Er det nu så frugtbart at tage udgangspunkt i en sådan udokumenteret, og efter min opfattelse tvivlsom påstand?
Hvem er det, der optræder sådan, repræsenterende ‘den offentlige sektor’?
Jeg tror ikke at der er en kommune uden konstant fokus på effektivitet i de sidste 20 år, tvunget af regeringernes tommelskruer.
Jeg kan fx.se i den lokale Lejre kommune, hvordan man hele vejen igennem og siden kommunesammenlægningerne har arbejdet på at rationalisere, samtidig med et sigte på at bevare god borgerservice.
Mit bud skal derfor være at starte med at anerkende den indsats, der allerede gøres, og fokusere på de steder og områder hvor det faktisk går godt.
Prøv engang at sammenlige det danske sundhedsvæsens effektivitet med det amerikanske, eller andre europæiske lande?
Hvis vi så bagefter vender os mod problemerne, uden at tage udgangspunkt i en generaliseret opfattelse af at ingen i den offentlige sektor bekymrer sig om disse væsentlige problematikker, så kunne jeg fristes til at lede efter, om der er specifikke årsager, de steder, hvor det går galt.
Det jeg møder i hverdagen af alvorlige problemer er mest to slags:
-
Pressede medarbejdere, hvor arbejdet er blevet meningsløst, fordi de enten ikke må (socialrådgivere) løse opgaverne ordentligt, eller fordi de har fået så travlt, at de ganske enkelt ikke kan gøre det ordentligt (sundhedspersonale, pædagogisk personale).
-
Medarbejder hvis arbejde gøres aldeles meningsløst af ledere, hvis ledelse det er meget vanskeligt at karakterisere, men som i løbet af få år sætter sig spor i form af en række fyringer, nedbrudte medarbejdere og en ødelagt serviceorganisation.
Alene i min allernærmeste omgangskreds kender jeg til tre helt forskellige offentlige organisationer/afdelinger helt forskellige steder i landet, hvor en leder er blevet ansat, har gennemført en længere række af fyringer af medarbejdere, som ellers har været gode og samvittighedsfulde medarbejdere i en årrække. Resten af medarbejderne bliver belønnet hvis de bakker op om lederen, eller frosset ude hvis de kritiserer. Efter en årrække med store omkostninger til fyringer, nyansættelser, sygedagpenge osv. er lederen blevet fyret eller flyttet til en anden funktion, da man endelig fandt ud af at det var i toppen der var noget galt.
Men mon ikke den pågældende leder har ret nemt ved at finde et nyt job og starte forfra?