Forslagets tekst
- I Danmark har vi forskningsbaseret undervisning. Det har gjort det muligt, at sikre et kvalificeret videns grundlag for de mange studerende, som de seneste årtier er startet på universitetet. Den store tilstrømning til de videregående uddannelser har dog samtidigt skabt en mere distanceret og standardiseret undervisning. I Alternativet ønsker vi, at skabe forudsætningerne for en tættere kontakt og gensidig læring mellem forskere og studerende.
- Undervisningsbaseret forskning
- Skabe muligheder for større inddragelse af studerende i forskningen.
- Etableringen af et pædagogisk forskningsprojekt om undervisningsbaseret forskning.
- Øremærkede midler til inddragelse af studerende
- Tid til aktivt modspil – underviser som vejleder ind i forskningen:
- En mere selvstændig måde at studere på: vejledning i høj grad er at spørge til den studerendes argumenter. Det aktive modspil fra en vejleder er med til at konstituerer den kritiske dannelse
Hvordan forslaget er udarbejdet
Disse politiske forslag blevet til med initiativ fra rundt om i landet, der har været med til at udvikle politikken i en koordineret proces. Processen startede i sensommeren 2016 og består af en gruppe fra Alternativet Aarhus, herunder tovholder Katrine Vestergaard, uddannelsesordføreren Carolina Maier og hendes team, samt hjælp fra en gruppe i Aalborg.
Der er afholdt 5 politiske laboratorier om ungdomsuddannelserne. Først på 4 forskellige ungdomsuddannelser i Aalborg, Kolding, Herning og København. Ca. 120 unge deltog i den del af processen, samt ca. 25 voksne, ansatte og frivillige. Derudover har Alternativet Aarhus afholdt et politisk lab. om ungdomsuddannelser, hvor omkring 20 personer deltog.
Der er også afholdt tre politiske laboratorier om videregående uddannelser og forskning i henholdsvis København, Århus og Aalborg i løbet af september. I alt har omkring 60 personer deltaget i disse. Indeværende forslag bygger primært på laboratorierne, men nogle af dem er også fremkommet da visionerne var i høring i oktober. Imens ideerne blev udviklet opstod også ideer til grundskoleområdet. Dem har vi taget med her. Derudover henvises til det politiske idekatalog på folkeskoleområdet godkendt af politisk forum i foråret 2016.
Hvem har været inddraget
Tech College Aalborg
• Gymnasielærere
• Uddannelseschef, erhvervsuddannelse
• Forsker, UCC
• Professor i uddannelse for bæredygtig udvikling, DPU
• Lektor, Ph.d., DPU
• Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (paraply organisation)
• Professorer og lektorer på DTU, RUC, SDU, KU
• Innobooster
• Dansk Industri
• Danske Studerendes Fællesråd
Forslagsstillere
- Carolina Magdalene Maier
- Amalie Villesen
- Hans Ahlmann-Ohlsen
- Karen-Maria Slente Stubager
- Katrine Vestergaard
- Nafisa Fiidow
- Rebecca Berthelsen
- Thomas Jeambaire-Hansen
- Torben Nybo Steffen-Nielsen
- Ulla Manel Berghagen
Status på forslaget
Status: Politisk Katalog
Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.
Du kan støtte eller stemme om forslaget på AlleOs