Global Politik - et Alternativt visionsoplæg

Det alternative visionsoplæg fra Rolf vælger jeg at tage afsæt i. Det er pragmatisk, kort og let læseligt, det tager respektfuldt afsæt i det materiale der foreligger.

Jeg har nogle forholdsvis få ønsker/spm/forslag til lidt småjusteringer.

Jeg følger den disposition, der er anvendt i forslaget.

Danmark: Det Bedste Land for Verden

Globale strukturer:
Hvad er det for ‘globale strukturer’ der tales om? Kan det konkretiseres ? Jeg tænker, at det er den underlæggende kapitalismekritik,der gøres gældende? Men man kan jo godt omvendt sige, at FN faktisk også repræsenterer nogle globale strukturer, der har haft indflydelse på verden siden anden verdenskrig.Derfor er det vigtigt for forståelsen, at strukturbegrebet defineres.

Bæredygtighed:
Jeg synes, det er fint at udvide og gøre bæredygtighedsproblematikken central, men det bliver meget bredt, når bæredygtighed angår alle forhold i verden fra produktion af fødevarer til energi til politik, jura etc. Måske dette begreb kan konkretiseret?

DK skal være førende i bæredygtig omstilling og gå foran med et godt eksempel.
Nogle gode konkrete eksempler/visioner vil skabe mere klarhed tror jeg.

Global lighed
Lige rettigheder, fri for fattigdom osv knytter sig til begrebet frihed. Det må efter min vurdering godt sættes ind i overskriften således:
Frihed og lighed. Frihed fra fattigdom og arbejdsløshed osv.

Global bæredygtig omstilling
Måske nogle ord om, at her kan DK godt gå forrest og vise sig som et eksempel?

Globale fællesskaber
Tanken om en nordeuropæisk union er spændende. Men står det måske lidt i kontrast til ideen om ‘globale fællesskaber’. Hvorfor ikke sige, at Norden udgør et kolossalt divergerende geografisk og folkeligt område, særlig hvis Grønland regnes med, så lad os gå foran her og høste erfaringer, som kan bruges globalt. Med andre ord tænke globalt men handle lokalt.

Danmark som humanitær stormagt

DKs rolle som mægler og konfliktløser ligger godt til et lille lands muligheder. Erfaringerne med indsatser i Irak, Afghanistan og Libyen har i hvert fald ikke være gode. Men hvad med terror? Det nævnes ikke og er jo dog en realitet, man må forholde sig til både ude og hjemme. Herunder radikalisering, Syriens-krigere etc.

Global beskyttelse og mobilitet
Er enig i hovedtrækkene her, men det er noget ukonkret, hvad løsningen er. Kan DK gå foran og forsøge at skabe arbejdspladser i udvalgte regioner i samarbejdslande, hvorfra rigtig mange rejser ud? Her tænker jeg særligt på Afrika som er tæt på, som vokser kraftigt befolkningsmæssigt. Kan man måske i samarbejde med danske produktionsvirksomheder skabe vækst lokalt, ikke udflytning af produktion naturligvis.

Venlig hilsen Ruth Johnsen pofo medlem for Sjællands Storkreds

Der bør stå i visionen til Politisk Forum følgende for Global Politik:

Befolkningstilvækstudfordringen

"Alternativet anerkender, at verden står i nogle demografiske udfordringer med hensyn til befolkningstilvæksten især i Afrika og Mellemøsten. Derfor må vi yde betydelig ulandshjælp, der fremmer målrettet familieplanlægning og ligestilling mellem køn. Erfaringer har vist, at en sådan indsats faktisk virker til at sænke fertiliteten i lande som fx Thailand for 30 år siden.

Det kan naturligvis ikke stå alene: Både økonomisk og social udvikling herunder uddannelse i de pågældende lande er afgørende for at fødselstallet falder.

Vi må insistere via handelsaftaler og internationale samarbejdsaftaler på, at de enkelte lande i Afrika og Mellemøsten er samarbejdsvillige til at løse den demografiske udfordring, dels for deres egen skyld, men også fordi ukontrolleret befolkningstilvækst er ensbetydende med at tilflytningen til Europa stiger. Alternativet anerkender, at befolkningerne i Europa har vist politisk modvilje mod en større tilstrømning af asylansøgere og flygtninge, så det er netop vigtigt at adressere de underligende årsager til folkevandringer. Det er vigtigt at gøre for at sikre fred i verden."

Kære Niels Poul.

