HVILKET POLITIKOMRÅDE HØRER FORSLAGET IND UNDER?
Skole, Uddannelse og Forskning
NOTE: Vi har valgt at supplere den overordnede vision, som er kogt ned til maksimum anslag med delvisioner under denne digitale høring Det har vi gjort, fordi vi gerne vil sikre, at den måde visionen fortolkes i delvisionerne også indgår i den demokratiske samtale og feedback fra medlemmerne. Vi håber at I vil gå ind og deltage i alle opslagene, da de skal ses i sammenhæng. Delvisionerne vil blive skrevet ind i en revideret udgave i et endeligt visionsforslag som vil møde de fastsatte kriterier, så jeres kommentarer kommer med videre på den måde. Vi ved med andre ord, at vi evt. udfordrer formatet lidt, dog med godkendelse fra POFO koordinationsudvalget.
Delvision 1: Investering i vejledning/personlig navigation:
Ungdomsuddannelserne repræsenterer er et mangfoldigt område med et udvalg af større, centrale og formelle uddannelsesinstitutioner og et væld af mere eller mindre formelle tilbud. Det er en platform, hvor de unge for første gang – og midt i en livsperiode, hvor krop og sind ændrer sig konstant - skal træde selvstændigt ud på deres uddannelsesmæssige livsvej. I Alternativet vil vi gerne forbedre mulighederne for at de unge kan træffe bevidste valg ud af de mange tilbud, så vidt muligt uden at miste fodfæste. Vi vil gerne sikre, at den ensretning mod gymnasiale uddannelser der har været karakteriseret for de seneste år, kvalificeres gennem et større fokus på muligheder. Svaret er ikke ensretning og samling af alle steder, men derimod at bibeholde diversiteten på en måde, der tillader adgang for alle.
Vi skal skabe bedre ”overgangsforløb”, bl.a. med mere og bedre vejledning og brobygningsforløb i folkeskolen/udskolingen. Kombinationen af bedre vejledning og opgør med uddannelsessnobberi kan få flere til at uddannes ud fra interesser og evner.
EKSEMPLER PÅ KONKRETE FORSLAG TIL AT UNDERSTØTTE VISIONEN
-
Bedre individuel vejledning:
Vejledning handler om, at skabe de bedste muligheder for den enkelte som giver mening. -
Brobygning styrkes
En lærende ungdom kræver nysgerrighed og perspektiv, så de unge skal have mulighed for at smage på mange forskellige uddannelser. -
Formalisering af livslæring
I Alternativet mener vi, at livsudfordringer også bør ses som ressourcer og/eller kompetencer.
BAGGRUND FOR VISIONEN
Baggrunden for visionen er, at vi gerne vil videreudvikle Alternativets uddannelsespolitik, fordi vi synes at i praksis er den eksisterende vision ikke omfattende nok, til at agere progressivt i den parlamentariske arena.
HVORDAN ER VISIONEN UDVIKLET?
Udviklingsarbejdet med ungdomsuddannelserne er delvist initieret på Christiansborg, og delvist af, at Alternativet i Aarhus valgte at afholde en POLA på området. Vi har afholdt 4 Politiske Laboratorier på 4 forskellige ungdomsuddannelser i Aalborg, Kolding, Herning og København. Ca. 120 unge har deltaget i den del af processen, samt ca. 25 voksne, ansatte og frivillige. Derudover har Alternativet Aarhus afholdt en POLA omkring ungdomsuddannelser, hvor omkring 20 personer deltog.
MULIGE ULEMPER
Det vil vi gerne høre jeres bud på!
FORSLAGSSTILLER
Amalie Villesen, amalie.villesen@ft.dk
FORSLAGSSTØTTER
• Amalie Villesen, amalievillesen@gmail.com
• Carolina Magdalena Maier, carolina.maier@ft.dk
• Søren Frederik Hansen, sorenjoren@gmail.com
• Jakob Gorm Andreasen, jakobgorm@gmail.com
• Sidsel Toft Petersen, sidsel_toft@hotmail.com
• Lene Kirkeby Brogaard, lene_brogaard@hotmail.com
• Fanny Broholm, Fanny.Broholm@ft.dk
• Rune Langhoff, Rune.Langhoff@ft.dk
• Rebecca Helena Berthelsen, r.berthelsen@hotmail.com
• Tilde Schmidt, tilde.schmidt@gmail.com