Vi skal vel have tillid til vores forperson?

Det lyder som noget med et oplagt svar, men hidtil har det kun været tillidsvalgte i stor- og lokalkredse, der skulle opnå mere end 50% af stemmerne for at blive valgt. Kandidater på direkte valg til hovedbestyrelsen, og til posten som forperson for den samme, skal bare samle nok stemmer til vinde over eventuelt overskydende kandidater.

Det kan vi lave om på til næste landsmøde, som jo er 26.-27 september. Stem ja til forslag 11, og samtlige kandidater til hovedbestyrelsen på valg under mødet, skal nu også kunne mønstre opbakning fra mindst 50% af de stemmeberettigede.

Skulle vi dermed ende uden en valgt forperson, giver forslag 13 mulighed for at den valgte hovedbestyrelse (altså storkredsrepræsentanter og de valgte på landsmødet) sammen kan konstituere sig på deres første bestyrelsesmøde.

Fordele: Mere dynamisk og flad ledelsesstruktur. Forpersonen vil altid have et flertal af hovedbestyrelsens opbakning, da de ellers kan omkonstituere sig. Der vil være mindre fokus på forpersontitlen, som noget man stiler efter på grund af personlige ambitioner. Det er måske første skridt på vejen til en hovedbestyrelse uden forperson.

Ulemper: Forslagene kan fremstå som konstruerede til lejligheden. Det kan skabe negativ opmærksomhed udaftil ikke at vælge nogen forperson.

Alternativet Nordjyllands bestyrelse ser langt flere fordele end ulemper ved disse 2 forslag, og anbefaler et ja til begge.

Du kan tilmelde dig landsmødet fysisk her.

Du kan tilmelde dig landsmødet digitalt her

Frist: 18. september

2 Synes om

Kære medalternativister. . Jeg har siden 15, kæmpet meget alene for at afsløre, hvor lidt medlemsdemokrati der var og hvor meget magt fyldte i vores Alternativets hverdag. Jeg vil gerne Alternativet, den bevægelse som jeg har bidraget med til at gro, den bevægelse som tog klimakrise alvorligt, som vil bekæmpe apati og magt sygelighed i vores samfund. Den bevægelse som skabte politiske laboratorier, hvor vi inddrager alle borgerne, uanset parti eller uddannelsesmæssig baggrund. Med disse linjer vil jeg, endnu engang, gør mig upopulær hos de mennesker som har magten som målsætning til enhver pris… Lad os nu se på fakta.

Som I kan læse på opstillingsgrundlag så var posterne allerede fordelt.

Som I kan se og læse var der højst 13 mennesker til stede. Der var ikke digital afstemning selv om vi burde være dygtige til det, efter corona krisen. Der var ikke kamp om posterne.

Når Nordjylland bestyrelse skriver “ Det lyder som noget med et oplagt svar, men hidtil har det kun været tillidsvalgte i stor- og lokalkredse, der skulle opnå mere end 50% af stemmerne for at blive valgt “ virker det for mig at De bør kigge sig selv i spejlet og spørg sig selv om de skrevne ord var også gældende for dem til deres opstillingsmøde?

Det samme sker næsten i de andre storkredse. De delegerede kommer med højst 12 stemmer bag sig, mange af dem kommer uden at have en modkandidat i deres opstillingsmøde eller digital afstemning og det virker for mig at det vil være meget urimeligt at kræve en tillidsafstemning på nuværende tidspunkt. Mit klar svar er Nej til #11 og #13 sålænge de storkredse ikke afholder digital afstemning.

1 Synes om

@fabrizio

Jeg bliver sgu sur når jeg læser dit svar. Du lægger nogle hensigter for vores handlinger, som du intet grundlag har for at formidle videre. Du aner intet om forholdene i Nordjylland, og kender ikke nogen af os.

Den kedelige simple årsag til at der ingen mulighed for online afstemning var, er at der var ingen i vores lille 5 personers bestyrelse der havde tænkt på det. Havde et eneste medlem kontaktet os, og spurgt ind til muligheden, er jeg sikker på vi havde fundet energien til at sætte det op digitalt. Det bliver helt sikkert også digitalt næste gang.

Vi er en lille bestyrelse med meget begrænsede frivillige til at hjælpe os, og det er dybt frustrerende at du skal stille spørgsmål ved vores hensigter som frivillige tillidsvalgte i partiet.

De 13 fremmødte svarer procentvis til dem der plejer at dukke op, når man tager i betragtning at vi har langt færre medlemmer end tidligere år. Flot når man tager i betragtning corona.

Så måske du skulle holde dine meninger om Nordjylland for dig selv.

1 Synes om

Kære Jens. jeg er ked af at du læser det på den måde. Jeg ønsker kun at belyse fakta og fakta er som du siger at der ikke var en online afstemning . Fakta er at en af disse Hb delegerede skal ikke igennem en tillidsafstemning fra salen og online deltagere og vedkommende kan ende som forperson med et meget spinkelt mandat.
Vi andre skal igennem en større process og så er udgangspunktet ikke lige længere… Beklager at du bliver så vred men jeg syntes at det skal frem, når vi er igang med et så afgørende landsmøde og der kommer tre meget vigtige vedtægter som vi, alle skal forholde os til. uanset den geografiske placering.

