Dette forslag er fremsat til behandling af Politisk Forum 22.03.15.
Titel på forslaget
En Alternativ forsvarspolitik
Stillere
Josephine Fock, Torsten Gejl, Helle Engelbrechtsen, Alexander With, Jesper Lentz, Anders Viborg, Martin Sejr Hansen, Thomas Huulbæk, Kathrine Lauritzen, Juma Kruse og Kennith Nielsen.
Type af forslag
Konkret målsætning
Forslag
Alternativet mener, at Danmark i de interventionskrige landet har deltaget i, har fokuseret for ensidigt på den militære del af konflikten, og at politikerne har forsømt deres ansvar for, at hjælpe krigens ofre gennem først nødhjælp og siden genopbygning af funktionelle stater i de krigsramte lande.
Det er vigtigt, at uddele nødhjælp til civile der lider under krigens vilkår. Dels for at redde menneskeliv, men også for at undgå den radikalisering af lokalbefolkningen, der ofte følger i kølvandet på død og lidelse, og som kan i sidste ende kan true freden, når landet skal stabiliseres igen.
Krigene i Irak og i Libyen er eksempler på, hvordan man brugte mange ressourcer på at fjerne et regime, men forsømte at efterlade en fungerende stat i dets sted. I Irak drog de danske soldater hjem, på et tidspunkt hvor sikkerhedssituationen var kritisk, og hvor den irakiske regering ikke havde kontrol over landet. Danmark efterlod Irak i det kaos, som Islamisk Stat senere skulle fødes i.
Alternativet mener derfor, at såfremt Danmark vælger at engagere sig militært i en konflikt, så bør der som udgangspunkt afses lige så mange penge til nødhjælp og genopbygning af en funktionel stat, som der bør afses til den militære del af konflikten.
Genopbygningen bør prioritere fred, sikkerhed og stabilitet, med henblik på at skabe forudsætningen for yderligere genopbygning af landet. Dette kan indebære politi, retssystem, sikkerhedsstyrker og infrastruktur mm. Genopbygningen bør inddrage lokale eksperter i tilrettelæggelsen og lokale aktører i udførelsen.
Princippet om at koordinere alle midler, herunder civile og militære, mod et fælles mål, kaldes samtænkning. Regeringen redegjorde i 2013 for, at samtænkningen i Danmark er uhyre vigtig for at skabe stabilisering. Alligevel er det er mest blevet ved de flotte ord og der mangler stadig bevillinger.
Danmark bør øge Freds – og stabiliseringsfondens midler, samt undersøge, om man bør styrke den af Forsvarsforliget i 2010 vedtagne Samtænkningsstyregruppe, der forvalter disse midler.
Alternativet mener, at Danmark ved at lytte til Samtænkningsstyregruppens anbefalinger, og ved at øge dens midler, vil kunne undgå at skulle oprette et ekspertråd fra bunden ved hver eneste nye konflikt, men i stedet drage på erfaringer fra tidligere konflikter.
Baggrund for forslag
Danmark har deltaget i en lang række konflikter, hvor det erklærede mål har været, at skabe en mere fredelig verden. Men i flere af disse konflikter har Danmark negligeret nødhjælp og genopbygning, med det resultat af det var lettere at vinde krigen, end det var at vinde freden.
Både i Irak, Libyen og Afghanistan har Danmark brugt langt flere penge på den militære del af konflikten end på nødhjælp og genopbygning. Det samme har været tendensen for de fleste medvirkede lande, og dette har været medvirkende til at forlænge konflikterne. Eksempelvis gik 84,6% af omkostningerne ved krigen i Afghanistan til militære operationer.
Hvilke andre politiske tiltag forsøger at løse samme problem?
Der er ingen politiske tiltag, der direkte prøver at løse samme problem, men der er tiltag der prøver at løse en del af det.
Samtænkningsstyregruppen arbejder allerede med, at koordinere og finansiere forskellige stabilitetsfremmende områder. Regeringen underskrev også i 2013 et dokument kaldet ”Danmarks samtænkte stabiliserings indsatser i verdens brændpunkter” hvor man forklarer vigtigheden af at samtænke militære og civile midler. Problemet er bare, at det mest er blevet ved en masse flotte ord, og ikke så meget handling. Meget kunne være nås, hvis man implementerede det fuldt ud og styrkede Danmarks civile interventionsberedskab. Dette ville dog kræve øgede bevillinger til Justitsministeriet mm.
Hvilke vigtige interessenter findes der og hvordan er de kommet i spil i udformningen af forslaget?
Forslaget er blevet læst i gennem og kommenteret af Peter Viggo Jakobsen, der er lektor ved Forsvarsakademiet. Han pointerede, at meget af det vi vil allerede er vedtaget, det er bare aldrig rigtigt blevet til implementeret. Hans ekspertise er blevet lyttet til, og forslaget er blevet revideret på baggrund af denne.
