§7 Stk. 15 VEDTÆGTSÆNDRING - Kønskvortering i HB

Hvis vi mener, at vi er nået til vejs ende indenfor emnet, så kan man fx oprette en afstemning for at måle kvantitativt på forslaget.

§ 7 … Stk. 15: Slettes

  • For
  • Imod
  • Blank
  • Bloker (Jeg vil ikke kunne acceptere forslaget)

0 vælgere

Det er i hvert fald een mulighed. Vi kan også stille flere forskellige forslag op overfor hinanden for at se, hvilke der har størst tilslutning.

Vi kan også brede debatten endnu længere ud - måske @Jon kan kaste et spørgsmål ud i Appgree?

Jeg havde ret svært med at bruge Appgree sidste gang angående håndværkerfradraget. Da jeg langt om længe, efter mange forsøg, fandt ud af, at jeg skulle bedømme svar, for at komme videre, kunne jeg kun se nogle af de kommentarer der var kommet. Måske gjorde jeg det forkert. Men det ville være super rart med en vejledning, hvis det skal op der. Jeg kunne læse, at der var flere med samme oplevelse, der opgav.

Det har du ret i. Det handler om, at man skal tage stilling til andres svar inden man afgiver sit eget. Vejledningen kunne nok godt gøres bedre - men man kan altså hente Appgree til sin smartphone (iPhone eller Android) og derefter søge efter gruppen Alternativet. Og joine den.

Eller via web - spørgsmålet er allerede oprettet og det kan ses her.

Som nævnt tidligere, er jeg ikke fan af kønskvotering.

Men jeg er endnu mindre fan af hensigtserklæringer, fordi den gode hensigt har det med at forblive den gode hensigt.

Det er fint, I synes I kan blive enige om at afskaffe kønskvotering og stille forslag om det. Samt skele til andre partiers vedtægter. Men mig forekommer det ikke særligt gennemtænkt/visionært.

Jeg har to spørgsmål, jeg synes vi skal forsøge at besvare.

Hvordan sikrer vi med konkrete mekanismer, at vi vælger det stærkeste hold?

Herunder, hvordan sikrer vi os at det hold har en nogenlunde repræsentativ ligevægt af køn, social baggrund, etnicitet etc?

Den eneste kvalificerede idé til en mekanisme, jeg er kommet på endnu, kunne hedde makkerpar-opstilling eller duo-opstilling:
Man stiller op to-og-to – som et slags makkerpar, eller en duo – hvor man forinden har tænkt over som kandidater, hvordan man supplerer hinanden – og redegør for det, som en del af sin opstilling: en slags varedeklarartion. Mand/kvinde, rig/fattig, ung/gammel etc.
Side-effekt: bringer tankegangen lidt væk fra at være så enkelt-individ orienteret.

Men jeg er også frisk på andre forslag, der kan være med til at bryde vanetænkning.

1 Synes om

Altså man kan selvfølgelig have en hensigtserklæring som paragraf sammen med et meget utvetydigt pålæg om at bestyrelsen/valgkomité skal indføre klare mekanismer omkring valg til bestyrelser etc, der lever op til formålet.

Men så overlader man dybest set til bestyrelsen om der skal være kvotering eller ej.

Der er mange modeller til, hvordan man kan få “et stærkere hold”, snarere end “stærkere individer”. Dem jeg kender er bare nødt til at gøre op med det repræsentative demokrati, hemmelige afstemninger eller andre hellige køer. Her er et par stykker:

  • Selvsupplering - bestyrelsen vurderer hvilke kvaliteter der mangler i bestyrelsen, og vælger de nye medlemmer ud fra dette.
  • Nominering: Der vælges et separat organ, som står for at finde medlemmer til bestyrelsen. Eventuelt kan disse forelægges et årsmøde, der kan vælge at godkende eller afvise de nominerede. (Bemærk at det formelt set er sådan USA vælger sin præsident).
  • Sociokratisk valg - meget kort version: Start med liste over kvalifikationer, derefter nominerer alle hemmeligt en kandidat, så kan der argumenteres for (men ikke mod) de enkelte kandidater. Processen slutter, når der er fundet en kandidat, som ingen modsætter sig (!) (http://www.sociocracy.info/about-sociocracy/the-sociocratic-election-process/)
1 Synes om

Positiv/ negativ særbehandling er “ideologi”, der sætter teori over de egentlige menneskelige kvaliteter. Og når vi kender hinanden godt nok som mennesker, vil fx køn, seksualitet og race få mindre betydning.

Og vi får de bedst egnede til opgaverne.

Og en form for sociokratisk valg synes jeg i forlængelse af ovenstående er den bedst mulige vej til gode beslutninger; også i dette tilfælde.

Spørgsmålet er blevet stillet til Appgree og på Facebook, så der kan man også finde mere debat. Vedhæftet screenshot af de højst rangerede Appgree-svar.

Og hvordan kommer vi så videre herfra… ?