Dejligt at diskutere indhold og udviklingspolitik. Jeg er enig med dig i at vi skal have noget med om befolkningstilvækst - det er vigtigt især for et grønt parti. Derimod er jeg ikke vild med din tilgang i det du foreslår. Jeg synes det tenderer en tone om at vi skal missionere, tvinge og betinge udviklingslandene til at gøre noget ved befolkningstilvæksten. Det mener jeg ikke vi hverken kan eller skal. Vi kan gå i dialog og i øvrigt støtte på alle de områder som forskning og erfaring viser har en betydning for at befolkningstallet stabiliserer sig på et lavere niveau. Der er meget få positive erfaringer med at sætte betingelser på det her område, hvorimod uddannelse, ligestilling, udvikling, oplysning, som du også skriver er vejen frem og bør være Alternativets tilgang. Jeg foreslår altså i stedet for din formulering følgende formulering;

"Befolkningstilvæksten især i nogle dele af verden repræsenterer også en udfordring for klodens klima og ressourcer. Danmark kan støtte udviklingslande i at adressere denne udfordring med egne politikker og tilgange. Erfaringer viser at en generel økonomisk udvikling, mere ligestilling mellem kønnene, uddannelse og bedre adgang til seksuel og reproduktiv sundhed er elementer i en sådan politik. Danmark har særlige ekspertiser på seksuel og reproduktiv sundhed og Alternativet vil arbejde for at dette område også fremover prioriteres i den danske udviklingsbistand.”

PS. Du mener forhåbentlig ikke at vi skal sænke fertiliteten :wink: men derimod fødselstallet - hvis du mener fertiliteten så er det jo bare vores overvældende “gode” erfaringer for at nedsætte sædkvaliteten vi skal eksportere :wink:

Hvis denne formulering er mere spiseligt for Alternativet synes jeg bestem vi skal bruge din version. Det vigtigste for mig er at vi få noget ind i Global Politik vedr. befolkningstilvæksten, så jeg takker for bidraget.

1 Synes om

Jeg synes at den korte udgave er rigtig god. Den vil jeg godt støtte.

2 Synes om

Jeg synes også, at den korte version er rigtig god. Med supplement af afsnittet om begrænsning af befolkningstilvæksten.
Jeg mangler dog et afsnit i Global Lighed, der handler om visionen om global ubetinget basisindkomst. Visionen kunne lyde således:

Det er retfærdigt, grundlæggende emanciperende og en forudsætning for udvikling af demokratisk udvikling, at alle mennesker er sikret en grundlæggende basisindkomst, et gratis og let tilgængeligt uddannelsessystem og et gratis og let tilgængeligt sundhedssystem. Disse tiltag kan tænkes at blive financieret af skat på ressourcer og financielle transaktioner som beskrevet.

Jeg mener, at denne formulering konkretiserer tankerne om frihed og lighed, begreber der bruges i flæng af flere politiske retninger, og med mange forskellige fortolkninger. Det, der er afgørende, er følelsen af frihed og lighed hos den enkelte, og det kan UBI (ubetinget basisindkomst), uddannelse og sundhed bidrage til.
V.h. Christa If Jensen, POFO suppleant, Nordsjælland.

Ps. Forøvrigt vil UBI også bidrage til at begrænse befolkningstilvæksten ved bl.a. At frigøre og mægtiggøre kvinder, så de i tryghed kan udvikle deres eget liv i ligeværd med mænd.

Hej Christa Og tak for din positive melding. Jeg er enig I at det vil være naturligt at sige noget om befolkningstilvækst. Mht UBI er situationen dog at dette IKKE er en del af Alternativets program. Det er besluttet at opfordre til eksperimenter med UBI, men det er ikke Alternativets politik at indføre UBI.

Logisk set giver det derfor ikke mening at advokere for at indføre noget på globalt plan som man ikke engang har som politik på lokalt plan. Det er i øvrigt et punkt der deler vandende meget i Alternativet.

Hej Rolf!
Jeg står lidt uforstående overfor din kommentar. POFO beslutter da nye visioner, ikke? Altså må det da være irrelevant, hvad der allerede er besluttet. Jeg foreslår afsnittet om UBI i den globale politik. Ligesom jeg vil prøve at initiere rammer for eksperimenter med UBI for kontanthjælpsmodtagere eller andre grupper, eller eksperimenter som i Århus til KV17. Jeg mener bestemt, at det er Å-ånd at arbejde både globalt og lokalt.

