Jeg synes ego, selvtillid, selvværd og magt er en rigtig spændende cocktail. Især når man er valgt til en tillidspost i Alternativet, er det vigtigt at forstå sig selv og være ærlig omkring hvem man er og hvad man vil.
Jeg har lige læst “Vejen til noget andet” om en meget ærlig mands liv - Uffe Elbæks liv. I bogen er der mange passager om Uffes personlige udvikling gennem valg og handling.
Der er især to små uddrag, som jeg synes er værd at tænke over. Det første handler om ens ego:
Kapitel 3.
Da han af Dan og Meredith Beam blev spurgt, hvad han gerne ville af med, svarede han, at han gerne allerførst ville af med sit ego. Sende det til himmels, væk, langt væk. Så med den første lysende rispapirlanterne sendte Uffe Elbæk sit ego til himmels. Det ego, som bestemt ikke havde ønsket at forlade kulturministerposten. Op kom lanternen, men så nemt skulle det ikke gå. Der gik ild i rispapiret, og lampekonstruktionen styrtede til jorden og bankede lige ned i hovedet på Elbæk. “Okay, jeg troede godt, jeg kunne give slip på mit ego. Men den gik altså ikke. Jeg fik det lige tilbage i nakken. Vi var selvfølgelig ved at dø af grin,” fortæller Uffe Elbæk. “Men vi fik sendt andre rispapirlanterner op i den californiske nattehimmel…
det andet uddrag, handler om selvtillid og selvværd. Uffe reflekterer over Pia Kjærsgaard:
Kapitel 25.
Jeg tror, hun er en kvinde med en meget høj selvtillid. Men måske med et lavt selvværd. Det er en meget uheldig kombination, hvis man samtidig sidder i en magtfuld position.”
Position, ego og magt er rigtig spændende at dykke ned i. Ens ego handler om erfaringer, følelsen af ejerskab og hvad man identificerer sig med.
Identifikationen er en stærk følelsesmæssig tilknytning. Tilknytningen kan dreje sig om noget småt eller noget stort - det spænder fra en stærk sammenhæng med ens familie, bande, parti eller land over til noget større som menneskeheden, naturen eller universet. Ens etiske modenhed hænger sammen med identifikationen, så det er et vigtigt spørgsmål, hvem eller hvad man føler sig forbundet med.
Når det handler om position og magt er det afgørende hvad man vil bruge magten til. Det hænger sammen med ens ønske om at blive accepteret og anerkendt - et såkaldt socialmotiv.
Psykologen McClelland har dokumenteret betydningen af de 3 socialmotiver omkring
- anerkendelse
- præstation og
- magt
og er rimelig let at sætte sig ind i.
Det er afgørende at ens job, rolle og position passer godt sammen med ens sociale motiver. Passer dit magtmotiv til din tillidspost og din rolle i Alternativet?
Papirer om magtmotiv til download
Hvis du vil vide mere, har jeg scannet mine bedste gamle papirer ind og lagt dem her, så du kan downloade dem:
McClelland Motivationsteori 1.pdf (5.5 MB)
McClelland Motivationsteori 2.pdf (4.9 MB) Nu med test
Med venlig hilsen Peter Arklint