Der kan stilles ændringsforslag til vedtægterne, såfremt der er 3 enige medlemmer jf.

§11 Stk. 4. Forslag, der ønskes behandlet på årsmødet,
skal være fremsendt til sekretariatet senest 4
uger før mødets afholdelse.
Stk. 5. Forslag skal være stillet af en gruppe på
minimum tre medlemmer af Alternativet. Dette
skal fungere som en demokratisk kvalificeringsproces

Eller

§ 8 Stk. 5. Det Politiske Forum har myndighed til at
udvikle og vedtage ændringer i Alternativets
partiprogram med undtagelse af manifest og
principprogram, som kun kan ændres på årsmøder.
Ændringer skal ratificeres på først kommende
årsmøde

Hvis du føler dig afklaret om dit ståsted i debatten og ønsker at § 7 stk. 15 slettes i vedtægterne, vil jeg gerne deltage i en arbejdsgruppe, der forsøger, at formulere argumenter imod vedtægten og indsende dette til behandling.

Anyone ?

Ulla det vil jeg gerne tilslutte mig.

1 Synes om

Super - lad os lige afvente, om der er flere som kunne tænke sig at være med.

Punktet kunne også udfordres ved, at vi laver et POLA om emnet… Det vil give flere nuancer til debatten og kunne være spændende, at iværksætte.

Hvis du kun er interesseret i at udforme et skriv, er det også fint - men hermed en opfordring til, at vi folder emnet ud i POLA regi og ikke kun i skrift på FB-fora og herinde…

Hvad tænker du/I ?

1 Synes om

Hej IT- ansvarlig.

Hvordan kan man se, hvor mange personer der har deltaget i afstemningen - er det, det tal ved siden af de 2 hoveder nederst til højre - som pt. er på 94 ?

jeg vil gerne være medudfolder i POLA regi

I forhold til Appgree, så betyder det at 94 personer har deltaget, men det betyder ikke, at alle 94 har taget stilling til alle svar. Du kan klikke videre for at få mere data. Fx har 21 taget stilling til Pers svar, mens 68 har set på Mathildes.

Blev det ikke besluttet ved sidste årsmøde at afskaffe muligheden for at få ændringsforslag behandlet på årsmødet ?

Nej, det er kun i forhold til politik vedtaget af Politisk Forum, at der er ændringer. Vedtægtsændringer kan og skal altid behandles.

Super, Michael…

Måske man skulle nedsætte en arbejdsgruppe til at arbejde videre med emner til et POLA.
At udgangspunktet er den omtalte vedtægt, kan vel egentlig bredes ud til spørgsmål omkring ligestillingen bredt!
Jeg tænker ikke umiddelbart, at POLA kun kan have som emne, hvorvidt at Alternativets hovedbestyrelse skal have kønskvotering.

Den må kunne foldes bredere ud…

Hvis der er flere, som ønsker at deltage i en arbejdsgruppe, der skal faciliterer en POLA om emnet ‘‘ligestilling’’, så skriv gerne her. Så kan jeg prøve at samle os, finde et mødetidspunkt, som en opstart og så kan vi sammen brainstorme lidt…

PS.
Emnet herinde har 319 visninger og 56 svar og rangerer højt herinde på dialog siden - det siger da noget om en vis interesse for emnet.
Tjekker man ydermere debatten på 2 FB- fora, er der også godt gang i den…
Jeg tror, at vi kan samle interessenter rundt om, til livlig og berigende debat !

Jeg vil gerne deltage i en Pola omkring begge emner, selvom Alternativets regler for bestyrelses valg jo ikke nødvendigvis behøves at reflekteres af vores politik på området.

Derudover kan man vel også sige at emnet også kunne hedde "Hvordan sikrer vi den mest harmoniske sammensætning af bestyrelsen - iforhold til de opgaver den har ?

Bare lige mine f’rste input

Iøvrigt kalder vi det ikke for ligeværd istedet for ligestilling i Alternativet ?

Lige en til, som jeg har forstået det kan et forslag omhandlende bestyrelsen/vedtægter godt fremsætte et forslag til afstemning på årsmødet, men hvis det drejer sig om Alternativets politik skal det komme fra Politisk forum

1 Synes om

MartinMortensen, kunne du tænke dig at være med i en arbejdsgruppe, der planlægger en POLA om emnet ?

Det er muligt, at det i Alternativet, hedder '‘ligeværd’ - men jeg mener, at Carolina M Maier er ligestillingsordfører og derfor valgte jeg, ar bruge ordet her.
Igen, er det jo noget, som kan tages op - altså ordvalget.

  • Giver det følgende ikke afklaring, på det sidste du skriver, Martin ?

§ 8 Stk. 5. Det Politiske Forum har myndighed til at
udvikle og vedtage ændringer i Alternativets
partiprogram med undtagelse af manifest og
principprogram, som kun kan ændres på årsmøder.
Ændringer skal ratificeres på først kommende
årsmøde.