Gode Penge

Har læst forslaget fra Gode Penge om en pengereform: http://www.godepenge.dk/pengereform/
Det forekommer mig overbevisende.
Har alternativet en holdning hertil?

4 Synes om

“Bankerne siger, at pengene er der. Alle tror på det - og så fungerer det” :sunglasses:
Hvad siger Alternativet?

Der er mange holdninger - her er fx Josephine Fock (MF):

Og her en video mere:

Og så er der punkt 5.4 i det politiske program.

Hej Thomas.

Tak for et fint overblik (som jeg nok selv - i hvert fald delvis - burde have skaffet mig).

Når et endeligt reformforslag er udarbejdet i Alternativet, så kommer der utvivlsomt et stort problem med at gøre det hele forståeligt for os almindelige vælgere (“Penge skabt ud af ingenting!”).

Er der mon en tidshorisont?

Hej Arne

Her er en kronik jeg skrev om emnet, det var mig der oprindeligt stillede forslaget om en pengereform. Sådan får vi kontrol med dansk økonomi
Jeg tror der er lange udsigter siden ingen andre partier støtter forslaget, men SFs skatteordfører Lisbeth bech Poulsen er interesseret. Jeg er dog sikker på at der kommer mere og mere fokus på dette de næste år, og jeg tror det i høj grad bliver folkelig opbakning der kan bære reformen igennem. Så vi må være gode til at kommunikere det ud.

Mange hilsner Rune

Hej Rune.

Har set din video og læst din kronik.
Det er alt sammen særdeles klart og overbevisende - og uhyre vigtigt - synes jeg.

Men problemet - som jeg ser det - er, at både vi i Alternativet, samt foreningen Gode Penge endnu ikke er nået ud til menigmand med budskabet, og derfor sker der intet!

Jeg tror, der mangler en letfattelig overskrift, som alle kan forstå.
Måske noget i retning af:

Finansverdenen skaber nye “kunstige” penge - som truer vort demokrati - og skaber “finansielle bobler” - der brister!
Bankerne siger, at pengene er der.
Det tror vi på.
Og så kører det!
Indtil det går galt

Resten er vel egentlig detaljer - om end uhyre vigtige :disappointed:

Hej Rune.
Til Lykke med din artikel i dagbladet Information i dag!

Gad vide om vore medlemmer af folketinget kan fremme sagen :wink:

Hej Arne og Rune.
Jeg har fulgt lidt med og er enig i, at pengeskabelsen skal tilbage til staterne. Jeg synes også som Arne, at det skal ‘sælges’ til menigmand. Alle kanaler skal bruges, både gode slogans, videoklip og kronikker. Men jeg tror ikke det når ud vil menigmand. Desværre.

Tal og tal fylder alle med mistro og giver en modstand mod at forstå noget som helst, eller sagt lige ud: De står af, inden budskabet folder sig ud.

Grafik og hurtige input, som kommer igen og igen, tror jeg mere på, men hvordan det skal laves og af hvem, ved jeg ikke. Jeg har ikke talenterne, kun ideer.

Gode penge er et godt alternativ. Kan det tænkes at tilbageføringen af pengeskabelsen kan kædes logisk og overskueligt sammen med indførsel af skat på finansielle transaktioner .

Begge tiltag kædet sammen i en ny ‘markedsføring’ af statens indtægtsside.

Hej OlavBach.

Jeg er meget enig med dig i, at finansverdenens pengeskabelse er ret uforståelig for os almindelige mennesker.

Hvis den kunne gøres gennemskuelig for os alle, ville folkestyret ikke tillade den at fortsætte.
Så ville det blive klart, at der hér er en kamp mellem folkestyre og pengemagt - mellem demokrati og økonokrati.

Kan dette penge-hokuspokus ikke tydeliggøres teknisk, kunne i det mindste mængden af nye (kunstigt skabte) penge vel slås fast for alle - sammen med den kendsgerning, at de uundgåeligt vil føre til en økonomisk kollaps - at “boblen” vil briste.

Når Tobin-skat (på finansielle transaktioner) stadig ikke er gennemført, så er det vel et udtryk for, at folkemagten allerede har tabt kampen mod pengemagten.

