Nu er forslagene kommet.
Så vidt jeg erindrer, så har vi en praksis ved vedtægtsforslag, at intention/formål samt fordele og ulemper bliver redegjort for, så vidt muligt.
Kommentarer og spørgsmål ift. vedtægtsændringer angående folketings- og europaparlamentskandidater
§13 stk. 7
I forslaget står der:
For folketingskandidater og
europaparlamentskandidater
kan valgperioden med
Hovedbestyrelsens godkendelse
forlænges op til 24 måneder
af storkredsbestyrelsen. I
dette tilfælde gælder dette for
alle folketingskandidater og
europaparlamentskandidater
opstillet i storkredsen.
Er det for at undgå at de nuværende valgte kandidater igen skal vælges til storkredsenes opstilingsmøder, hvis de ikke har valgt 18 måneders “holdbarhed” på deres sidste opstillingsmøde, fordi det ser ud til at folketingsvalget først bliver i juni, eller hvad er grunden?
Kan der virkelig ikke findes en anden løsning, hvis det er den primære grund til at sætte himmel og hav i bevægelse med et ekstraordinært landsmøde?
En ulempe ved dette forslag er, at medlemmerne ingen indflydelse har på at fravælge kandidater de ikke længere ønsker skal repræsentere Alternativet, efter de i et års tid har haft muligheden for at lære kandidaterne endnu bedre at kende. Jeg tænker det var den oprindelige hensigt med at skulle vælges på ny efter et år (evt. 18 måneder, hvis storkredsens medlemmer har valgt det).
Vi ved at det ofte har været på et relativt tyndt grundlag (opstillingsvideoer + præsentation ved opstillingsmøder og evt. spørgerunder der) at kandidaterne er blevet valgt på.
Jeg kan godt se, at det er virkelig besværligt for vores folketingskandidater, storkredse mm. at de skal igennem turen en gang til, særligt når vi faktisk er midt i en valgkamp, de allerede har købt materieler/plakater og er engagerede/har brugt tid og ressourcer og planlagt kampagne mm. På den anden side, har de hele tiden vidst, at det var vilkårene.
Jeg tænker det fra en medlemsdemokratisk vinkel og fra “flere ved mere” er uhensigtsmæssigt, det er en stor ulempe.
Længere nede, har jeg kommenteret på forslag 1 og forslag 2 ift. HB vedtægtsændringer
Hey fra
Pippilotta