Jeg synes der kommer gode forslag på bordet. At tænke ydmygt, ikke missionere, tænke nyt, se på magtforhold, uddybe problemer med befolkningstilvækst, uddannelse, frihed, basisløn m.m. Flere har givet tilsagn om at det alternative visionsoplæg fra Rolf støttes.

Jeg har for nogle dage siden skrevet et opslag, hvor jeg vælger at beskæftige mig med Rolfs alternative visionsoplag. Jeg har kommenteret det. Disse kommentarer handler om præcisering af begreberne " globale strukturer" og "bæredygtighed."og at knytte eksempler på, for at lette på forståelsen. De handler også om, at Dk skal gå foran som et godt eksempel på bæredygtighed og gennem brug af ideen om en nordeuropæisk union høste erfaringer som kan bruges globalt. Altså at være et eksempel i handling og i en bred vidensforståelse.
Endelig efterlyser jeg noget tekst om terror
Sidst men ikke mindst efterspørger jeg, om Dk kan gå foran i forsøg på at skabe arbejdspladser i udvalgte regioner i samarbejdslande, ikke som udflytning af produktion, men som lokal vækst.

Suppleret med forslag som er fremkommet, tegner der sig en mulighed for at få formuleret et godt oplæg som kan gå videre til pofo. Jeg vil derfor foreslå, at vi gradvist går over til at fremsætte forslag/lave tekster som kan passe ind i de enkelte emner i det alternative visionsoplæg.
Hvad siger I til det ?

Christa: Problemet er at der ikke er enighed i Alternativet om at UBI er en god idé. Det er nok ca 60/40 med et flertal imod, mens der er flertal for at det er noget som er værd at undersøge i mindre skala. Det er en debat der har været oppe at vende mange gange og som folk på begge sider har stærke følelser omkring.

Ruth: En vej rundt om det kunne være at tage nogle tekstafsnit fra mit forslag (det korte) og komme med konkrete forslag til ændringer. Marker evt. ændringer med fed. Med den feedback der er kommet er det muligt at jeg vil sende det ind som et alternativt forslag hvis jeg kan finde de 10 støtter det kræver - hvilket ikke ser ud til at blive så svært.

Jeg regner med at se på en redigering af det i starten af næste uge, så slå gerne jeres konkrete forslag op her.

Den vej rundt er en god mulighed. Men er det så sådan, at der til pofo foreligger to forskellige forslag. det oprindelige og dit?
At skaffe 10 støtter er bestemt muligt, men mon ikke der skal "reklameres for sagen " der er jo endnu ikke mange, som deltager i dialogen, så kan vi ikke kontakte kredsenes pofo medlemmer og bede dem gøre opmærksom på din ide og bidrage med tekster

Jamen så lad os da få debatten. Jeg var til nordisk konference d.22/9 og 23/9 på Christiansborg, arrangeret af BIEN-Danmark og støttet af Alternativet (ved at skaffe lokalerne på Borgen). Jeg har også læst en del bøger om emnet, alle for UBI. Jeg hørte Finn Sørensen, Enhedslisten om fagforeningernes modstand. Jeg ved socialdemokraterne er imod i hele Norden. Men indtil videre er der ingen grunde, der har kunnet overbevise mig om det uhensigtsmæssige ved UBI. Jeg vil gerne blive klogere. Men indtil videre er jeg for. Jeg vil gerne være med til at arrangere FALA om UBI med fagfolk, der kan undervise os om økonomiske, kulturelle, pædagogiske, adfærdsmæssige, sociale og politiske facts og holdninger for og imod. Jeg fastholder bestemt mit forslag. Jeg har også skrevet det i sekretariatets vision om lighed.
Jeg mener bestemt ikke, at uenighed er et problem.
Venlig hilsen, Christa If Jensen

Her er et forsøg på at formulere et par sætninger om, hvordan Alternativets globale politik adresserer magtforholdene i verden: “Styreformerne i verden er i disse årtier under hastig forandring, De globale og de subnationale niveauer styrkes på bekostning af det nationale niveau, hvad nogle kalder “glokalisering”. Alternativet ønsker at gennemskue de magtmæssige forhold i de nye relationer og ikke blot naivt indgå i dem. Snarere end at advokere for en bestemt global politik vil Alternativet skabe rammer for lokale politiske processer, der ikke styres af mere eller mindre skjulte programmer, teknikker og procedurer, der understøtter markedslogik, produktivisme og global konkurrence. Vi vil i stedet arbejde for en åben dagsorden med plads til forskellige opfattelser af ‘det gode liv’.”.