Jeg vil hellere spørge om, hvad der vil ske, hvis vi på dette landsmøde ikke stemmer en forperson ind i HB. For som tingene står /er lige nu, stemmer jeg blankt, når det kommer på dagsorden

Ideen med online-afstemninger er ny, og heller ikke uproblematisk. Jeg synes faktisk ikke, at det er for meget at forlange, at man møder op og stemmer, hvis man vil have indflydelse. Jeg er med på, at digitale afstemninger vinder indpas pga corona, men jeg vil bare gerne nuancere det oplagte eller naturlige i den slags afstemninger, for det synes jeg slet ikke, at det er.

Der er heller ikke noget nyt i, at der ikke bliver kampvalg, hvis der ikke melder sig kandidater nok. Derfor er tillidsafstemningerne også gode.

Jeg forstår slet ikke mistænkeliggørelsen.

2 Synes om

Jeg synes at det er et sted mellem komisk og hyklerisk, at dit og Hyttels korstog mod en HB, der har stået i en meget svær situation, og gjort hvad de har fundet det mest rigtige for alle, er drevet af nøjagtig det samme som I beskylder HB for: Tilsmudsning af andre.

Pudsigt som I begge var vældig interesserede i Nordjyllands årsmøde, da vi lavede et opslag efter mødet med information til de medlemmer der ikke kunne dukke op. Man skulle næsten tro I var ved at flytte herop, med al den interesse.

Men nej, det skulle åbentbart bruges til at senere beskylde Nordjyllands-kredsens bestyrelse for at tilrane sig magten udenom dets medlemmer, fuldstændig uden gang på jord og uden nogen som helst viden om forholdene heroppe. Jeg har hørt om jeres drama i Københavnerkredsen, men havde aldrig troet at det ville komme så vidt, at vi skulle drages ind i den. Den slags intriger er vi ikke vant til.

Jeg håber resten af medlemmerne kan se hvad det er for en forpersonkandidat vi har at gøre med. Sådanne metoder hører sig ikke hjemme nogensteder, og slet ikke i Alternativet. Min tillid er væk for længe siden. Jeg håber jeg kommer til at udtrykke det, når forslag 11 vedtages.

Jeg vil i øvrigt skrive til vores Dialogråd, og anbefale dem at skride ind, inden der går for meget cirkus i landsmødet. Jeg gider ikke mere ping-pong med jer to uden en konfliktmægler til stede.

4 Synes om

mvh Jens (den var lige logget ind som storkreds)

1 Synes om

Hvis der er én ting jeg har lært i Alternativet, så er det at medlemmerne er “anarkister” :slight_smile:

Hver gang nogle officielle går ud med en anbefaling, går medlemmerne i modsatte retning. Det at en storkreds går ud med en anbefaling, kan meget vel betyde at medlemmerne gør det modsatte.

Siger det bare…

1 Synes om

Det håber jeg godt nok ikke i dette tilfælde.

2 Synes om

Vedtægtsændringerne skulle gøre det muligt, at HB konstituerer sig selv efterfølgende. Og det håber jeg virkelig på, for jeg kan ikke se mig selv i nogen af de to kandidater.

3 Synes om

Kære Jens .Jeg er igen ked af at du har den oplevelse og pålægger intentionerne i min handling uden at kende mig . Jeg er også ked af at du blander mig og Kim sammen som en enhed. Vi er to personer med en lang fortid i Alternativet og kendt for at ikke pakke tingene ind men vi er ikke en enhed og har hver sin mening selv om vi samarbejder i nogle projekter.

Jeg er også ked af at du føler at jeg, ved at påpege en ulighed i forhold til tillidsafstemning på landsmøde og vedtægtsforslag #11,#13 med fakta eksempel fra din kreds bliver lavet i din opfattelse at “ Men nej, det skulle åbenbart bruges til at senere beskylde Nordjyllands-kredsens bestyrelse for at tilrane sig magten udenom dets medlemmer, fuldstændig uden gang på jord og uden nogen som helst viden om forholdene heroppe. Jeg har hørt om jeres drama i Københavnerkredsen, men havde aldrig troet at det ville komme så vidt, at vi skulle drages ind i den “. Den beskyldning er på din konto.

Denne samtale foregår på Alle Os i et lukket forum og vi, som medlemmer har ret til at ytre os, uanset om du kan lide eller ej. Jeg har ikke oprettet den tråd men jeg har ret til at sige min mening, som medlem. Vil gerne tage et møde på zoom med dig og dialog rådet såfremt du ønsker at fortsætte debatten. Hav en god aften.

Tror jeg er anarkisten her i Nordjylland. I hvert tilfælde til, at begynde med. Når jeg så har tænkt tingene i gennem et par dage, kan jeg godt vende. Det er lidt forskelligt.