Baggrund
Internettet er noget som mange af os i Danmark tager for givet selvom der stadigvæk er mange som ikke har adgang til det. Pensionister og arbejdsløse kan finde det svært at finde 200kr om måneden til at finansiere et internetabonnement som man måske kommer til at bruge meget sjældent.
Socialdemokraterne taler meget om at Danmark skal digitaliseres og har lagt ud med at hvis man ikke har råd til at få adgang til internettet hjemmefra må man istedet tilgå det fra det nærmeste bibliotek. Men mange lokale biblioteker bliver lukket i dag og lagt væk fra der hvor borgene bor. Denne tanke mener jeg meget problematisk eftersom det gør det svære for borgere at få adgang til internettet og derved mindsker deres mulighed for kommunikere med staten, men også begrænser deres mulighed for indsamling af viden og deltage i den offentlige debat (Som f.eks. her på Alternativet.dk ). Istedet bør vi sikre os at alle borgere har adgang til internettet, så dette bliver en borger ret.
Hvordan sikre vi os at alle kan få adgang
Hvis vi skal sikre os at alle har adgang til internettet, må vi gøre det til en pligt for internet-udbyderne at de skal levere internet til borgene om de betaler eller ej. Ligesom DR i dag har en aftale med teleudbyderne om at de skal vise DR’s programmer selvom deres brugere ikke betaler for deres service. En ligende ordning må kunne lade sig gøre at lave for internet-udbyderne. Her forstiller jeg mig at internet-udbyderne skal levere en X Mb (f.eks. 2/1Mb) forbindelse gratis. Hvis borgeren ønsker en højere hastighed må han i stedet selv betale for det, ligesom det er i dag.
Til sammenligning er TDC’s billigeste bredbåndsaftale på 20/2 Mb for 259kr om måneden.
Jeg vil derfor ikke mene at en sådan aftale vil blive konkurence forvridende men blot sikre os at alle borgere kan få adgang til internettet.
Finansering
Eftersom denne udgift vil blive placeret hos internetudbyderne vil dette ikke være en yderligere udgift hos staten.
En alternativ måde at finansiere disse internetforbindelser på kan være igennem Medie-licensen.
Jeg glæder mig til at høre hvad resten af alternativet syntes om mit forslag.
Især @Rolf_Bjerre - it-politisk ordfører for Alternativet.