Jeg foreslår at sætninger som disse (eller tilsvarende) indføjes i Rolfs tekst, som jeg umiddelbart mener er den mest vægtige af de foreliggende. Det kunne fx indføjes i indledningen efter “Disse forudsætninger er: tankemæssig frihed, økonomisk retfærdighed og juridisk sikkerhed for alle individer og alle folkeslag gennem et beslutsomt og principfast opgør med den strukturelle ulighed og den systematiske uretfærdighed, der hersker i verden i dag”.

1 Synes om

Global politik handler vel om, hvad der kan gøres her og nu og her kan det eksempelvis netop være en verdenserklæring som nedennævnte

VERDENSERKLÆRINGEN FOR MENNESKELIVET PÅ JORDKLODEN

Denne erklæring er min bekendtgørelse om, hvad jeg, som det levende menneske jeg er, vil står inde for af handlinger, over for mine levende medmennesker, Jordens andre levende væsner og Jorden som hjem for livet.

  1. Jeg vil vise mit medmenneske tillid.
  2. Jeg vil hjælpe mit medmenneske.
  3. Jeg vil vise respekt for mit medmenneskes liv.
  4. Jeg vil vise respekt for dyr og andet levendes liv.
  5. Jeg vil beskytte og respektere andre levende væsners behov for livsudfoldelse.
  6. Jeg vil behandle jordkloden - livets hjem - respektfuldt.
  7. Jeg vil beskytte jordkloden og dens resurser mod farlige situationer, der kan blive til fare for livet lokalt eller globalt på Jorden.
  8. Jeg vil med den intelligens og de evner, som jeg råder over, gøre mit til, at jeg kan udføre de i erklæringen vejledende gøremål, der her ovenfor står.
  9. Jeg vil søge hjælp, når jeg fornemmer at jeg komme ud i en situation, hvor jeg får svært ved at overholde de her i erklæringens givne vejledninger.
  10. Jeg vil med mit navn og min underskrift/fingeraftryk stå inde for det, jeg her ved min egen frie vilje skriver under på.

Navn:___________________________________________________________

Adresse:_________________________________________________________

Land:____________________________________________________________

Dato:Underskrift:_______________

Tommelfingers eller anden fingers fingeraftryk →

Sendes til:



Det er selvfølgelig blot et forslag, til hvad der kan gøres her og nu.

Det er også en måde at få gjort det enkelte menneske mere ansvarligt i forholdet til sine medmennesker og det liv der er omkring os, uden at det bliver en pålæggelse fra andre end det enkelte menneske selv.

Derudover vil en sådan erklæring være et dokument, som ikke er underskrevet af nogle magtmyndigheders repræsentanter fra en statsmagt, som eksempelvis Menneskerettighederne, der mere er retningslinjer for statsmagters magtmyndigheder, men her er det derimod det enkelte menneske og det vigtigste er nok, at det er de mennesker der sidder på magtapparatet overalt på Jorden, som bliver de første mennesker, der få mulighed for at skrive under på dokumentet, såfremt de tør.

Det kan godt være, nogle af jer synes det er en for stor mundfuld, men jeg fornemmer, at det netop er nu vi skal til at have en sådan erklæring lagt frem, over for os mennesker på Jorden, således at vi mennesker kan opleve at vi mennesker for en gang skyld gør noget som det menneske vi er og ikke som en eller anden form for ideologiske karakterrolle for et magtapparat.

Kære Marianne og Niels Poul
Er I bekendt med Hans Roslings meget udmærkede program netop om befolkningstilvæksten, hvor det forventes at vi kommer op på 11 mia på trods af, at der er styr på fødselstallene i mange flere lande end man normalt går og tror. Han har i øvrigt også et udmærket program om afskaffelse af ekstrem fattigdom i verden.

Kh Annette

1 Synes om

Kunne vi også inkludere familieplanlægning efter "uddannelse, “familieplanlægning”, ligestilling

Mange tvivler på hans hypoteser, det er ikke den endegyldige sandhed. Besøg kritikken på

Hvis nogle af jer kommer med en bedre og mere målrettet oplæg til global politik, kontakt mig, hvis I søger støtter.
jeg har lavet et oplæg til afsnit om befolkningstilvækst, men kan også bruge Marriannes med orderet “familieplanlægning”.