Hvorfor Alternativet, SF og Enhedslisten er så forholdsvis passive her, ved jeg ikke.
Forhåbentlig skyldes det ikke, at pengemagten allerede har fat i dem :sweat_smile:

Jeg er enig med Arne Thomsen i, at det største problem formentlig ligger i at kommunikere det ud til offentligheden og at give størstedelen af befolkningen indsigt i, hvad fanden pengeskabelse og gældsophobning går ud på i dag. Måske ligger der dog en risiko i at gøre det alt for simpelt med overskrifter som “Bankerne laver kunstige penge” og “Gæld skaber ulighed”, som måske mere minder om Schiller-instituttets fine plakater end Alternativets ydmyge tilgang. Derfor tænker jeg, at vi skal vedkende os åbent, at det er så komplekst et problem, at ingen kan have det fulde overblik, men at vi igennem folkeuniversiteter, foredrag, debataftener, køkkenbordssamtaler og mere undervisning i basal økonomi igennem folkeskolen og uddannelsessystemet vil arbejde for, at alle bliver klogere og mere kompetente til at tage stilling. I Nordjylland arbejder vi for at starte en alternativ studiekreds, hvor vi starter med at læse Thomas Piketty, og forsøger at etablere et samarbejde med Folkeuniversitetet. Vi er nødt til at tænke bredt, mine venner :slightly_smiling:

Hej Andreas.

Held og Lykke med jeres beundringsværdige initiativ til bred forståelse af, hvad penge egentlig er.

Hvis I lykkes, vil økonomisk politik uden tvivl få et mere solidt grundlag i samfundets demokratiske rammer.

Men vil der overhovedet være noget økonomisk demokrati til den tid?

Og ligesom vi ofte ikke kan gennemskue tryllekunstnerens tricks, så ved vi dog, at det er netop tricks.

Det samme gælder på en vis måde atombomben og en masse andet.

Vi er nødt til at tage stilling, selvom vi ikke kender detaljerne.

Økonomiske kollapser og stigende ulighed påvirker os alle - og allerværst, set med mine øjne, er det, at demokratiet undergraves.

Det er derfor, jeg mener, vi har behov både for en bedre forståelse, men også for handling - her og nu.

Det ser ud til at Gode Penge har afklaret deres budskab:

efterfulgt af:
http://www.godepenge.dk/kort-fortalt/

Det passer jo fint ind i vores partiprogram om Økonomisk bæredygtighed:
http://alternativet.dk/partiprogram_5-0/

Kan vi bruge det i Alternativets partiprogram?

Jeg er helt enig med dig. Vi bliver nødt til at kommunikere de svære spørgsmål ud til befolkningen. Jeg kunne foreslå Pixi-udgaver af ‘Kapitalisering’, ‘Finansielle transaktioner’, ‘Globalisering og klima’ og ‘Social dumping’ blot for at nævne nogle oplagte. Måske det kan være projektarbejder på medlemsmøder?

Piketty lyder for mig som et godt udgangspunkt for debat og udvikling af nye politikker. Jeg vil også gerne pege på Lise Andersen med Globalt gearskift og Danmark år 2030.

Vi skal have alle med, gode betaler, rige og velhavende, med f.eks. arv, formue og gode lønninger hver eneste måned. Og de 20% del UnderDanmark- og dansk hel almindelig LO - middelklasse hr og fru Danmark… Det er et mål, at få hele nation- og stat med… M.V.H…

Enig med Arne. Jeg har netop hørt om en ny film ‘The Big Short’ som beskriver finanskrisen set indefra… Så snart den enten kommer i nærheden af mig eller kan købes på Dvd, så ser jeg den.

1 Synes om

Jeg føler virkelig at jeg er blevet oplyst her omkring hvordan hele finans-sektoren og penge-skabelsen funger. Jeg havde ingen ide om at det var på denne måde bankerne opperede.
På nuværende tidspunkt med Panama-gate er det vel et godt tidspunkt at få det med i debatten, da der netop nu er fokus på bank-området. Jeg tænkte på en nem løsning for at få styr på hvad der er af penge i omløb, kunne være at digitale penge også skulle have som minimum et serienummer, gerne et digitalt vandmærke også. Derved ville det blive nemmere at forstå for mig at selvfølgelig skal det være nationalbanken som udsteder digitale penge også, og ikke bankerne selv. Derved kunne man måske også indbygge sporbarhed i pengene, så de meldte tilbage til et centralt organ når det blev brugt. Det var bare et par ide’er jeg havde. om det er muligt at få implementeret ved jeg ikke.

1 Synes om

Jeg er HELT enig - Absolut et grundlæggende og meget vigtig emne. Gode Penge har fat i den lange ende.

1 Synes om

Der er oprettet et konkret politisk forslag, som er på linje med Gode Penges forslag. Forslaget mangler 3 medstillere for at køre videre i procesen. Forslaget hedder “Ny pengepolitik og gennemførelse af en pengereform nu”.
Ny pengepolitik og gennemførelse af en pengereform nu