Jeg er også af den holdning, at “§ 7 … Stk. 15. Hovedbestyrelsen skal sammensættes så den udover forpersonen har en ligelig fordeling mellem mænd og kvinder.” bør SLETTES i vedtægterne.
For ikke at gentage alle relevante argumenterne i denne tråd, så er jeg ganske sikker på, at tilstræbelsen på en mangfoldig hovedbestyrelse allerede ligger i bevidstheden hos Alternativets medlemmer.
Vores Folketingsmedlemmer i Alternativet er heller ikke repræsenteret i en fifty-fifty fordeling på kønnene, hvilket må betyde, at der kan have været mange andre årsager, end kønnet, til at borgerne har stemt på netop dén kandidat, de har stemt på.
Hvordan Alternativet præcist har udvalgt og afgjort hvem, at de opstillede folketingskandidater, der nu sidder i Folketingsgruppen, er jeg ikke bekendt med.
Er de valgt ind på baggrund af antal personlige stemmer, geografisk placering eller personlige interesse/kompetence områder…
Måske nogen kan forklare det ?
Jeg er klar over, at der ikke behøver at være en kobling i valg-processen mellem valg af folketingskandidater og valg af personer til en hovebestyrelse. Men det er dog alligevel interessant for mig, om der er en rød tråd i vores parti ift. ovenstående.
Jeg mener bestemt, at signalværdien i, at have en mangfoldig repræsenteret hovedbestyrelse skal styrkes. Men jeg mener ikke, at det skal stå i vedtægterne med den ordlyd, som det gør i dag.
Så YES YES til mangfoldighed blandt medlemmer, i bestyrelser, i lokalafdelinger, repræsentanter og medlemmer i Alternativet, men NEJ til vedtægt "§ 7 … Stk. 15.