Selv om Josephine Fock vandt en pæn sejr i den sidste og afgørende valgrunde, så gik et stort mindretal på 42 % af stemmerne dog til Theresa Scavenius. Spørgsmålet er nu, hvordan vi heler splittelsen i partiet. Josephine har sagt at hun vil prøve at tage hensyn til mindretallet, men dette er lettere sagt end gjort. Hvordan vil hun lige gøre dét? De to holdninger er jo uforenelige som ild og vand. Mens Josephine vil øge samarbejdet og integrere partiet mere i den røde blok, så vil Theresa være mere kompromisløs, og udstille de andre partiers hykleri. Enten vælger man den ene tilgang, eller også vælger man den anden. Det er svært at se et kompromis.
Men jeg har et forslag til, hvordan vi kan forlige modsætningerne: Vi opretter et tæskehold. Det skal bestå af nogle medlemmer – og måske også nogle af vores politikere – som frivilligt påtager sig den opgave at give partiet en skarpere profil. De skal blande sig i den offentlige debat, og gå i kødet på de andre partier. Kritisere dem. Udstille deres hykleri. Stille dem i kontrast til vores egne ambitiøse visioner. …
Tæskeholdet skal have lang line, og tillade sig at se lidt stort på vores debatdogmer (som vi alligevel ikke overholder). De skal have lov til at være lidt fanden-i-voldske. Vi taler om klassens frække drenge og piger.
Resten af partiet skal bare gøre hvad det plejer. Man kan sige at vi følger princippet ”Good cop, bad cop”: Når politifolk skal afhøre en arresteret person, så benytter de nogle gange det princip, at de lader to betjente afhøre personen på skift. Den ene af dem har en hård tone, afhører personen i timevis, bruger et skarpt projektørlys, og så videre. Den anden betjent taler venligt, tilbyder personen en cigaret, viser forståelse for hans dilemma, og så videre. Den ene betjent presser på, mens den anden tager imod tilståelsen. Dette skulle virke meget bedre, end hvis de kun lod én betjent afhøre personen.
På tilsvarende måde har tæskeholdet til opgave at lægge pres på de andre partier inden Alternativet skal forhandle med dem. Det skaber et klima, som får de andre partier til at virke uambitiøse, bagstræberiske, og hykleriske. Dette vil lægge pres på dem, og måske få dem til at give flere indrømmelser, end de ellers ville.
Tæskeholdet har også andre formål:
- Det skal give partiet en skarpere profil, men uden at give afkald på vores villighed til at samarbejde. Josephine skal være nøjagtig lige så samarbejdsvillig, som hun altid har været.
- Det skal forhindre at de medlemmer, som stemte på Theresa, melder sig ud af partiet.
- Det skal udbrede vores visioner om, hvilket samfund vi ønsker os. De forløbne år har vist at vores politikere i den grad drukner i det daglige politiske arbejde, at de ikke rigtig orker at promovere vores visioner. Vælgerne er simpelthen ikke klar over hvad vi står for.
Søren Pind havde lidt af den samme rolle i Venstre, indtil han blev minister. Men jeg ønsker at gå langt videre. Dels fordi Alternativet er mere splittet end Venstre var. Og dels fordi jeg godt kunne tænke mig at videreudvikle idéen.
For mange medlemmer vil det nok kræve en vis overvindelse at tillade et tæskehold. Vi risikerer jo at få et dårligt ry. Men det behøver de ikke at bekymre sig om, for det har vi i forvejen. Vi har for længst mistet vores dyd, med alle de møgsager, der har plaget partiet.
Theresa er allerede begyndt, med hendes skarpe kritik af klimaaftalen. Jeg er sådan set også selv begyndt, selv om aviserne afviser det meste af hvad jeg skriver. Er der andre, som melder sig til tæskeholdet?