HVILKET POLITIKOMRÅDE HØRER FORSLAGET IND UNDER?
Skole, Uddannelse og Forskning
NOTE: Vi har valgt at supplere den overordnede vision, som er kogt ned til maksimum anslag med delvisioner under denne digitale høring Det har vi gjort, fordi vi gerne vil sikre, at den måde visionen fortolkes i delvisionerne også indgår i den demokratiske samtale og feedback fra medlemmerne. Vi håber at I vil gå ind og deltage i alle opslagene, da de skal ses i sammenhæng. Delvisionerne vil blive skrevet ind i en revideret udgave i et endeligt visionsforslag som vil møde de fastsatte kriterier, så jeres kommentarer kommer med videre på den måde. Vi ved med andre ord, at vi evt. udfordrer formatet lidt, dog med godkendelse fra POFO koordinationsudvalget.
Delvision 2: Læring frem for præstation i uddannelse
I dag oplever mange unge et præstationspres i deres uddannelsesforløb. Forskellige vurderingssystemer gennemsyrer deres uddannelsesforløb. Alt fra nationale test i folkeskolen, karakterkrav på ungdomsuddannelserne og kvotesystemer til de videregående uddannelser med diverse bonus-ordninger skubber på den udvikling. Alternativet vil gøre op med industrisamfundets undervisnings- og uddannelsestænkning, hvor alle skulle lære det samme på samme tidspunkt og på samme måde.
I det 21. århundrede skal vi ikke længere lære i takt. For læring, selvindsigt og faglig udvikling er en personlig proces. Vi lærer forskelligt, på forskellige tidspunkter og i forskellige hastigheder. Et højt præstationspres i et ensrettet uddannelsessystem understøtter en type af læring, som genskaber det samfund vi allerede har i dag. Det bidrager endvidere til at mange elever kæmper med mindreværd, usikkerhed, angst og mistrivsel. Alternativet mener, at læring bør være en meget mere åben proces, hvor elevernes nysgerrighed og begejstring er udgangspunkt.
EKSEMPLER PÅ KONKRETE FORSLAG TIL AT UNDERSTØTTE VISIONEN
-
Opgør med forceret uddannelse:
Muligheden for at gange sit gennemsnit fra gymnasiet op skal væk, det presser eleverne til at forcere deres uddannelsesforløb -
En ny evalueringskultur:
Vi ønsker meget mere formativ evaluering med fokus på læring, frem for kortsigtet vurdering af præstationen ud fra enkelte karakterer.
BAGGRUND FOR VISIONEN
Baggrunden for visionen er, at vi gerne vil videreudvikle Alternativets uddannelsespolitik, fordi vi synes at i praksis er den eksisterende vision ikke omfattende nok, til at agere progressivt i den parlamentariske arena.
HVORDAN ER VISIONEN UDVIKLET?
Udviklingsarbejdet med ungdomsuddannelserne er delvist initieret på Christiansborg, og delvist af, at Alternativet i Aarhus valgte at afholde en POLA på området. Vi har afholdt 4 Politiske Laboratorier på 4 forskellige ungdomsuddannelser i Aalborg, Kolding, Herning og København. Ca. 120 unge har deltaget i den del af processen, samt ca. 25 voksne, ansatte og frivillige. Derudover har Alternativet Aarhus afholdt en POLA omkring ungdomsuddannelser, hvor omkring 20 personer deltog.
MULIGE ULEMPER
Det vil vi gerne høre jeres bud på!
FORSLAGSSTILLER
Amalie Villesen, amalie.villesen@ft.dk
FORSLAGSSTØTTER
• Amalie Villesen, amalievillesen@gmail.com
• Carolina Magdalena Maier, carolina.maier@ft.dk
• Søren Frederik Hansen, sorenjoren@gmail.com
• Jakob Gorm Andreasen, jakobgorm@gmail.com
• Sidsel Toft Petersen, sidsel_toft@hotmail.com
• Lene Kirkeby Brogaard, lene_brogaard@hotmail.com
• Fanny Broholm, Fanny.Broholm@ft.dk
• Rune Langhoff, Rune.Langhoff@ft.dk
• Rebecca Helena Berthelsen, r.berthelsen@hotmail.com
• Tilde Schmidt, tilde.schmidt@gmail.com