Hvad mener de andre politiske partier på det område?
De andre partier nøjes som regel med, at være enten for eller imod en intervention. Deres holdning til konflikten synes nogle gange afstedkommet af ideologi eller grundopfattelse, og ikke en grundig analyse af den aktuelle konflikt. Derfor bliver udslaget også, at de stemmer om hvorvidt Danmark skal deltage i konflikten, men ikke taler nok om de forskellige outcomes, afhængigt af hvordan Danmark deltager i konflikten.
Vi savner at de andre partier, i højere grad overvejer både for eller imod, men også hvordan. For uden en debat om hvordan, har man ikke det rette beslutningsgrundlag når man skal sige for eller imod. En konflikt kan således udvikle sig meget forskelligt, afhængigt af hvordan man vælger at gribe ind. Og det siger sig selv, at spørgsmålet om hvorvidt man overhovedet skal gribe ind, afhænger af, hvordan man forudser resultatet af indgrebet bliver.
Dette ses blandt andet i interventionerne imod først Libyen og senere Islamisk Stat. I begge tilfælde faldt valget på kampfly uden særligt meget diskussion eller analyse. Og i begge tilfælde lå fokus på den militære del af konflikten, mens den humanitære blev nedprioriteret.
Hvilke argumenter er der både for og imod forslaget?
Alternativet får realistisk set ikke den store indflydelse på forsvars, sikkerheds eller udenrigspolitikken, hvis vi bare er endnu en lille stemme, i et kor der enten synger for eller imod. Hvis vi virkelig vil have indflydelse og gøre verden et bedre sted, bliver vi nødt til at foreslå noget nyt – et alternativ. Dette vil også markere os fra de andre partier.
Bruger man Danmarks seneste krige som eksempel på en mulig fremtid, kan der tegnes følgende billede:
Stemmer vi bare for en krig, er vi blot endnu et af mange partier der stemmer for. Stemmer vi bare imod, bliver vi blot nedstemt sammen med Enhedslisten. Men foreslår vi, at hvis krigen skal føres, så skal det også gøres på en måde, der mindsker de civile tab, hjælper krigens ofre og genopbygger landet efterfølgende, så har vi en chance for rent faktisk at have en positiv indflydelse.
Vi kan også bringe inspiration ind i en debat, der som regel er præget af for eller imod. Argumentet om, at man også skal satse på nødhjælp og genopbygning for at vinde freden, er så stærkt, at det er svært at argumentere imod. Gør de andre partier det alligevel, vil vi fremstå som et bedre alternativ.
Imod forslaget taler, at konflikter nogle gange kan opstå meget pludseligt, eller eskalere hurtigere end man havde forventet. I sådanne tilfælde er det ikke sikkert, at der er tid til at nedsætte ekspertudvalg og diskutere for eller imod. Eksempelvis blev 500.000 mennesker slået ihjel i Rwanda på meget kort tid. I sådanne tilfælde må Alternativet undtagelsesvist gå imod forslaget, eller beslutte sig for at stemme imod ud fra, at man ikke har et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag.
Imod forslaget taler også, at der kan være konflikter hvor det primært er enten den militære eller den civile del, der er behov for bliver prioriteret. Det kan f.eks. være en konflikt som er ved at ebbe ud, og hvor en mindre militær styrke er tilstrækkelig, og fokus bør være på genopbygning, for at sikre freden eller omvendt. Dette er der taget højde for i forslaget ved, at sige at man kun som udgangspunkt bør have en ligelig fordeling mellem de militære og de humanitære midler.
Hvilke udfordringer ses i forhold til realiseringen af forslaget?
En udfordring er, hvis Alternativets folketingsmedlemmer er uenige om konflikten. Spørgsmålet er så, om de skal stemme forskelligt eller om nogle skal acceptere at stemme for en beslutning de er imod. Dette spørgsmål skal behandles i et andet forslag til partiprogrammet, så det er afklaret på forhånd.
Hvem kan forslaget, hvis det realiseres, evt. have positive/negative konsekvenser for? Hvilke?
Det kan have positive konsekvenser for krigens ofre, der får mere hjælp.
Det kan have positive konsekvenser for det krigshærgede land, der bliver genopbygget.
Det kan have positive konsekvenser for Alternativet, der adskiller sig synligt fra de andre partier, med et meget stærkt argument.
Andre forslag, som vi bør også bør udfærdige med tiden er:
-
Såfremt en intervention sker uden et FN mandat, skal det være med et flertal på 2/3 af folketinget, så man undgår en situation som irakkrigen, hvor et lille flertal uden om FN går i krig.
-
Alternativet mener også, at det at gå i krig er så alvorlig en beslutning, at hvert enkelt folketingsmedlem bør foretage sin egen vurdering, baseret på en grundig analyse og sin egen moral, inden vedkommende stemmer for eller imod.