigtigere end Uffe E, det er ikke nemt at opdrive folk der laver så godt et stykke IT arbejde og slet ikke til den løn)

Kan vi ikke nok få folk til at fortælle lidt om hvad deres overvejelser går på hvis de er på vej den vej (altså udmelding og lign) … kva hvad jeg har skrevet inden jeg var klar over hvor Uffe E helt var på vej hen

Jeg aner ingenting hvad der foregår heromkring virker det til :slight_smile:

1 Synes om

Jeg ser også en fremtid for Å. som Line skriver:

Vores “baglandsdemokrati / -ske politikudviklingsfora” tror jeg ligger lysår over andre partiers.
Lad os vise os medlemsdemokratiske i vores politikudvikling / politiktilbagemelding (på fremsatte forslag på tinge) fremover.

vi ses derude

5 Synes om

Nej, jeg er ikke på noget hold på den måde. Det er mest af alt udviklingen af de demokratiske processer (specielt det digitale, selvklart), der interesserer mig og fra hvor jeg sidder, er der ikke den store forskel på, hvem der sidder i toppen.

Så for at fremme “min” agenda er det afgørende, at der ikke er nogen top.

Jeg tror ikke på nogen mediekampagne, men det er klart en fejl, at sagerne ikke kom frem inden. Der var få modige sjæle, der stod frem, men ikke nok – jeg tror alene det handler om modet til at stå frem, fordi følgerne er massive.

3 Synes om

Tak :slight_smile: Jeg giver det lidt tid, men hvis det ikke lykkes at ændre strukturen markant, så giver det ikke mening for mig at være med.

2 Synes om

vi mangler stillere til det her forslag og en alvorlig diskussion af de her ting omkring strukturer

Kære Arne!

Jeg har det “lidt” stramt med: “Så folkens…” Jeg er simpelthen stået af teksten - især, når jeg holder det sammen med indholdet - kontekst mellem form og indhold passer ikke sammen for mig…