Kære alle sammen
Kønskvotering er et emne, der virkelig kan få sindene i kog! Hvad mener DU??
Som forperson i Vedtægtsudvalget har jeg i de seneste uger opsøgt så mange samtaler som muligt med alle de medlemmer af Alternativet, jeg løber ind i, om vores vedtægtsændringsforslag.
Det står klokkeklart i vores landsvedtægter, at vi har kønskvotering til HB, og i mange af vores øvrige vedtægter (f.eks. til Storkredsforeningerne) står der, at vi tilstræber en ligelig repræsentation af kønnene eller noget tilsvarende.
Nogle har opfattet den eksakte ordlyd i vores nuværende vedtægter som unødvendig streng (fraregnet forpersonen skal der være 4 af hvert køn), og der har allerede kort tid efter sidste årsmøde været forslag om at bløde den en smule op, så hovedbestyrelsen blot skulle bestå af 4 af det ene køn og 5 af det andet køn, uanset hvilket køn forpersonen havde.
Dette har nu ført til, at andre ønsker at bløde den endnu mere op, så der kun skal være 3 af det mindst repræsenterede køn, og 6 af det andet. Atter andre foreslår helt at ophæve kvoteringen, og lade stemmeafgivelserne helt bestemme, hvem der skal ind, uanset køn.
MEN HVAD MENER DU??
I de samtaler jeg deltager i, er der ofte store passioner om dette emne. Og jeg kan godt afsløre at de er både for og imod. Der er også dem, der ikke har lyst til at sige, at de er imod kønskvotering, men alle deres udtalelser og forslag handler om at ophæve kønskvoteringen.
I min optik er vedtægtsudvalgets fornemmeste opgave at samle vores parti og ikke fremme fraktioner og splittelser gennem vedtægterne. Derfor er jeg ude i alvorlige overvejelser om, at vi slet ikke skal fremsætte ændringsforslag om et emne, der er så kontroversielt, på baggrund af så beskeden en intern diskussion… men hvad tænker I?
I denne sammenhæng vil jeg meget gerne vide, om du er hang-around og ikke medlem af Alternativet, eller om du er medlem af Alternativet, når du udtaler dig, for det er af betydning for os, at der er rødder i vores medlemsskare, når vi fremsætter vedtægtsændringsforslag.
Jeg håber meget du har lyst til at bidrage til debatten uanset hvilket synspunkt du har